standbystrøm - igen igen :)

Vi får jo hele tiden at vide, at vi skal slukke for stikkontakten og IKKE på f,eks. fjernsyn eller op vaskemaskine etc. Hvis vi ikke gør det, men kun slukker på objektet, ja så forbruger vi standby strøm. Det samme gælder hvis vi har en stikkontakt UDEN afbryder. Her må man fjerne selve stikket for at undgå standbystrøm
Og så kommer mit dummernik spørgsmål.
Hvad pokker er det der forbruger strøm når man f.eks. har slikket for vaskemaskinen eller fjernsynet. Når der er slukket for tingene, formoder man jo at der intet er der fungerer og dermed bruger strøm. Men det passer så ikke
Og så alligevel..... I en anden relateret tråd var der et spørgsmål om standbystrøm i varmvandsbeholdere. Her var svaret imidlertid, at varmvandsbeholderen ikke forbruger standbystrøm fordi den fungerede på " on/of" ???
Hvorfor og hvor kan man se hvilke ting der forbruger standbystrøm og hvilke der forbruger "on/of


bjarne
Vi får jo hele tiden at vide, at vi skal slukke... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
PinkHenrik skrev den 28-10-2022 15:48:53

1W om året koster ca 25 kr.
Men det er jo bare for 1...
Hvis jeg ser mit hus, så har jeg 2 stationære pc'er, 2 tv, 1 printer,4 stereoanlæg = 225 kr jeg ikke får noget som helst for, andet end bekvemmeligheden for ikke at skulle bukke mig ned og tænde en stikkontakt.
Tænk hvor meget godt øl, musik,eller værktøj man kunne købe for de penge     

9 enheder som maks må bruge 0,5W i standby, giver 40kWh om året, altså sådan ca. 120kr maksimalt om året.

I praksis bruger enhederene jo nok ikke 0,5W, men nok nærmere de 0,1W, så måske er der lige til en enkel god øl på tilbud;-)
Discrusio skrev den 01-11-2022 07:41:56

PinkHenrik skrev den 28-10-2022 15:48:53

1W om året koster ca 25 kr.
Men det er jo bare for 1...
Hvis jeg ser mit hus, så har jeg 2 stationære pc'er, 2 tv, 1 printer,4 stereoanlæg = 225 kr jeg ikke får noget som helst for, andet end bekvemmeligheden for ikke at skulle bukke mig ned og tænde en stikkontakt.
Tænk hvor meget godt øl, musik,eller værktøj man kunne købe for de penge     

9 enheder som maks må bruge 0,5W i standby, giver 40kWh om året, altså sådan ca. 120kr maksimalt om året.

I praksis bruger enhederene jo nok ikke 0,5W, men nok nærmere de 0,1W, så måske er der lige til en enkel god øl på tilbud;-)

Jeg har ikke målt mit forbrug, hverken når det kører eller stand-by.
Men mit tv er mere end 11 år gammelt, og ligeså med surrond anlægget (købt samtidigt) som indeholder et meget stort forstærker sæt (forforstærker og 2 mono blokke) og en aktiv subwoofer der aldrig bliver slukket... så måske lever de ikke op til 0,5 W kravene   
Jeg er ikke tilhænger af at skifte noget ud bare fordi der findes noget smartere... når det så er sagt så har jeg lige skiftet vores store kummefryser ud med en mindre skabsmodel, som bruger under halvdelen af hvad kummefryseren bruger, så jeg glæder mig til at se elregningen næste gang.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ole77 skrev den 01-11-2022 06:28:40

PinkHenrik skrev den 28-10-2022 15:48:53

1W om året koster ca 25 kr.
Men det er jo bare for 1...
Hvis jeg ser mit hus, så har jeg 2 stationære pc'er, 2 tv, 1 printer,4 stereoanlæg = 225 kr jeg ikke får noget som helst for, andet end bekvemmeligheden for ikke at skulle bukke mig ned og tænde en stikkontakt.
Tænk hvor meget godt øl, musik,eller værktøj man kunne købe for de penge     

 Jo Jo, men hvis jeg skulle bukke mig ned for at tænde de stikkontakter hver dag ville jeg på et tidspunkt skulle til kiropraktor og så er mere end de 225kr brugt. Så jeg vil se det som at købe mig til IKKE at skulle til kiropraktor.  

Andre vil mene at jo oftere du bukker dig, jo mindre er risikoen for at skulle besøge sundhedsvæsenet i en eller anden form.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
PinkHenrik skrev den 01-11-2022 11:33:25

Jeg har ikke målt mit forbrug, hverken når det kører eller stand-by.
Men mit tv er mere end 11 år gammelt, og ligeså med surrond anlægget (købt samtidigt) som indeholder et meget stort forstærker sæt (forforstærker og 2 mono blokke) og en aktiv subwoofer der aldrig bliver slukket... så måske lever de ikke op til 0,5 W kravene   
Jeg er ikke tilhænger af at skifte noget ud bare fordi der findes noget smartere... når det så er sagt så har jeg lige skiftet vores store kummefryser ud med en mindre skabsmodel, som bruger under halvdelen af hvad kummefryseren bruger, så jeg glæder mig til at se elregningen næste gang.

 Så dit TV+anlæg er fra 2011, hvor kravet var maks. 1W standby strøm.

Det har intet af betydning for standby strømmen, hvor stort dit surround anlæg er. Da det er fra 2011, så skal det også være maks 1W standby.
Og nej det kan stort set aldrig betale sig at skifte et fungerene elektritisk apparat ud med et nyt, for at spare strøm. Det skulle da lige være en gammel glødepære som står og lyser flere timer hver dag.
Her i husstanden er jeg også begyndt og måle strøm, vi er så heldige vores elmåler er af nyere dato, og man kan se aktuelt forbrug..
Vores daglige forbrug ligger mellem 4 til 12KWH, afhængig af hvor meget der vaskes, tørretumbles osv, samt knægten og jeg spiller computer ;)
Husstand med 2 voksne, 1 teenager.
14smart pærer der konstant er online(wifi forbrug)
Router, antenne forstærker, en google nest router, samt en google home enhed, et enkelt vækkeur,  samt gasfyr, køl og frys, og microovn der er ur i, der kører som de nu gør.
Vores hvilestrøm er på 45Watt 0.045KWH, syns jeg selv er ok.
Tv osv slukkes på kontakten hver aften, samt strøm til pc, osv.
Annonce
Selvom der heldigvis er kommet bedre regler om standby-forbrug, burde der være mere fokus på det fra forbrugernes side. Jeg synes det er decideret frustrerende, når producenterne ikke opgiver ordentlige standby-forbrug på fx. "smart" belysning (wireless styret lys), hårde hvidevarer, bevægelsessensorer etc., hvor "at slukke på kontakten" typisk ikke er en mulighed. Og jeg forstår stadig ikke, hvorfor fx hæve-/sænkeborde og timer-stikkontakter ikke bliver lavet med 0 standby forbrug, hvilket sagtens kan lade sig gøre. Ligesom jeg synes, at mange produkter burde have gode, gamle fysiske afbrydere foruden en evt. standby-knap. Uden at have tjekket forbruget for de nyeste, generer det mig meget, at "simple" ting som ovne og mikroovne partout skal stå og vise klokken (og skal stilles!). I min verden burde det være en option for dem som enten bruger timeren (jeg kender ingen!) eller behøver en 3-4 ure i deres køkken. Så kunne vi andre slå den fra og muliggøre enten 0 eller meget lavt standby-forbrug.
Men der sker jo nok først noget ved den slags, hvis der er pres fra forbrugerne. Og det er nok desværre stadig for svært/kedeligt for den almindelige forbruger at gennemskue.
Jeg måler på mine ting - og har af primært principielle grunde sat 3-4 små kontakter op på vores skriveborde, således at de forskellige ting kan tændes separat (fx primær notebook/dockingstation + hævesænke-bord, eksterne skærme, stationær PC, printer). Har dog en formening om at timelønnen faktisk har været fornuftig set over de sidste 20+år! ;-)


Gnyff skrev den 01-10-2023 00:33:46

Selvom der heldigvis er kommet bedre regler om standby-forbrug, burde der være mere fokus på det fra forbrugernes side. Jeg synes det er decideret frustrerende, når producenterne ikke opgiver ordentlige standby-forbrug på fx. "smart" belysning (wireless styret lys), hårde hvidevarer, bevægelsessensorer etc., hvor "at slukke på kontakten" typisk ikke er en mulighed. Og jeg forstår stadig ikke, hvorfor fx hæve-/sænkeborde og timer-stikkontakter ikke bliver lavet med 0 standby forbrug, hvilket sagtens kan lade sig gøre. Ligesom jeg synes, at mange produkter burde have gode, gamle fysiske afbrydere foruden en evt. standby-knap. Uden at have tjekket forbruget for de nyeste, generer det mig meget, at "simple" ting som ovne og mikroovne partout skal stå og vise klokken (og skal stilles!). I min verden burde det være en option for dem som enten bruger timeren (jeg kender ingen!) eller behøver en 3-4 ure i deres køkken. Så kunne vi andre slå den fra og muliggøre enten 0 eller meget lavt standby-forbrug.
Men der sker jo nok først noget ved den slags, hvis der er pres fra forbrugerne. Og det er nok desværre stadig for svært/kedeligt for den almindelige forbruger at gennemskue.
Jeg måler på mine ting - og har af primært principielle grunde sat 3-4 små kontakter op på vores skriveborde, således at de forskellige ting kan tændes separat (fx primær notebook/dockingstation + hævesænke-bord, eksterne skærme, stationær PC, printer). Har dog en formening om at timelønnen faktisk har været fornuftig set over de sidste 20+år! ;-)


Tak for informationerne. Hvor meget energi bruger mine to ovne ekstra ved at vise klokken i forhold til hvis de ikke gjorde( fravalgt i en menu)?

Og iøvrigt, den forbrugte strøm er jo kun spildt i den del af året hvor vi ikke opvarmer vore boliger.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 01-10-2023 00:43:04
Gnyff skrev den 01-10-2023 00:33:46
Uden at have tjekket forbruget for de nyeste, generer det mig meget, at "simple" ting som ovne og mikroovne partout skal stå og vise klokken (og skal stilles!). I min verden burde det være en option for dem som enten bruger timeren (jeg kender ingen!) eller behøver en 3-4 ure i deres køkken. Så kunne vi andre slå den fra og muliggøre enten 0 eller meget lavt standby-forbrug.

Tak for informationerne. Hvor meget energi bruger mine to ovne ekstra ved at vise klokken i forhold til hvis de ikke gjorde( fravalgt i en menu)?

Det er lang tid siden jeg har målt på ovne. Men dengang var der et par watt i standby-forbrug. Tilsyneladende er det dog enten målt forkert - eller ulovligt:
 https://ens.dk/ansvarsomraader/energikrav-til-produkter/produkter-med-energikrav/standby-og-slukket

Hvis det "bare" er en option at slukke displayet, er det nok alligevel ret lidt du sparer. Der skal designes specifikt for at fjerne standby-forsyning etc.; ellers står den stadig og bruger strøm på ingenting (=muligheden for at have display mv. tændt). Og da det nok koster et par kroner, er der nok reelt ingen producenter, der vil gøre det uden lovkrav. :-(
Under alle omstændigheder, er det ikke noget du bør ligge søvnløs over!
Men det generer stadig mig at bruge strøm og tid på "lysforurening", som jeg faktisk helst ville være foruden! ;-)

Og iøvrigt, den forbrugte strøm er jo kun spildt i den del af året hvor vi ikke opvarmer vore boliger.

Yep, når vi har brug for opvarmning, er den "blot" >4 gange for dyrere end relevante opvarmningsformer som fjernvarme eller varmepumper! ;-)
Og reelt nok mere med vore dages svingende elpriser - for det konstante forbrug kan jo ikke styres som dedikeret varmeforsyning kan. Der skal dog være mange <1W forbrug, for at det rigtigt kan mærkes i den typiske privatøkonomi. Men ganget op summer det sig naturligvis for miljø mm. (Og det er værre i lande med air-condition - for der skal man jo også bruge strøm på at komme af med varmen igen!)

 

Jeg bruger jævnligt en såkaldt energimåler, til at checke typisk forbrug fra gl. hifi og andet, for  overblik over øget forbrug ift. slidte komponenter, standby mv. 
Jeg har 3 fjernstyrede afbrydere i stuen, der via panel udtag kan slukke/tænde mest brugt isenkram. Disse 3 bruger ca. 0,6w/stk., så det er dog overkommeligt. Til sammenligning har jeg 3 12v/0,9w spots i udhæng på husets 3 sider, som trækkes af en lille 50w hybrid solcelle med et alarmbatteri. I de lyse måneder, kører det nemt gennem om natten ( tænder på skumringsrelæ ) , resten af året kniber det mere.
Nogle af de værste standby slugere her var;
Beosystem 8000 - ( kun radio ca. 9w )
Panasonic kombiovn - 5w
gl. accu ladere der stod tændt altid.
Ældre Ctr skærme/fjernsyn
ældre netværks udstyr
ældre fryser/køl
Tommelfinger regel - alt der afgiver varme uden at være en radiator, har et givet forbrug.  


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis