Kuldebro ved hævning af gangbro?

Big brother aka Meta er i gang med at bilde mig ind, at jeg skal købe dyre, specielle beslag til at hæve en gangbro på loftet for at undgå kuldebroer. Det havde jeg end ikke tænkt på. Er det nødvendigt?

Og hvis det er, kan man så ikke nøjes med at lægge et stykke hårdt flamingo mellem spær og lægter til hævning af gangbroen (som jeg agter at udvide).

Jeg ser også, at jeg skal lave materialestop ud mod tagfod. Der er ikke undertag. Jeg forestiller mig et forskallingsbræt på tværs med luft cirkulation foran er tilstækkeligt - uden tagpap foran.

Og its true: jeg skal udvide gangbroen fordi der er for langt til lossepladsen med alt det med affektionsværdi (som den fremmeseng alle børnene har brugt, og som vi håber børnebørnene (når/hvis de kommer) engang kan bruge). Loftet er Guds have til dem af os med let til affektionsværdi :D
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kuldebro på gangbroen? Hvor er temperaturforskellen til at skabe en kuldebro på gangbroen.

fase
S. Fabrin skrev den 29-09-2022 12:02:59

Kuldebro på gangbroen? Hvor er temperaturforskellen til at skabe en kuldebro på gangbroen.

Mellem spær gennem lægter til bro. 

HrT skrev den 29-09-2022 16:44:25

Hvor stor er temperaturforskellen mellem spær og gangbro? Hvis der ikke temperaturforskel er vel heller ingen kuldebro.

fase
Træet isolerer fint i den henseende. Der er ikke nævneværdig kuldebro gennem træ.

Ellers ville træskelet huse have store problemer med at holde varmen.

Træet rundt om dine vinduer bekymrer du dig jo ikke synderligt om?

Elektronikteknikeren
S. Fabrin skrev den 29-09-2022 19:03:29

HrT skrev den 29-09-2022 16:44:25

Hvor stor er temperaturforskellen mellem spær og gangbro? Hvis der ikke temperaturforskel er vel heller ingen kuldebro.

Jeg forestiller mig et koldt loftsrum vs opvarmet loft nedefra har en forskel. Men undrede mig netop over “salgspushet” på noget, der virker lidt … overkill. 

Tænker det bliver træ med - når færdigt - indblæst papiruld
Annonce
Gregeren skrev den 29-09-2022 19:06:44

Træet isolerer fint i den henseende. Der er ikke nævneværdig kuldebro gennem træ.

Ellers ville træskelet huse have store problemer med at holde varmen.

Træet rundt om dine vinduer bekymrer du dig jo ikke synderligt om?

Mine vinduer er af aluminium og træ 😁

Ja det forværrer jo blot isoleringsevnen.

Elektronikteknikeren
Alutræ vinduer er bare vinduer med træramme beklædt med et lag aluminium udvendigt, som gør vedligeholdelsen udvendig minimal. Det forværrer ikke vinduets isoleringsevne.

fase
Mener at huske nogle Velfac vinduer hvor alurammen gik ubrudt fra rudens yder- til inderside. Det var ikke en heldig konstruktion.
Ved træ/alu vinduer er det nu vist meget almindeligt med et kompositmateriale mellem alu- og trædelen. Det reducerer kuldebro og vedligeholdelse til et minumum.

Søren O
Big brother aka Meta Jeg er ikke så klog !  
Hvad betyder det ? 
og hvem er ved at sælge dig noget,? 
og til hvilken formål skal gangbroen hæves ? 
Og længere nede hvilken materialestop. ? 
En god måde at lave ekstra opbevarings plads hvis vi taler om gitterspær:
På hver side af de skrå tænger skrues en forskallings bræt på ca. 100 -120 cm
Oven på dem ( på langs af huset ) lægges / skrues forskallings brædder med 1 - 2 cm afstand. 
Så får man en god hylde til tremmesengen, og gangbro er stadig fri. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis