Stød og hfi

Jeg blev overrasket af at hovedafbryderen - trods afbrudt - på vores tavle ikke forhindrede mig i at få stød. Er der Ole regler om det, eller er det tilstrækkeligt at hver gruppe fungerer uafhængigt af hovedafbryder?

Hus uden el diagram burde forbydes ved lov …
Jeg blev overrasket af at hovedafbryderen - trods... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget smart at der er forskellige grupper i hvert rum. Springer der en sikring eller en fase falder ud udefra så er der stadig strøm i rummene.
Det er kun din OCD eller hvad det hedder, der har gavn af at det bliver lavet om. Det du lægger op til kræver sikkert trækning af nye kabler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
HrT skrev den 10-10-2022 22:08:40

ev elmand skrev den 10-10-2022 20:31:12

Gregeren skriver "fuskertavle" 
Det er en helt hovedløs konklusion. Der er intet belæg for at sige at den tavle ikke er i orden. Trådstarter har valgt ikke at synliggøre opmærkning.
Det eneste der er galt er trådstarters manglende kontrol af spænding.
Tilhørsforhold er meget nem at konstatere ved at slukke for en gruppe og se hvad der ikke virker. Er det lys installationer så gå rundt med en lampe eller boremaskine. Det er helt normalt for elektriker efter en installation for at se at alt er monteret korrekt, og tager vel 10 minutter pr. lysgruppe. Ved komfur m.m. kan man med det samme se det på kontrollamper

 Det har jeg været igang med i aften. Det er godt nok sindrigt sat sammen, men på positiv siden tæller, at jeg dels får et overblik, dels får mappet ud hvad elektrikeren skal komme og slutte om (eks vil jeg ikke have loft lys med indgang i én ende af huset koblet med værelser i den helt anden ende - og vil gerne have koblet fyr og vandvarmer til egen gruppe og ikke sammen med bad og soveværelse). 

Men glad for det blot er uoverskueligt og ikke farligt / fusk. Klog af skade har jeg allerede købt en af de der kuglepenne der lyser fra 12v mener jeg det er. Så overlever jeg længere tid 

 Den der kuglepen er nok det vi kalder en polsøger.

Måske var det bedre om du gik igang med noget andet end elinstallationer hvis du ønsker en gennemsnitlig livslængde.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 10-10-2022 22:59:11

HrT skrev den 10-10-2022 22:08:40

ev elmand skrev den 10-10-2022 20:31:12

Gregeren skriver "fuskertavle" 
Det er en helt hovedløs konklusion. Der er intet belæg for at sige at den tavle ikke er i orden. Trådstarter har valgt ikke at synliggøre opmærkning.
Det eneste der er galt er trådstarters manglende kontrol af spænding.
Tilhørsforhold er meget nem at konstatere ved at slukke for en gruppe og se hvad der ikke virker. Er det lys installationer så gå rundt med en lampe eller boremaskine. Det er helt normalt for elektriker efter en installation for at se at alt er monteret korrekt, og tager vel 10 minutter pr. lysgruppe. Ved komfur m.m. kan man med det samme se det på kontrollamper

 Det har jeg været igang med i aften. Det er godt nok sindrigt sat sammen, men på positiv siden tæller, at jeg dels får et overblik, dels får mappet ud hvad elektrikeren skal komme og slutte om (eks vil jeg ikke have loft lys med indgang i én ende af huset koblet med værelser i den helt anden ende - og vil gerne have koblet fyr og vandvarmer til egen gruppe og ikke sammen med bad og soveværelse). 

Men glad for det blot er uoverskueligt og ikke farligt / fusk. Klog af skade har jeg allerede købt en af de der kuglepenne der lyser fra 12v mener jeg det er. Så overlever jeg længere tid 

 Den der kuglepen er nok det vi kalder en polsøger.

Måske var det bedre om du gik igang med noget andet end elinstallationer hvis du ønsker en gennemsnitlig livslængde.

 🤣 polsøger er jo også den til en 10er i hjælp & fisk. Men jo, aktiekurserne får mig helt overbevist om at el er vejen frem

Det er selvfølgeligt irriterende, at noget i hver ende af huset er på samme gruppe. Men det er jo kun noget du piller ved med flere års mellemrum. Hvis du har styr på hvordan det hænger sammen, er der reelt ikke noget problem.

Hvis du vil ofre 10.000 - 50.000 kr  på at få det lavet om, har du for mange penge.
GodeVen skrev den 11-10-2022 09:42:01

Det er selvfølgeligt irriterende, at noget i hver ende af huset er på samme gruppe. Men det er jo kun noget du piller ved med flere års mellemrum. Hvis du har styr på hvordan det hænger sammen, er der reelt ikke noget problem.

Hvis du vil ofre 10.000 - 50.000 kr  på at få det lavet om, har du for mange penge.

 Jeg vil naturligvis gerne spare pengene, men når jeg kravler rundt på loftet og ser, hvad der er lavet, bliver jeg straks mere fråsende med pengene. 


Eksempelvis er loftventilator på badeværelset koblet direkte på installationskabel i en samleboks. Det er næppe lavet autoriseret (og det havde taget 5-10 min længere at sætte en kontakt op istedet og koblet den via et jordet stik). Eller når man finder led strip transformere under isolering. Sådanne ting giver mening at lave om uanset pris imo. Omkabling næppe (men hele sikringsskabet skal mærkes korrekt og fundstændigt op. Jeg VIL vide, hvilke ting der går sammen. Og jeg vil ikke have kritisk, automatiseret infrastuktur på delte grupper så som værelser og fyr. Igen, mine børn skal kunne opstarte det hele alene. Fyret er for advanceret til de kan det. Men de kan godt pille ting ud af gængse stik).

Min tilgang er: Vil jeg være okay med at lade mine børn være alene hjemme? Vil jeg være okay med at de går op på loftet? Vil de kunne tænde for lys mv igen en mørk vinteraften uden at gå i panik?

Og så har jeg nok bare kæmpe respekt for el. Vvs osv laver i værst fald materiel skade. El tager i værste fald liv, hvad enten der er stød eller brand.  Når man først én gang har oplevet det, så er pengene egentlig underordnet (og jeg er taknemmelig for at være priviligeret nok til at kunne have den tilgang).
Annonce
Hvis ventilatoren er på loftet, er det ikke unormalt at lave den, som en fast installation. Det er ikke lovligt at have stikkontakt på loftet til en ventilator i badeværelset. Hvis der er forbindelse på loftet til noget i et andet rum, skal det være forbundet i en samleboks.

Din beskrivelse af dit hjem, får det til at lyde som en førerbunker.
Update: Havde en elektriker forbi for at fikse lidt forskelligt. Han påpegede pænt, at han var forundret over, at tavlens (manglende) opmærkning ikke var anmærket på el-rapporten + et par andre farlige ulovligherder, som det tog ham 15 minutter at fikse. Bedste penge brugt i meget lang tid. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis