Solceller på altan - bruge strøm uden at sælge?

Hej alle kloge mennesker :)

Så er jeg på den igen - Sidder og kigger på semi flexible solceller ( 150 w ) med en dejlig lav vægt.
Jeg har en stor altan direkte mod syd, og tænkte om den ikke skulle beklædes med solceller.

Men men her kommer et par spørgsmål:
1:Et tysk firma ( we do solar ) har en micro inverter til deres balkon solceller, som kan kobles direkte i en stikkontakt og så bruger systemet strømmen fra solcellerne først. Path of least resistance ?
Men må man det i Danmark ?

2:Spørgsmål nummer 2: Hvis det er muligt at gøre dette, skal man så stadigvæk igennem en masse tilladelser ?
Kan se at vores basis forbrug ligger i en 3-4 kilowattimer om dagen ( standby, fryser, køleskab ect ), Så tænker at 10 solpaneler á 150 w, ikke burde lave meget mere end hvad der forbruges - uden for sommeren.

Ville være super om man kunne lege lidt med solceller, uden det helt store hurlumhej :)

Link til solceller som jeg overvejer: https://www.alibaba.com/product-detail/Solar-Panels-Balcony-Flexible-Solar-Panel_62023053828.html?spm=a2700.7724857.0.0.2d9d23eaAGKuRi&s=p

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis en inverter skal gå på nettet skal den styres af nettet så det svinger sammen. det tror jeg ikke den microinverter kan. Jeg er også ret sikker på at det må være ganske ulovligt at ha en inverter med spænding ud på et hanstik. Under alle omstændigheder så skal det anmeldes til og godkendes af energinet. Jeg kunne ikke finde noget på den microinverter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er ikke lovligt i danmark, men i udlandet bruger de det flere steder hvor de har en grænse på fx. 800w som de må sætte i stikkontakten på den måde. Der er ikke noget til hindre for at det også fungerer herhjemme ud over at det er ulovligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men får man overhovedet noget ud af det. Når et kraft værk startes op efter stop skal det nøje synkroniseret med nettet. Sådan en lille inverter kan jo intet imod nettet hvis det ikke er synkroniseret, Vil det så ikke bare blive spild? engang imellem stopper vores inverter og skriver "syne". det betyder at den er kommet ud af synk og starter op igen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Den synkroniserer sig med nettet inden den starter og kan kun køre hvis den er sat til 230V. Har ikke selv prøvet dem, men dem jeg har læst om og set på Youtube er godt tilfreds med deres systemer så længe man tænker sig om hvor meget man kobler til

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis den sættes i et stik med 230v hvorfor skal man så tænke sig om hvor meget men kobler til+ kommer resten ikke bare fra nettet. Eller er der et hunstik i inverteren. Jeg kunne nemlig ikke finde noget på den på det link der blev oplyst.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Det var da træls, at man ikke må det i Danmark. Det ville være super smart, om man kunne producere feks 800-1000 w og få lov til at smide det ind på sit eget net. Ved den produktion vil man nemlig ikke sælge og dermed slippe for alle de problemer der er i Danmark, men egen produktion.

Er vi ved at blive forbuds sverige her i DK ? :(

Kan man komme rundt om problemet ved at lade et batter i op, og så lade huset bruge fra det ?
I så fald er det jo ikke produktion der bliver smidt ind på eget net, men en lagring  :)
kovas skrev den 16-10-2022 12:22:36

Hvis den sættes i et stik med 230v hvorfor skal man så tænke sig om hvor meget men kobler til+ kommer resten ikke bare fra nettet. Eller er der et hunstik i inverteren. Jeg kunne nemlig ikke finde noget på den på det link der blev oplyst.

Fordi man sender strømmen ind i huset efter sikringerne, så sætter du nok solpaneler til, kan du komme til at bruge langt over 10A. på et kabel og så har du risikoen for brand. I Tyskland er der vidst begrænsning på 600W. Der er sikkert også andre grunde til at det er begrænset, men det ville være en billig måde at producere lidt.

Dem jeg har set har enten et hanstik i enden til at sætte i en stikkontakt, eller kan monteres i en dåse. Der vil aldrig blive produceret strøm, uden at hanstikket sidder i en kontakt, så på den måde kan man ikke komme til at få stød.

Man kan også få små vindmøller man bare sætter i stikkontakten og så producerer nogle hundrede watt med sådan en inverter

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
noooze skrev den 16-10-2022 12:42:54

Det var da træls, at man ikke må det i Danmark. Det ville være super smart, om man kunne producere feks 800-1000 w og få lov til at smide det ind på sit eget net. Ved den produktion vil man nemlig ikke sælge og dermed slippe for alle de problemer der er i Danmark, men egen produktion.

Er vi ved at blive forbuds sverige her i DK ? :(

Kan man komme rundt om problemet ved at lade et batter i op, og så lade huset bruge fra det ?
I så fald er det jo ikke produktion der bliver smidt ind på eget net, men en lagring  :)

De skal kobles til husets net for at bruge de mikroinvertere, så det slipper man ikke for. Men man kan altid lave et anlæg for sig selv med batteri og sine egne kontakter, men så er fidusen lidt væk, når batterierne er tomme :D

Hvis det blev lovligt herhjemme tænker jeg det bliver med en masse regler, som hvis man vil bruge regnvand til toilettet. Det bliver så dyrt et anlæg fordi man ikke må meget selv, at ingen gider bøvle med det og det tager alt for lang tid at tjene sig hjem. Det ville ellers være en god måde at udbrede noget grøn energi og spare på vandet, hvis man lempede det hele lidt. Men herhjemme skal der helst afgift på alt, så tænker ikke det bliver aktuelt ;)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fordi man sender strømmen ind i huset efter sikringerne, så sætter du nok solpaneler til, kan du komme til at bruge langt over 10A. på et kabel og så har du risikoen for brand. I Tyskland er der vidst begrænsning på 600W. Der er sikkert også andre grunde til at det er begrænset, men det ville være en billig måde at producere lidt.

Du kan ikke sende mere strøm ind i husets net end inverteren kan levere, så inverteren sætter i nogen grad grænser for den leverede strøm uanset ,hvor mange solceller du monterer. Antager vi at der leveres 3A fra inverteren svarende til 720W, sker der ikke noget med installationen. Vi må desuden gå ud fra, at der trækkes mindre strøm fra elnettet, når inverteren forsyner med strøm. En belastning på 13A vil ikke lave skader på installationen.

Med hensyn til at bruge regnvand til toiletskyl o.lign., skal vandet gennem et renseanlæg med de deraf følgende omkostninger. Så det er vel rimeligt, at der bliver betalt for rensningen.

fase
3A er ikke noget problem, men hvad med 10A ekstra, samtidig med man trækker 10A fra nettet, er det også fint? Skriver kun man skal tænke sig om, for det vil være muligt at trække meget mere på et kabel sådan som det fungerer med de invertere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis