standbystrøm - igen igen :)

Vi får jo hele tiden at vide, at vi skal slukke for stikkontakten og IKKE på f,eks. fjernsyn eller op vaskemaskine etc. Hvis vi ikke gør det, men kun slukker på objektet, ja så forbruger vi standby strøm. Det samme gælder hvis vi har en stikkontakt UDEN afbryder. Her må man fjerne selve stikket for at undgå standbystrøm
Og så kommer mit dummernik spørgsmål.
Hvad pokker er det der forbruger strøm når man f.eks. har slikket for vaskemaskinen eller fjernsynet. Når der er slukket for tingene, formoder man jo at der intet er der fungerer og dermed bruger strøm. Men det passer så ikke
Og så alligevel..... I en anden relateret tråd var der et spørgsmål om standbystrøm i varmvandsbeholdere. Her var svaret imidlertid, at varmvandsbeholderen ikke forbruger standbystrøm fordi den fungerede på " on/of" ???
Hvorfor og hvor kan man se hvilke ting der forbruger standbystrøm og hvilke der forbruger "on/of


bjarne
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den har en mekanisk (bimetal) termostat bruger den ikke strøm i slukket tilstand - men tænder og bruger strøm efter en hvis tid -hvis termostaten er stillet højere end rumtemperaturen. 

 

Alle apparater der fjernbetjenes bruger standbystrøm. De er jo hele tiden klar til at reagere på et signal fra fjernbetjeningen. Fx. Tv, elektriske garageporte og en masse andre ting. 
Her i huset er der også to stationære computere med store skærme, opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler. Disse startes med et klik på en lille stikkontakt. Dvs de bruger også standbystrøm til at kunne reagere på det lille klik.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan sammenligne det lidt med din bil.
Du starter motoren, sætter i gear i kører...Du bruger benzin.
Du stopper, sætter i frigear, trækker håndbremsen og forlader bilen uden at slukke motoren (stand-by) ...Du bruger stadig benzin, bare noget mindre end når du kører.

Der findes mange stand-by ting i hjemmet, en af de ting som jeg ikke havde tænkt på var printeren, så den blev da lige slukket på kontakten da der jo går længere og længere i mellem der skal printes noget, og så kan jeg godt lette rumpen og tænde for den   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange af de råd omkring standbystrøm, er voldsomt forældet.
De sidste 15år har det f.eks. været et krav om at standby forbruget på nye apparater skal være under 0,5W, og under 2W hvis det er forbundet til nettet.
1W om året koster ca. 25kr, hvis strømmen koster 3kr/kWh.

F.eks. på et TV, er der et kredsløb der står og holder øje med om det modtager et tænd signal fra fjernbetjeningen. Det bruger en lille smule strøm, og det samme med vaskemaskinen hvis tænd/sluk knappen er elektronisk.
Du kan låne en elmåler på biblioteket, til at måle strømforbrug. 
1W om året koster ca 25 kr.
Men det er jo bare for 1...
Hvis jeg ser mit hus, så har jeg 2 stationære pc'er, 2 tv, 1 printer,4 stereoanlæg = 225 kr jeg ikke får noget som helst for, andet end bekvemmeligheden for ikke at skulle bukke mig ned og tænde en stikkontakt.
Tænk hvor meget godt øl, musik,eller værktøj man kunne købe for de penge     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg målte for nyligt alle apparater i min stue. Samlet standby for tv, forstærker, subwoofer, smartpærer mv. var 8W.
Her lå tv på 0,1W og forstærker på 3,3W.
Så i mit tilfælde er det praktisk talt ikke noget at spare ved at slukke tv på afbryderen (under 5 kr), mens forstærkeren koster over 100 kr om året at holde på standby.

Så ja, få fat i en el-måler og mål på dine ting. Det er den eneste måde du kan blive helt sikker på, hvad der kan svare sig at slukke.

Løsningen i min stue er blevet, at jeg har sat ét ur på, som slukker for alt de 16 timer i døgnet, hvor jeg alligevel ikke opholder mig i stuen. Selvom uret i sig selv har et lille forbrug, så sparer jeg tæt på 2/3 af de 8W, hvilket vel er i nærheden af 170 kr om året. Og det uden at det går ud over min komfort   
Mit fladskærms TV nok 10-12 år gammelt SONY KDL46.... - men ikke forældet (bortset fra appsiden) bruger 16W standby og 65-70 Watt i brug -Så rigtigt mange dage brugte det mere som slukket end som tændt.

 

Kurt54 skrev den 28-10-2022 17:05:37

Mit fladskærms TV nok 10-12 år gammelt SONY KDL46.... - men ikke forældet (bortset fra appsiden) bruger 16W standby og 65-70 Watt i brug -Så rigtigt mange dage brugte det mere som slukket end som tændt.
Det er næsten med 100% sikkerhed målt forkert.
Jeg har oplevet at flere af de billige wattmeter ikke kan måle små effekter korrekt, især hvis det er. en switchmode PSU (den type power supply der sidder i alt elektronik i dag).
Jeg har en 16år gammel plasmaskærm, hvor det billige wattmeter fra HaraldNyborg måler 30W standby, mens et SparOMeter og et prof. og kalibreret poweranalyzer måler 0,4W.
Nogle fjernsyn går også først i rigtig dyb standby efter nogle minuter.
Discrusio skrev den 28-10-2022 17:33:17

Kurt54 skrev den 28-10-2022 17:05:37

Mit fladskærms TV nok 10-12 år gammelt SONY KDL46.... - men ikke forældet (bortset fra appsiden) bruger 16W standby og 65-70 Watt i brug -Så rigtigt mange dage brugte det mere som slukket end som tændt.
Det er næsten med 100% sikkerhed målt forkert.
Jeg har oplevet at flere af de billige wattmeter ikke kan måle små effekter korrekt, især hvis det er. en switchmode PSU (den type power supply der sidder i alt elektronik i dag).
Jeg har en 16år gammel plasmaskærm, hvor det billige wattmeter fra HaraldNyborg måler 30W standby, mens et SparOMeter og et prof. og kalibreret poweranalyzer måler 0,4W.
Nogle fjernsyn går også først i rigtig dyb standby efter nogle minuter.

 Forbruget går ikke væk efter tid - det er vist også kun plasma, qled og oled der kører den slags vedligeholdelse  Mit 10 år gamle Medicon TV måler den standby på 0 Watt Jeg kan se på V A og Watt målingerne den tilsyneladende har tjek på¨ fase forskydningerne.

der er målt med 

https://www.jemogfix.dk/ledvance-smart-energimaaler-plug/7106/9059006/

som nu koster 30kr mere end for en uge siden.


 

Energistyrelsen skriver "Ældre apparater har højere forbrug. Et ældre smart-tv kan f.eks. koste 500 kr./året alene i standby forbrug, hvor et nyt smart-tv typisk koster omkring 80 kr./året i standby " Min gamle sony har wifi - måske er den tændt i standby ?

 

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis