Stenhøj 500 liters 3 cylinder kompressor

Hej, jeg har sådan en 500 liters 3 cylinder stenhøj kompressor, som jeg mangler en 'dims' til.. det er ikke en stjerne starter men en anden, men ærligt forstår jeg det ikke.. nogle der kan guide mig? Måske et link hvor jeg kan læse om det eller evt forklare mig det? :) 
Hej, jeg har sådan en 500 liters 3 cylinder... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ellers vil man på sigt komme til at brænde noget af 
Ja softstarteren skal sidde mellem motorværn og motor..
Her er et link til en 7,5kw softstarter, med indbygget bypass relæ (så er softstarteren kun i funktion under opstart og stop af motoren) Link
Men jeg kan ikke garantere, at softstarteren gør at du kan starte kompressoren op...

Vi prøver igen, i morgen --
Forklaring: 
Der sidder en kontraventil lige før mellemrøret går ned i tanken. Så sidder der en lille afblæsningsrør fra mellemrøret og op i trykafbryder. Kontraventil sørger for at tryk fra tanken ikke kommer op i mellerøret, og det tryk der er i mellem røret afblæses når trykafbryder slukker motor. 
Når der kaldes på tryk igen, så lukker trykafbryder for afblæsning, motoren starter ret let op fordi der ikke er modtryk. Men ganske få sekunder efter så er mellemrøret fyldt og på det tidspunkt skal motoren være ret langt oppe i fart for at den kan trække det uden væsentlig startstrøm over de 14,14 A som er motorens fuldlaststrøm. 
Softstarter nedsætter godt nok startstrøm, men det forlænger også starttiden væsentlig, uden at motoren har fuld kraft. I den tid vil de langsomme og svage stempel slag hurtig fylde mellemrøret og give maksimal modstand. 
MEN hvis man sætter en magnet ventil på mellemrøret så denne udblæses under opstart så kan det måske løse problemet. Den ventil kan være tidsstyret og så lader du trykafbryder starte direkte. Eller du bruger soft / stjerne trekant starter til at reducere startstrøm sammen med magnetventil. 
Sælger mener måske at du bør have en magnetbetjent motorværn i stedet for som nu hvor det er trykafbryder der afbryder alle 3 faser med fuld last ( 14,14 A) Det kan nemlig ofte brænde kontaktsæt af i trykafbryder. 
Det er ikke så lige til at starte kompressor med soft starter. Det kræver som minimum at luften i mellemrøret ( rør fra kompressor til tank) afblæses indtil soft starter går i bypass / motor er oppe i omdrejninger. 
Et par spørgsmål: 
Kan du starte det på dine 16 A sikringer helt fra Scrash altså når tanken er tom ? 
Det er første betingelse for at det overhovedet kan komme til at køre. 
Hvilke sikringer har du er det automat sikringer eller smelte sikringer ( propper ) ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-09-2022 23:22:18

Forklaring: 
Der sidder en kontraventil lige før mellemrøret går ned i tanken. Så sidder der en lille afblæsningsrør fra mellemrøret og op i trykafbryder. Kontraventil sørger for at tryk fra tanken ikke kommer op i mellerøret, og det tryk der er i mellem røret afblæses når trykafbryder slukker motor. 
Når der kaldes på tryk igen, så lukker trykafbryder for afblæsning, motoren starter ret let op fordi der ikke er modtryk. Men ganske få sekunder efter så er mellemrøret fyldt og på det tidspunkt skal motoren være ret langt oppe i fart for at den kan trække det uden væsentlig startstrøm over de 14,14 A som er motorens fuldlaststrøm. 
Softstarter nedsætter godt nok startstrøm, men det forlænger også starttiden væsentlig, uden at motoren har fuld kraft. I den tid vil de langsomme og svage stempel slag hurtig fylde mellemrøret og give maksimal modstand. 
MEN hvis man sætter en magnet ventil på mellemrøret så denne udblæses under opstart så kan det måske løse problemet. Den ventil kan være tidsstyret og så lader du trykafbryder starte direkte. Eller du bruger soft / stjerne trekant starter til at reducere startstrøm sammen med magnetventil. 
Sælger mener måske at du bør have en magnetbetjent motorværn i stedet for som nu hvor det er trykafbryder der afbryder alle 3 faser med fuld last ( 14,14 A) Det kan nemlig ofte brænde kontaktsæt af i trykafbryder. 
Det er ikke så lige til at starte kompressor med soft starter. Det kræver som minimum at luften i mellemrøret ( rør fra kompressor til tank) afblæses indtil soft starter går i bypass / motor er oppe i omdrejninger. 
Et par spørgsmål: 
Kan du starte det på dine 16 A sikringer helt fra Scrash altså når tanken er tom ? 
Det er første betingelse for at det overhovedet kan komme til at køre. 
Hvilke sikringer har du er det automat sikringer eller smelte sikringer ( propper ) ?

 Den slår sikringen fra, og det er automatisk 

Er det hvis du prøver at starte med tom tank ?


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 29-09-2022 15:34:10

Er det hvis du prøver at starte med tom tank ?

 Hmm, der er nok lidt i efter vi afprøvede den af vi hentede den. Men har ikke lige tjekket godt nok 😅 men tror ikke der er meget i hvis der er noget 

Med automat sikringer får du det ikke til at virke

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har D01 sikringer, tror det er en af de typer, der kan klare størst "overbelastning" såsom stor startstrøm..
Men en 5 KW motor er nok det største man kan starte op på 16 amperes sikringer, uden alt for mange problemer.


Vi prøver igen, i morgen --
Hvad skal jeg så sige til el manden han skal lave 😅
Østie skrev den 30-09-2022 15:15:57

Hvad skal jeg så sige til el manden han skal lave 😅

 Hvis du med elmanden mener elektrikeren og ikke ev-elmand, kan du sige, at han skal skifte en evt. automatsikring ud med en gruppe med Neozed sikringer, eller hvis han kan beregne, at det er luvligt med en 20A automatsikring.


fase
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis