Hvor meget luft for køleskab

Har smidt et køleskab ind i et skab. Er det nok at jeg har lavet 5 huller af 3 cm på skabets top nær væggen eller skal jeg pille hele toppen væk så køleskabet får max adgang til luft ?

Tak
44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Umiddelbart er det ikke nok. Der skal være et godt træk, så jeg vil som minimum skære 5 cm af hele toppen mod væggen. Derudover vil en rist i soklen for at sikre træk være helt ideelt - alternativt at den hylde/bundplade den står på ikke er fuld dybde. Jeg er ansat på køkkenfabrik. Dårligt ventilerede indbygningskøleskabe har drillet mange igennem tiden. Derfor produceres der af producenterne flere skabstyper til netop køleskabe.

God weekend :-) 
Mads7490 skrev den 13-11-2022 21:37:14

Hej

Umiddelbart er det ikke nok. Der skal være et godt træk, så jeg vil som minimum skære 5 cm af hele toppen mod væggen. Derudover vil en rist i soklen for at sikre træk være helt ideelt - alternativt at den hylde/bundplade den står på ikke er fuld dybde. Jeg er ansat på køkkenfabrik. Dårligt ventilerede indbygningskøleskabe har drillet mange igennem tiden. Derfor produceres der af producenterne flere skabstyper til netop køleskabe.

God weekend :-) 

 Top stykket skærer jeg bare. Bundpladen er helt lukket. På den ene side af skabet er der et naboskab og den anden side er mur. fra gulv til bundplade er der 20 cm. Tror der er hulrum under bundpladen. Skal jeg bore lidt huller på pladen tæt på væggen ? 

Oftest er det nok i bunden at køleskabet kan få luft ind under sig med den afstand der er med benenes højde. Når det er sagt så er det altid godt at få så god en ventilation som muligt. Det giver den mest økonomiske drift. 
Hvis det er med køkkenlåge på køleskabet så kan den luft jeg nævner i bunden være blokeret. Jeg er nu ikke sikker på at det hjælper så meget at lave huller ned til rummet i sokkel. Men det kommer jo an på hvordan det er lavet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ ev elmand
Nu skriver spørger jo om  5 x 3 cm huller i TOPPEN er ok.
Jeg ville lave dem mindst 5 cm.
Hvis du er bange for at noget bliver lagt ovenpå skabet, som kan falde i skjul bage køleskabet, så sæt et lille gitter på skabets inderside under hullerne. Den forøgede størrelse kompenserer for at gitteret reducerer arealet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 13-11-2022 23:12:53

@ ev elmand
Nu skriver spørger jo om  5 x 3 cm huller i TOPPEN er ok.
Jeg ville lave dem mindst 5 cm.
Hvis du er bange for at noget bliver lagt ovenpå skabet, som kan falde i skjul bage køleskabet, så sæt et lille gitter på skabets inderside under hullerne. Den forøgede størrelse kompenserer for at gitteret reducerer arealet.

 Jeg tager stiksaven og laver et Cut-out. Hele toppladen kan jeg ikke fjerne da skabets konstruktion Blir for ustabilt.


Skal man også have luft bag køleskabet ?
Ender med at det skal stå i midten af køkkenet. Lol
Annonce
Jo, der skal være nogen få cm luft bag ribberne.
Vi har et køleskab der tydeligt bliver lunt på siderne, hvilket for mig indikerer at dette også med fordel bør have lidt sideværts afstand til indersiderne af det skab det evt. står i.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 14-11-2022 10:22:47

Jo, der skal være nogen få cm luft bag ribberne.
Vi har et køleskab der tydeligt bliver lunt på siderne, hvilket for mig indikerer at dette også med fordel bør have lidt sideværts afstand til indersiderne af det skab det evt. står i.

 Luft på siderne vil for mit vedkommende kræve et nyt design af en sektion af køkkenet hvilket jeg ikke planlægger lige nu. At det bliver lunt, er det bare en 10-20 % mere på el-regningen eller betyder det at mit køleskab kan gå død om 6 måneder ?

Checkede lige inst. spec’s
På mit Samsung køl/frys skal der være 50 mm luft på siderne og bagud, og 100 mm over. Modellen betegnes noget i retning “all around cooling”
Hvis de specs ikke overholdes tænker jeg bare det koster på forbruget.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 14-11-2022 13:09:10

Checkede lige inst. spec’s
På mit Samsung køl/frys skal der være 50 mm luft på siderne og bagud, og 100 mm over. Modellen betegnes noget i retning “all around cooling”
Hvis de specs ikke overholdes tænker jeg bare det koster på forbruget.

 Tak. Det kan jeg nogenlunde godt leve med i øjeblikket så længde kompressoren ikke brænder sammen. Det er tungt at tage ned fra 4. sal.

Den hurtige hingst skrev den 13-11-2022 20:45:13

Har smidt et køleskab ind i et skab. Er det nok at jeg har lavet 5 huller af 3 cm på skabets top nær væggen eller skal jeg pille hele toppen væk så køleskabet får max adgang til luft ?

Tak

 https://www.skabsdesign.dk/beslag/ventilationsriste-udluftningsriste/ventilationsrist-udluftningsrist-h-86mm-x-l-400mm-aluminium-anodiseret.html?gclid=CjwKCAiA68ebBhB-EiwALVC-Nhl4uOUgFtfmNEh9sOnSEG8kwAXSDX7yniH_87viD3_8PznJ4EbD9hoC00kQAvD_BwE

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis