Husqvarna rider starter ikke på nøglen

Hej alle sammen. Min husqvarna Rider vil ikke starte på nøglen, der sker intet, end ikke et klik når jeg drejer. Hvis jeg giver starteren direkte strøm fra plus på batteriet, starter den uden problemer. Jeg har så prøvet et startrelæ fra en lignende model, her starter den uden problemer. Men, inden jeg farer ud og køber et nyt startrelæ, er der så ting jeg kan måle på mit eget relæ og måske finde en fejl der kan udbedres? Jeg har multimeter, men ikke viden om hvor jeg skal måle. På forhånd tak :)
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at mål om der kommer strøm frem til startrelæ når du drejer nøglen, du skal måle hvor den tynde ledning er tilsluttet, kommer der ikke spænding på er det nok en af sikkerhedskontakterne der ikke virker.
Du kan også sætte direkte 12 volt på den lille pol på startrelæ, så starter den hvis startrelæet virker.(pas på så omgås du alle sikkerheds kontakterne)


Vi prøver igen, i morgen --
Er det både rød og sort på multimeteret der skal på den tynde ledning?
Ift om det er en af sikkerhedskontakterne der driller kan det vel næsten ikke være dem, da den starter fuldstændig normalt med et “lånerelæ”. Det kan vel så udelukke alle kontakter, starter og tændingslås som synderen? Alle ledninger og øvrigt setup var præcist det samme da den fint startede med det andet relæ, kun relæet til forskel. 
Den sorte ledning fra multimetret skal på stell et blankt sted på motoren eks. og så den røde på den tynde ledning på startrelæet.
Men hvis den virker med et andet relæ, så kan det næsten kun være dit startrelæ der er defekt. (tjek lige forbindelsen på den tynde ledning, at der ikke er ir og andet snavs)

Vi prøver igen, i morgen --
Så fik jeg målt, relæet får 12v fra den tynde ledning når jeg drejer nøglen. Er det så dødsdommen for relæet? :) 
Endnu et spørgsmål, skal det ligne det gamle eller er et universalt okay? Mit nuværende har sådan en cylinderformet ting i bagenden af det, jeg ved ikke om den tjener et formål.

https://kn-teknikshop.dk/rider-13-c-460/startrelae-husqvarna-rider-p466

https://www.batteri-butik.dk/Batteri-Detaljer/9.84.RES.1.102,Startrelæ,-Til-Havetraktor-universal-4-polet-12V-(NGP33-431).html?gclid=CjwKCAjwzNOaBhAcEiwAD7Tb6F14s6RdbJeXhhyWQptQUXvnLR4GwvqUWkk2615eDGQkGVX5OnSR1xoCD-cQAvD_BwE
Annonce
Ja så tror jeg godt du kan dømme startrelæet død.
Bare det kan være der rent fysisk kan du fint bruge det du linker til.
Der er to stik til styrestrømmen, det ene skal til stell, og det andet skal den tynde ledning fra tændingskontakten på. (den du måler 12 volt på når nøglen drejes til start)


Vi prøver igen, i morgen --
Hvad gør jeg galt med monteringen af det nye relæ, der sker intet? 
Det gamle ser således ud
Du skal have den ene tynde ledning, som giver 12 volt + når du drejer nøglen til start, på et af de to stik på relæet, det andet stik skal til stell.



Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har prøvet at bytte om på dem uden held, altså omvendt af hvordan jeg har sat dem på billedet. 
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis