Stød og hfi

Jeg blev overrasket af at hovedafbryderen - trods afbrudt - på vores tavle ikke forhindrede mig i at få stød. Er der Ole regler om det, eller er det tilstrækkeligt at hver gruppe fungerer uafhængigt af hovedafbryder?

Hus uden el diagram burde forbydes ved lov …
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fortæl lidt mere om omstændighederne ved det stød du fik.
Det var vel ikke statisk el?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der kan være en kondensator i nogle apparater som kan afgive lidt hvis man rører ved det forkerte inden for må sekunder. Der skal være aflednings modstande så de aflader ret hurtigt.
Det er nu ikke stød man kan tage skade af. 
Hvis den lov blev indført så var ingen huse lovlige. Der er stort set en standard for elinstallationer, så hvis man har lært det, så volder det normalt ikke de store kvaler. 
En anden ting er at man faktisk kan få stød ved at røre ved mangen andre ting. Det kan være som Johnlarsen skriver statisk el. Det vil sige at din krop oplades og så aflades ved at røre en vandhane, bil eller andet metal. Det er en meget kendt fænomen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
… ja, eller som jeg engang påpegede til en smart ung kvindelig operatør der fik stød når hun rørte vores jordede fotosætter: Skip nylon undertøjet!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 09-10-2022 22:49:32

Fortæl lidt mere om omstændighederne ved det stød du fik.
Det var vel ikke statisk el?

 Det var et rigtig stød. Ikke statisk. Tjekkede efterfølgende og der var fuldt knald på fasen. Heldigvis rørte jeg kun den ene ledning. 

Men elen er lort. Slukker gruppen for værelse = stik virker stadig. Det er så mærkeligt 
Det er ofte sådan at stikkontakt ved f.eks. ydervæg er på en anden gruppe. Nogle steder er der krav om 2 grupper i samme rum. I boliger gælder det køkken. 
Du skrev i starten at du slukker hovedafbryder. Så jeg går ud fra at det er HPFI. for hele boligen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-10-2022 00:57:00

Det er ofte sådan at stikkontakt ved f.eks. ydervæg er på en anden gruppe. Nogle steder er der krav om 2 grupper i samme rum. I boliger gælder det køkken.
Du skrev i starten at du slukker hovedafbryder. Så jeg går ud fra at det er HPFI. for hele boligen. 

 Ja, troede jeg. Men ligner mere at hver gruppe / relæ k

Kører uafhængig af hoved afbryderen. Jeg ved ikke hvordan jeg afbryder alt på en knap mere 
Måske du skulle overlade elarbejdet til en autoriseret elektriker der ved hvad han laver  
Discrusio skrev den 10-10-2022 07:49:03

Måske du skulle overlade elarbejdet til en autoriseret elektriker der ved hvad han laver  

 Bare det ikke bliver den samme som den, der har lavet dét her …

ev elmand skrev den 10-10-2022 00:57:00

Det er ofte sådan at stikkontakt ved f.eks. ydervæg er på en anden gruppe. Nogle steder er der krav om 2 grupper i samme rum. I boliger gælder det køkken.
Du skrev i starten at du slukker hovedafbryder. Så jeg går ud fra at det er HPFI. for hele boligen. 

 40a relæet er det, jeg tænkte var hovedafbryderen. Det kan være et tilfælde at alle mine øvrige boliger har haft en sådan hovedafbryder og ikke gængs norm 🤔

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis