standbystrøm - igen igen :)

Vi får jo hele tiden at vide, at vi skal slukke for stikkontakten og IKKE på f,eks. fjernsyn eller op vaskemaskine etc. Hvis vi ikke gør det, men kun slukker på objektet, ja så forbruger vi standby strøm. Det samme gælder hvis vi har en stikkontakt UDEN afbryder. Her må man fjerne selve stikket for at undgå standbystrøm
Og så kommer mit dummernik spørgsmål.
Hvad pokker er det der forbruger strøm når man f.eks. har slikket for vaskemaskinen eller fjernsynet. Når der er slukket for tingene, formoder man jo at der intet er der fungerer og dermed bruger strøm. Men det passer så ikke
Og så alligevel..... I en anden relateret tråd var der et spørgsmål om standbystrøm i varmvandsbeholdere. Her var svaret imidlertid, at varmvandsbeholderen ikke forbruger standbystrøm fordi den fungerede på " on/of" ???
Hvorfor og hvor kan man se hvilke ting der forbruger standbystrøm og hvilke der forbruger "on/of


bjarne
Vi får jo hele tiden at vide, at vi skal slukke... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kurt54 skrev den 28-10-2022 18:22:28

Energistyrelsen skriver "Ældre apparater har højere forbrug. Et ældre smart-tv kan f.eks. koste 500 kr./året alene i standby forbrug, hvor et nyt smart-tv typisk koster omkring 80 kr./året i standby " Min gamle sony har wifi - måske er den tændt i standby ?

 Det er netop det jeg mener med at nettet flyder med forældet misinfomation.

Et ældre smart-tv, dvs. der er ældre end 15år. Der fandtes sgu ikke smart tv for 15år siden.
Jeg ved ikke hvor du har de 15 år fra - men der fantest smart tv for 15 år siden jeg var ikke first mover i 2010.

Min sony mobillader måles til de 18W sony opgiver. Jeg tror på energimåleren.

Et kig i brugsanvisningen til TV siger standby forbrug enten 0,23W eller 15W ! Afhængig om hurtig start er slået til. Så målingen er nok ikke helt gal. 

Jeg lærte noget og den billige energimåler har tjent sig hjem.

 

Jeg købte vores TV i 2007, og på det tidspunkt var det et krav med et standby strømforbrug på under 0,5W.
I et andet forum var der noget diskussion omkring netop dette TV, fordi nogle målte standbyforbruget til at være ret højt, hvilket jeg også selv gjorde med en Harald Nyborg måler, og at kravet omkring de maksimale 0,5W så ikke blev overholdt.
Til sidst lånte jeg en proff power analyzer med hjem fra mit arbejde, og målte så 0,4W, derfor ved jeg at det minimum er 15 år siden at kravet omkring standby forbrug på under 0,5W trådte i kraft.
Jeg har i øvrigt også den ledvance energimåler, og umiddelbart virker den den også at måle nogenlunde korrekt.
PinkHenrik skrev den 28-10-2022 15:48:53

1W om året koster ca 25 kr.
Men det er jo bare for 1...
Hvis jeg ser mit hus, så har jeg 2 stationære pc'er, 2 tv, 1 printer,4 stereoanlæg = 225 kr jeg ikke får noget som helst for, andet end bekvemmeligheden for ikke at skulle bukke mig ned og tænde en stikkontakt.
Tænk hvor meget godt øl, musik,eller værktøj man kunne købe for de penge     

Det er jo ikke sandt at du ikke får noget for standbystrømmen. Du får el-opvarmning! Det er så kun en fordel i rum der skal opvarmes!


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
John Larsen Skrev: Det er jo ikke sandt at du ikke får noget for standbystrømmen. Du får el-opvarmning! Det er så kun en fordel i rum der skal opvarmes
Det er jo det vi hele tiden er oppe imod. Ligeledes med glødepærer som afgiver ca. 92 % af tilført energi i varme og resten som lys. 
Men ofte kan vi jo finde noget billigere opvarmning end "grise lamper" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-10-2022 23:38:42

John Larsen Skrev: Det er jo ikke sandt at du ikke får noget for standbystrømmen. Du får el-opvarmning! Det er så kun en fordel i rum der skal opvarmes
Det er jo det vi hele tiden er oppe imod. Ligeledes med glødepærer som afgiver ca. 92 % af tilført energi i varme og resten som lys. 
Men ofte kan vi jo finde noget billigere opvarmning end "grise lamper" 

Korrekt.

Jeg ville blot gøre opmærksom på den udbredte misforståelse, at det svarer til at hælde godt øl i afløbet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ev elmand skrev den 28-10-2022 23:38:42

John Larsen Skrev: Det er jo ikke sandt at du ikke får noget for standbystrømmen. Du får el-opvarmning! Det er så kun en fordel i rum der skal opvarmes
Det er jo det vi hele tiden er oppe imod. Ligeledes med glødepærer som afgiver ca. 92 % af tilført energi i varme og resten som lys.
Men ofte kan vi jo finde noget billigere opvarmning end "grise lamper" 

 Det er faktisk kun 2% af energien i en gammeldags glødepære der bliver til lys.

En god LED pærer er det 25% af energien der bliver til lys.
JohnLarsen skrev den 28-10-2022 23:32:53

PinkHenrik skrev den 28-10-2022 15:48:53

1W om året koster ca 25 kr.
Men det er jo bare for 1...
Hvis jeg ser mit hus, så har jeg 2 stationære pc'er, 2 tv, 1 printer,4 stereoanlæg = 225 kr jeg ikke får noget som helst for, andet end bekvemmeligheden for ikke at skulle bukke mig ned og tænde en stikkontakt.
Tænk hvor meget godt øl, musik,eller værktøj man kunne købe for de penge     

Det er jo ikke sandt at du ikke får noget for standbystrømmen. Du får el-opvarmning! Det er så kun en fordel i rum der skal opvarmes!

 
Så hellere en god kold øl, end at skulle sidde i stand-by-varmen og tørste     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 28-10-2022 15:48:53

1W om året koster ca 25 kr.
Men det er jo bare for 1...
Hvis jeg ser mit hus, så har jeg 2 stationære pc'er, 2 tv, 1 printer,4 stereoanlæg = 225 kr jeg ikke får noget som helst for, andet end bekvemmeligheden for ikke at skulle bukke mig ned og tænde en stikkontakt.
Tænk hvor meget godt øl, musik,eller værktøj man kunne købe for de penge     

 Jo Jo, men hvis jeg skulle bukke mig ned for at tænde de stikkontakter hver dag ville jeg på et tidspunkt skulle til kiropraktor og så er mere end de 225kr brugt. Så jeg vil se det som at købe mig til IKKE at skulle til kiropraktor.  

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis