Tænd - sluk ur til fryseren

For at spare på strømmen i den dyreste tid har jeg foreslået en god ven at sætte et tænd-sluk ur på fryseren, så den er slukket i de dyre timer om morgenen og aften. 
Nu kommer så spørgsmålet, nemlig om startstrømmen på kompressoren, som jo vil starte efter den længere stilstand, når uret giver den lov til det, vil være for hård ved sådan et tænd-sluk ur i det lange løb.
Det ur jeg har derhjemme er angivet til 16 amp og 3500 W. Det lyder jo betryggende, men holder det i længden??

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

For at spare på strømmen i den dyreste tid har jeg... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Da vi var på ferie i 10 dag kunne jeg se ved hjemkomsten at fryseren havde kørt 2 gange og køleskabet ligeledes to gange. det er overhovedet ikke noget problem at slukke for fryseren i et døgn. Så hvis man satte uret til altid kun at tænde om natten i 2 timer så vil den altid kunne køre på lav tarif. Men Hensan har en pointe i at uret bruger noget af det sparede energi

Hvordan måler du antal gange fryser / køl kører ? ? Vores lavenergi skabs fryser kører vel ca. 50 % af tiden med mange start/stop. Jeg har ikke målt på det men kan høre den når jeg går forbi. 

 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-10-2022 20:38:52

På et ur betyder "stand by" urets forbrug. Den du viser er med en lille motor som trækker skiven rundt. Den bruger det samme om det er tændt eller slukket. 

Ja da, og tak.

Det vidste jeg jo godt, men morsom betegnelse, når man blot kunne have skrevet f.eks. “Eget forbrug”


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@ kurta og evelmand. undskyld jeg lægger mig fladt ned. Det jeg forsøgte at udlede kan ikke lade sig gøre. da jeg kom hjem kunne jeg se at der var to dage hvor det i to timer var brugt mere end det der ellers var brugt time for time. Det antog jeg derfor fejlagtigt at det var fryser og køleskab. I går aftes satte jeg så( foranlediget af Jeres spørgsmål) en energi måler på fryseren.Og har indtil nu fundet ud af at den har et tomgangsforbrug på 1.4w og at den bruger ca 60w når kompressoren køre men jeg kan jo ikke se hvor længe eller hvor tit den køre. På 12timer kan jeg se at tmgang er 17wh og at kompressoren har brugt 423wh. Det er jo ret intersant sådan at komme til at  undersøge en ting. På den ene side tror jeg sagtens at man kan slukke for fryseren i de dyreste timer, men den samlede besparelse er  nok så lille at jeg ikke ville begynde med det.Der er nok andre steder hvor det kunne batte noget mere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
man kan sikkert spare ved at slukke i de dyreste timer. Men samtidig skal man have styr på temperaturen for de nye lavenergi frysere har meget lilel kompressor, så de kører en stor del af tiden for at opretholde temperatur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror ikke du i DK finder frysere som ikke kan holde temperaturen ved omgivelses temperatur på 32 grader - og hvis din fryser står ved 32 grader eller varmere er første optimering at finde et køligere sted. Lille strømforbrug kan opnås ved mindre gangtid

 

Jeg har gratis solcelle strøm en stor del af året fra mit 16 kW SMAnlæg. Jeg har derfor styringer på udtag der snakker sammen med solcelle styringen på køleskabe og frysere så de altid starter så snart når der er overskudsstrøm og under alle omstændigheder tvangs kører fra 10 til 14 hver dag. Jeg kører fryserne ned på minus 21 grader og køleskabe ned på +2 grader. For sjov har jeg et wifi termometer i fryser og køleskab og de er de sidste 2 år aldrig kommet over minus 18 og + 5 grader.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis