Dør binder. Værktøj til at slibe mindre end 1 mm

Hvilket værktøj anbefaler I til en trædør som binder?
Der er måske 0,5 mm som skal væk.

Excenter, el-høvl, båndsliber ?

Jeg vil bruge samme værktøj til at give bundstykket en tur.

Kan jeg slippe med at anskaffe mig 1 maskine kun?
Tar hjørner med håndslibning.
Hvilket værktøj anbefaler I til en trædør som... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1 skrev den 21-11-2022 09:23:58

bobenontot skrev den 21-11-2022 09:09:40

Og hvis den skraber på for neden (og der er plads foroven),  så kan man nogen gange flytte hængslerne op med et par mm. (Man stemmer ud til hængslerne i karmen).

 Ja, netop.. Eller montere Hængselringe

 Det er et gammeldags system hvor det er ret svært at få hængslerne ud og derudover kan man risikere at den ikke tager fat igen hvis man genbruger de samme huller pga træet. Man skal i hvert fald have noget kemisk træ sprøjtet ind for at få nyt boremateriale.

kurta skrev den 21-11-2022 00:25:30

Til selve dørkanten er en båndsliber perfekt, idet man hurtigt kan slibe en mm af. Det har jeg selv brugt i forskellige sammenhæng. Den er bare ikke så god til bundstykket, da den ikke kan komme tæt på kanterne, medmindre man sliber på tværs af årerne ud mod de lodrette stykker. Så kunne man evt. afslutte med noget meget fint slibebånd, og så lige give det en gang håndslibning til sidst for at få slibesporene i den rigtige retning.
En trekantsliber er ikke egnet til at tage en mm af, da den jo bare ryster og laver finere slibearbejde. Selvfølgelig kan man med groft sandpapir og tålmodighed få fjerne det - og så kan man også slibe helt ud til kanterne ved bundstykket.
En excentersliber ligger nok midt i mellem de 2 andre med hensyn til, hvor hårdt fat den tager og kan jo også næsten slibe helt ud til kanter.
Jeg har alle 3 slags og er helt klart mest glad for min båndsliber, som jeg bruger i mange forskellige sammenhæng, men du skal jo nok spekulere lidt over, hvad du kan forestille dig, at du efterfølgende får brug for, da de har fordele på hver sin måde.

 Hvor meget støver sådan noget ? har ikke en industriel støvsuger. 

Hvis du er 100% sikker på døren ikke kan justeres i hængslerne så høvl af bunden af døren med en håndhøvl. Med en skarp høvl kræver det maks. 5-6 strøg for at fjerne et par mm, så at gå ud og investere i en elhøvl er skudt helt ved siden af.
Det er ikke muligt at slibe en mm væk på bundstykket uden du vil kunne se det er ujævnt bagefter.

Selvbygger med stort S. 
lyhne1 skrev den 21-11-2022 09:23:58

bobenontot skrev den 21-11-2022 09:09:40

Og hvis den skraber på for neden (og der er plads foroven),  så kan man nogen gange flytte hængslerne op med et par mm. (Man stemmer ud til hængslerne i karmen).

 Ja, netop.. Eller montere Hængselringe

 Hvorfor springe over, hvor gærdet er lavest?   


Forresten, nogen hængsler er indrettet med en justeringsskrue, så man kan hæve døren (det er mine indvendige faktisk).

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hvis døren før har kunnet åbne uden at skrabe på, er det hængslerne der skal rettes.
Du kan ikke slibe under døren uden at tage døren af, så hvorfor ikke prøve at rette på først, eller lægge et par hængselringe under som lyhne1, henviser til.
 
Annonce
Superdiy skrev den 21-11-2022 10:02:01

Hvis du er 100% sikker på døren ikke kan justeres i hængslerne så høvl af bunden af døren med en håndhøvl. Med en skarp høvl kræver det maks. 5-6 strøg for at fjerne et par mm, så at gå ud og investere i en elhøvl er skudt helt ved siden af.
Det er ikke muligt at slibe en mm væk på bundstykket uden du vil kunne se det er ujævnt bagefter.

 bunden af døren kan jeg ikke røre ved da jeg ikke kan afmontere døren. Eller jeg kan godt, men jeg er bange for at skruerne ikke vil sidde stramt igen ved hængslerne da træet ikke er så stærkt. Det kan ikke tåle for mange skrue af/ skrue på cykler.

jhb skrev den 21-11-2022 10:13:18

Hvis døren før har kunnet åbne uden at skrabe på, er det hængslerne der skal rettes.
Du kan ikke slibe under døren uden at tage døren af, så hvorfor ikke prøve at rette på først, eller lægge et par hængselringe under som lyhne1, henviser til.
 

 Siden jeg flyttede ind har den skrabet på.. Jeg kan se på døren at den binder på siden og ikke top/bund.

Den hurtige hingst skrev den 21-11-2022 10:13:26

Superdiy skrev den 21-11-2022 10:02:01

Hvis du er 100% sikker på døren ikke kan justeres i hængslerne så høvl af bunden af døren med en håndhøvl. Med en skarp høvl kræver det maks. 5-6 strøg for at fjerne et par mm, så at gå ud og investere i en elhøvl er skudt helt ved siden af.
Det er ikke muligt at slibe en mm væk på bundstykket uden du vil kunne se det er ujævnt bagefter.

 bunden af døren kan jeg ikke røre ved da jeg ikke kan afmontere døren. Eller jeg kan godt, men jeg er bange for at skruerne ikke vil sidde stramt igen ved hængslerne da træet ikke er så stærkt. Det kan ikke tåle for mange skrue af/ skrue på cykler.

 Du kan relativt nemt få skruerne til at “bide” igen, hvis du banker en afkortet tændstik eller 2 i skruehullerne. Giv dem evt. en klat lim inden du slår dem i


Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 21-11-2022 10:32:13

Den hurtige hingst skrev den 21-11-2022 10:13:26

Superdiy skrev den 21-11-2022 10:02:01

Hvis du er 100% sikker på døren ikke kan justeres i hængslerne så høvl af bunden af døren med en håndhøvl. Med en skarp høvl kræver det maks. 5-6 strøg for at fjerne et par mm, så at gå ud og investere i en elhøvl er skudt helt ved siden af.
Det er ikke muligt at slibe en mm væk på bundstykket uden du vil kunne se det er ujævnt bagefter.

 bunden af døren kan jeg ikke røre ved da jeg ikke kan afmontere døren. Eller jeg kan godt, men jeg er bange for at skruerne ikke vil sidde stramt igen ved hængslerne da træet ikke er så stærkt. Det kan ikke tåle for mange skrue af/ skrue på cykler.

 Du kan relativt nemt få skruerne til at “bide” igen, hvis du banker en afkortet tændstik eller 2 i skruehullerne. Giv dem evt. en klat lim inden du slår dem i

smart

Pas nu på!
Vores indvendige døre binder også lidt i denne tid. Det skyldes luftfugtigheden er forskellig fra rum til rum.
Vores wc dør binder meget, da vinduet næsten altid står på klem, som igen betyder at der er koldt i forhold til gangen unden for døren.
Hvis du så høvler/sliber døren nu så den passer, vil den ikke passe til sommer når det bliver tørt og 30 grader varmt.

Mange ældre døre hænger også fordi hængslerne bliver slidt med tiden. Måske kan en skive på hængslet gøre en forskel.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis