Stenhøj 500 liters 3 cylinder kompressor

Hej, jeg har sådan en 500 liters 3 cylinder stenhøj kompressor, som jeg mangler en 'dims' til.. det er ikke en stjerne starter men en anden, men ærligt forstår jeg det ikke.. nogle der kan guide mig? Måske et link hvor jeg kan læse om det eller evt forklare mig det? :) 
Hej, jeg har sådan en 500 liters 3 cylinder... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mener selvfølgelig elektrikeren,  det skal jo være lovligt skal ikke risikere det går galt  :D men hvis man bare kan skifte det må han jo ha styr på det, tror bare ikke de har styr på hvad dims jeg skulle have imellem hvis det var.
Hvis ellers din elektriker kan stå inde for det så få installeret en automatsikring med C eller D -karakteristik  (D tåler den største startstrøm) og gerne en 20 amperes.
Her er en 20 amperes med D-karakteristik    link

Men der er ikke sikkert du slipper for en softstarter, eller stjerne/trekant starter...






Vi prøver igen, i morgen --
Du er på kanten af, hvad der kan lade sig gøre med en 16A forsikring. Men få en snak med elektrikeren. Måske kan det lade sig gøre med en softstarter og en magnetventil til udluftning under opstart, så startstrømmen bliver lille nok. Kompressorer hører til tungstartende maskiner og har derfor en længere starttid. 

fase
Okay, nu har jeg prøver det hele 100%, og jeg kan starte den normalt, både med og uden tryk på. Eneste problem nu er at den ikke slår fra ved de 10 bar. Måske det tidligere ejere snakkede om at jeg skulle bruge et relæ til?
Start og stoptrykket stiller du på pressostaten, som formentlig er trepolet, så du kan føre kablet til motoren gennem den eller lade pressostaten styre et magnetbetjent motorværn.

fase
Annonce
Jeg har dette.  Den er vel sat til 10 bar ved den røde pil på glasset 
Manometret er blot til at aflæse trykket. Trykket i kompressortanken styres af din trykafbryder. Trykket reguleres ved at løsne eller spænde fjederen under det grå dæksel (mener der sidder 2 fjedre - begge skal justeres).

Søren O
Stop tryk justeres på den store fjeder. Du lader kompressor pumpe opad i tryk og når du er på f.eks. 8 bar så skruer du på justeringen (løsner fjeder) indtil kompressor går i stå. Den lille skrue skal løsnes mest mulig for at have lille forskel på stop og starttryk. 
Det er meget dyrt at køre med et tryk som er højere end behovet. De fleste el værktøjs typer fungerer ved 6 bar så hvis kompressor starter igen før den når ned på 6 bar så er det ok. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er rigtigt, at der er to indstillinger i pressostaten/trykafbryder. Den største er til at justere trykket og den mindste er til at justere forskellen mellem start- og stop tryk (kaldet differenstryk). Du begynder med at justere på den store fjeder. Hvis du skruer med uret stiger stoptrykket/makstrykket. Prøv at løsne på den store skrue lidt og se hvor stort trykket er, når kompressoren stopper.

fase
Hmm okay, må prøve.. Men min den gamle snakker noget om at når det kun er 16 amp vi køre på, så kan der brænde den grå boks af, fordi den ikke kan finde ud af det på 16 amp? Så han mener også der skal et eller andet imellem for ikke at brænde den af.. kender i noget til det ?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis