Tænd - sluk ur til fryseren

For at spare på strømmen i den dyreste tid har jeg foreslået en god ven at sætte et tænd-sluk ur på fryseren, så den er slukket i de dyre timer om morgenen og aften. 
Nu kommer så spørgsmålet, nemlig om startstrømmen på kompressoren, som jo vil starte efter den længere stilstand, når uret giver den lov til det, vil være for hård ved sådan et tænd-sluk ur i det lange løb.
Det ur jeg har derhjemme er angivet til 16 amp og 3500 W. Det lyder jo betryggende, men holder det i længden??

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

For at spare på strømmen i den dyreste tid har jeg... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo tak, men man kan spare el af flere grunde. Hvis det kun er aht. privatøkonomien skal transport og afgifter selvfølgelig regnes med.
Men hvis det er for at give plads til andres, inkl. virksomheder og infrastruktur, forbrug kan man nøjes med at se på el-prisen. Hos mig koster strøm fra Andelen f.eks. ca. 10 øre/kWh fra 2 til 6 i nat! Når der så skal laves morgenmad i morgen koster den over 200 øre fra 7 til 10.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis ikke man har noget automatik der sættes op til at følge elpriser, så mener jeg det er meget kortvarig man sparer noget. Uden det skal man justere ure hver dag og samtidig sørge for at fryser er kold nok, at der er varme nok i huset m.m. 
Så der er kun den daglige optanke med at slukke for det unødvendige og så udskyde vaske - og opvaske maskiner 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er nu nogenlunde stabilt at prisen er høj to, tre, fire timer ved morgen- og aftensmad på hverdage.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Da vi var på ferie i 10 dag kunne jeg se ved hjemkomsten at fryseren havde kørt 2 gange og køleskabet ligeledes to gange. det er overhovedet ikke noget problem at slukke for fryseren i et døgn. Så hvis man satte uret til altid kun at tænde om natten i 2 timer så vil den altid kunne køre på lav tarif. Men Hensan har en pointe i at uret bruger noget af det sparede energi.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det her må du forklarer noget nærmere ...........................................forøvrigt så bruger et tænd/sluk ur under 1 W.............................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 10-10-2022 17:57:27

Det her må du forklarer noget nærmere ...........................................forøvrigt så bruger et tænd/sluk ur under 1 W.............................

 Hvad er det som jeg skal forklare. Ikke forstået? Satte et tænd/sluk ur på en energi måler. det brugte 1,6w


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
karl smart skrev den 10-10-2022 17:57:27

Det her må du forklarer noget nærmere ...........................................forøvrigt så bruger et tænd/sluk ur under 1 W.............................

Har lige checket specs på de to modeller jeg anvender (udendørs og indendørs fra Harald). Indendørsmodellen nævner ikke forbrug. Spec siger 1 watt på udendørsmodellen. I stand-by mode, hvad det så end betyder?



Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
På et ur betyder "stand by" urets forbrug. Den du viser er med en lille motor som trækker skiven rundt. Den bruger det samme om det er tændt eller slukket. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville lige vise en elektronisk ur med eget forbrug. Her blev jeg meget forundret ( på Svensk)

överspänning: AC 180-250V, 50/60Hz Gångnoggrannhet: <2 sek/dag (25°C) Minneskapacitet: 16 till- och frånslag, 18 impulsintervaller Effektförbrukning: Max. 7,5VA Display: LCD Livslängd Mekaniska operationer: 107 Elektriska operationer: 105 Kortaste kopplingstid: 1 minut Vikt: C:a 150 g Nedräkningstid: 1 sek - 99 min 59 sek Impulsintervall: 1 sek - 59 min 59 sek Belastning Resistiv belastning: 16A/250V AC Induktiv belastning: 10A/250V AC Glödljusbelastning: 2000W Kontaktfunktion: 1 växlande, potentialfri Gångreserv: 3 år (litiumbatteri) Omgivningstemperatur: -10°C till +40°C Luftfuktighet: 35-85% RH T 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kovas skrev den 10-10-2022 15:28:22

Da vi var på ferie i 10 dag kunne jeg se ved hjemkomsten at fryseren havde kørt 2 gange og køleskabet ligeledes to gange. det er overhovedet ikke noget problem at slukke for fryseren i et døgn. Så hvis man satte uret til altid kun at tænde om natten i 2 timer så vil den altid kunne køre på lav tarif. Men Hensan har en pointe i at uret bruger noget af det sparede energi.

 Skal jeg forstå det at køleskabet kun har kørt 2 gange på 10 dage ,og stadig holdt 5 Gr C og det samme med fryseren minus 18 C  som også kun har kørt 2 gange  på 10 dage 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis