Hvor meget luft for køleskab

Har smidt et køleskab ind i et skab. Er det nok at jeg har lavet 5 huller af 3 cm på skabets top nær væggen eller skal jeg pille hele toppen væk så køleskabet får max adgang til luft ?

Tak
Har smidt et køleskab ind i et skab. Er det nok at... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
xpinny: Musesikre kabler ? Jeg har hørt meget men den har jeg dog aldrig hørt før . 
Det er klart at jeg har set mus der har gnavet ledninger, afløbsslange fra opvasker m.m. men der er ikke krav til musesikre kabler. 
Jeg kender godt musesikre kabler til fast installation ved landbrug, møllerier, og bagerier men jeg kender jeg ikke til musesikre tilledninger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 16-11-2022 17:11:22

Et integreret er og bliver et kompromi der aldrig bliver optimalt. Det vil altid bruge mere energi end et fritstående køleskab.
Det undrer mig dog hvorfor ingen har monteret en lille blæser på køleskabets bagside for at sikre bedre ventilation. Blæseren skal så køre sammen med kompressoren, evt. med forsinket start.

Hvis skabet overholder spec’s og fungerer fint uden blæser, hvorfor så montere den?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hacket med extra blæsere er udbredt i campingverdenen for bedre køling. i dette tilfælde kan det også tænkes at være strømbesparende.

 

Jeg kender godt musesikre kabler til fast installation ved landbrug, møllerier, og bagerier men jeg kender jeg ikke til musesikre tilledninger.
Panserslange, som vi brugte i gamle dage, når der skulle installeres f.eks. oliefyr.  Det bliver godt nok en solid tilledning   .

fase
Annonce
Panserslange   nå ja 
og jeg har da også brugt kabler i industrien som er forstærket med ekstra skærm. Men det er vist ikek til det formål. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 16-11-2022 17:11:22

Et integreret er og bliver et kompromi der aldrig bliver optimalt. Det vil altid bruge mere energi end et fritstående køleskab.
Det undrer mig dog hvorfor ingen har monteret en lille blæser på køleskabets bagside for at sikre bedre ventilation. Blæseren skal så køre sammen med kompressoren, evt. med forsinket start.

 Det sidder der allerede ved nogle køleskabe nede ved kompressoren. Det kan jeg huske at jeg så engang da jeg var i USA.

Søren O skrev den 16-11-2022 17:11:22

Et integreret er og bliver et kompromi der aldrig bliver optimalt. Det vil altid bruge mere energi end et fritstående køleskab.
Det undrer mig dog hvorfor ingen har monteret en lille blæser på køleskabets bagside for at sikre bedre ventilation. Blæseren skal så køre sammen med kompressoren, evt. med forsinket start.

 jeg er enig i at det er åndsvagt og man ikke rigtig vinder noget, men det er nu sådan køkkenet blev designet i sin tid og jeg har ikke orket at hugge det ned.

Hvorfor har folk egentlig integrerede skabe til sådan noget ? er det bare kosmetik ?
Jeg er generelt ikke fan af at skjule ting ned så udskiftining bliver svært. Ofte er man så låst til at købe tilsvarende model for at undgå at lave køkkenet om igen.
Jeg synes bestemt at de integrerede køleskabe. opvaskere og ovne/komfur rent kosmetisk er væsentligt kønnere end de fritstående. Så må man finde sig i de ulemper der nu engang er forbundet med den beslutning.

Søren O
Lige et par tekniske kommentarer

Selvafrimende frysere og køleskabe er teknisk set to helt forskellige ting. Pas på ikke at blande dem sammen.

I frysere med no-frost bliver kølelegemet opvarmet flere gange om dagen, for at tø rim op. Kølelegemet er derfor ikke i selve frostrummet. Man skal være klar over at den bekvemmelighed koster et større strømforbrug.

I køleskabe vil der under normale forhold ikke komme rim. Almindelige køleskabe er de sidste 50 år lavet med så stort et kølelegeme at temperaturen på kølelegemet ikke kommer under nul grader. Der vi derfor ikke opstå rim under normal drift. I modsætning til frysere er det ikke noget der koster ekstra energi – tværtimod.

Hvis det er et energieffektivt køleskab i normal størrelse, bør det ikke være nødvendigt med ekstern ventilator. Nogle køleskabe, specielt dem til camping eller vinkøleskabe, har ikke kompressor. De bruger et peltier-element.  Den type kan være lydløs, men bruger rigtig meget strøm. Der kan det være nødvendigt med ventilator, for at hjælpe på virkningsgraden. Jeg anbefaler at man køber køleskab med kompressor, medmindre man kun skal bruge det nogle få dage om året. Typen med peltier-element er normalt billigere end dem med kompressor. Så pas især på hvis I går efter et lille køleskab, der er meget billigt.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis