Husqvarna rider starter ikke på nøglen

Hej alle sammen. Min husqvarna Rider vil ikke starte på nøglen, der sker intet, end ikke et klik når jeg drejer. Hvis jeg giver starteren direkte strøm fra plus på batteriet, starter den uden problemer. Jeg har så prøvet et startrelæ fra en lignende model, her starter den uden problemer. Men, inden jeg farer ud og køber et nyt startrelæ, er der så ting jeg kan måle på mit eget relæ og måske finde en fejl der kan udbedres? Jeg har multimeter, men ikke viden om hvor jeg skal måle. På forhånd tak :)
Hej alle sammen. Min husqvarna Rider vil ikke... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thebigbad skrev den 25-10-2022 18:16:01

Jeg har prøvet at bytte om på dem uden held, altså omvendt af hvordan jeg har sat dem på billedet. 

 Prøv at afmonter den blå ledning, og sæt stel på benet på relæet.

Virker det ikke, så sæt den blå ledning på, i stedet for den røde.

Virker det så kan være at sikkerhedskredsen så er ude af drift, men det kan vi vende tilbage til..

Vi prøver igen, i morgen --
Hav in mente at jeg har et relæ fra en anden rider som får den til at starte med det samme, så ledningerne virker jo tip top. 
Thebigbad skrev den 25-10-2022 19:02:58

Altså jeg har byttet om på alle de 4 klemmer eller udtag om man vil, de store byttet og derefter byttet de små, og omvendt. På det gamle er den lille røde lednings klemme “sat fast” under den store klemme, er det derfor det ikke virker? 

 Det er ligegyldigt hvordan de to tykke ledninger sidder..

Nu kender jeg ikke din traktor, men normalt skal det ene tynde ben have konstant stell, og det andet tynde ben får plus fra startkontakten..

Vi prøver igen, i morgen --
“På den gamle er den lille røde ledningsklemme sat fast under den store klemme”. Vil det sige at du nu har en ledning der ikke er tilsluttet?
Hvis nu + kablet fra batteriet er forbundet til denne klemme, kan strøm til tændingskontakten være tilsluttet her.

Søren O
Annonce
Men er vi ikke enige om, at når jeg med de nuværende ledninger kan opnå fuld funktionsdygtig start med et andet relæ, at så er stelforbindelse i nuværende kabler osv helt i orden? Og derved kan det kun være det nye relæ der er noget galt med? Som sagt, har det noget at sige at de to små sidder for sig selv, hvor der på det gamle sad en lille klemme indenunder en af de store?
Søren O skrev den 25-10-2022 19:13:16

“På den gamle er den lille røde ledningsklemme sat fast under den store klemme”. Vil det sige at du nu har en ledning der ikke er tilsluttet?
Hvis nu + kablet fra batteriet er forbundet til denne klemme, kan strøm til tændingskontakten være tilsluttet her.

 Se vedhæftede billede. Det er med det gamle relæ, bemærk den lille røde’s klemme sidder monteret indenunder den store klemme hvis det giver mening. På det nyindkøbte relæ sidder det jo for sig selv. Er det dér fejlen ligger?

Prøv lige at måle på den lille ledning fra startkontakten igen. Jeg tror ikke der kommer strøm. Hvilken farve ledning målte du 12 v på tidligere?

Søren O
Der sker ikke en dyt når jeg måler med det nye relæ, hverken på blå eller rød. Men jeg mener faktisk det er blå der kommer 12v på når nøglen drejes når der er det relæ på hvor det hele virker. 
Så mangler der strøm til din tændingskontakt. Kan du ikke flytte “den lille rødes klemme” over på det nye relæ, og så tilslutte den røde ledning der. Husk at det skal være den klemme som bliver tilsluttet dit batteri.
Den blå tilsluttes en af de små klemmer på relæet, og den anden lille klemme tilsluttes stel med en ny stelledning. 

Søren O
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis