Tænd - sluk ur til fryseren

For at spare på strømmen i den dyreste tid har jeg foreslået en god ven at sætte et tænd-sluk ur på fryseren, så den er slukket i de dyre timer om morgenen og aften. 
Nu kommer så spørgsmålet, nemlig om startstrømmen på kompressoren, som jo vil starte efter den længere stilstand, når uret giver den lov til det, vil være for hård ved sådan et tænd-sluk ur i det lange løb.
Det ur jeg har derhjemme er angivet til 16 amp og 3500 W. Det lyder jo betryggende, men holder det i længden??

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil betragte det som en dårlig ide da en fryser jo ikke har et kontinuerligt forbrug dvs sige at hvis temp falder i i fryseren så,skal,den blot arbejde mere for at indhente det tabte…. Tror tvært imod at den kommer til at stige i samlet forbrug..i,beste flad er det et beløb imaget smp øre vi snakker om. Over et døgn bruger en fryser måske. En ny fryser på,400 liter med høj energi mærkning bruger ca. 4-500 watt på et døgn dvs ca. 20 watt i timen så. Så når,den har stået i slukket 50 timer i de “slemme” timer så har den sparet 1 kWh, den skal ril gengæld,arbejde endnu mere for at indhente det tabte så,alt i alt tænker jeg det i bedste fald får lige op. Sådan plus minus et par kr. om måneden.
Fryseren vil ikke bruge mere energi hvis den skal køre på ur, og startstrømmen vil ikke blive større end normalt. Det store problem vil være at der ikke er styr på hvor i cyklussen uret afbryder. Hvis kompressoren lige har kørt, og termostaten lige har slukket, er det egentligt ok at uret afbryder nogle timer.
Jeg kender ikke hyppigheden af hvor tit kompressoren kører under normal drift, men af hensyn til holdbarheden af fødevarerne i fryseren, er det vigtigt at temperaturen forbliver på -18o kontinuerligt. 

Søren O
En normal fryser starter og slukker for kompressoren mange gange i timen - de fungerer fint på en 10A sikring også selv om du har gang i en elkedel på samme gruppe. Som meget andet der styres af en termostat er det enten fuld knald på eller helt slukket - for kompressor eller varme legme i ovn eller el radiator.

Som mange andre i disse energi debatter roder  mfrost på benævnelserne - den bruger ikke 4-500 watt på et døgn men måske 4-500 watttimer på et døgn.  Min fysiklærer rettede opgaver forkert benævnelse = forkert svar - nogle elever mente.

 

Jeg målte forbrug på vores 200 liter kummefryser over nogle døgn, den bruger 0,90 kw i døgnet, så ikke det helt vilde.


Vi prøver igen, i morgen --
Nej men hvis du på et år kan flytte 320kwh fra 5kr/kwh til 1kr så er der alligevel sparet noget. Jeg ved godt at det er helt random hvornår den ellers starter, men noget må der kunne spares

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Ja Kovas har ret - er vi nok der flytter belastning fra spidsperioderne falder prisen i disse perioder til gavn for samfundet som helhed - og vi slipper for tvangsnedlukning af dele af el-nettet. Det kommer der nu nok ikke meget af - men nogle har en interesse i at tale os ind i en katastrofe tilstand. Jeg tror jeg det næste år bliver mindre tvangs nedlukket  end jeg det sidste år har været utilsigtet uden strøm fra nettet.

 

kovas skrev den 09-10-2022 10:23:57

Nej men hvis du på et år kan flytte 320kwh fra 5kr/kwh til 1kr så er der alligevel sparet noget. Jeg ved godt at det er helt random hvornår den ellers starter, men noget må der kunne spares

Det kan du jo heller ikke. Du kan jo kun spare penge i de timer hvor prisen er 5kr, og prisen på el kommer normalt kun ned på 2kr.

Prisen er vel høj i 2 timer om morgen, og 3 timer om aften. Dvs. det er 5 timer om dagen, hvor man teoritisk kan  spare penge. 

40w x 5timer giver 0,2kWh. 

Besparelse per kWh 3kr (5kr til 2kr)

3kr x 0,2kWh giver 0,6kr per døgn, dvs. 219kr.

Det forudsætter selvfølgelig er der hver dag er de 3kr forskel i præcis de timer. I praksis gætter jeg på man sparer under 100kr om året.
Med de nye høje elpriser kan det nok ikke mere betale sig at have en fryser kørerende , de billige tilbudsbøffer bliver meget hurtige dyre ., et køleskab med en 4 stjernet frostboks er nok sagen pt

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nu er det jo ikke kun selve elprisen, der har tendens til at være meget dyr mellem 17 og 21. Det er også nettariffen. Jeg så noget i stil med 1,50 kr mellem 17 og 21 og meget lavere efter midnat. Det træder i kraft efter nytår.
Morgentariffen mellem 06 og 09 mener jeg også står til at blive hamper.
Jeg har lige været væk hjemmefra i 14 dage, og jeg kan se på min el-app, at der stort set døgnet igennem er en jævn belastning på 110-130 Wh. Ventilation (28W),  køleskabet og udelampen (7W) kan der ikke gøres så meget ved, men noget af det andet kan der. 
Det store dyr i skoven er varmepumpen. Den skal jeg have lavet noget styring til, så den ikke kører i de dyre timer, og måske endda den skal motiveres til primært at køre efter midnat. Jeg har tung gulvvarme og huset er top-isoleret så selv mange timer uden varmepumpedrift gør ikke noget på temperaturen.
Det skal siges, at mit totale årlige elforbrug er på ca 3300 kWh pr år, så det er svært at finde rigtig store besparelser.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der kommer mange tilsvarede ideer med tænd/sluk ure på forskellige ting i øjeblikket.

Discrusio beregning på en teoretisk besvarelse på 200 kr/årligt er nok ikke helt hen i skoven under de forudsætninger der er sat op MEN alle syntes at glemme at det ikke er gratis at sætte et tænd/slut ur op.

Et ganske tilfældigt tænd/slut ur har jeg målt til at have et tomgangsforbrug på 1,5 w dvs i løbet af et år bruger et sådant ur ca 13kw/h. Antager vi som Discrusio at elprisen er mellem 2-5 kr og 3,5 kr i gennemsnit vil et sådant tænd/sluk ur altså i sig selv koste ca 50 kr/årligt at have kørende. 1/4 af den potentielle besparelse bruges derfor bare til at drive tænd/sluk uret og du er dermed ude hvor det reelt er så små beløb der spares at der ikke skal ske ret store ændringer i forholdene (priser/tider/tidspunkter) hvor besparelsen ikke længere er tilstede og det eneste du i stedet for har fået ud af det er en masse besvær og ingen gevinst.
Brug tiden til at spare/flytte energi på de ting der i virkeligheden kan flytte noget, Madlavning, Opvarmning, Brug af vask/tørretumbler mm på de rigtige tider.

(Og husk lige at se om dit el abonnement rent faktisk er fast eller variabel pris https://fagligsenior.dk/2022/09/16/fastpris-eller-variabel-har-du-tjekket-din-el-aftale/)
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis