Afsætningsplan til tilbygning

Hej,
Jeg skal have lavet en afsætningsplan (krav fra kommunen, byggeprojektet er godkendt) til en tilbygning og har taget kontakt til et par landinspektører i området. Jeg kunne godt tænke mig at de først fortalte mig om projektet kunne realiseres før jeg tager belægningsten op osv men så vidt jeg forstår så vil de alle gerne have dobble op og jeg er ikke sikker på grunden til dette. Er det fordi de skal ud to gange og lave samme målinger igen eller ?

Mit problem er at der hvor de skal sætte galger eller hvad de nu bruger er der belægningsten eller måske et vandrør til noget vandingsystem i haven så jeg skal have lavet det om men vil ikke lave det om hvis de finder ud af mit projekt ikke kan realiseres eller måske rammer deres pæle ikke engang der pga målingerne. Er det korrekt forstået at de sætter pæle 70cm fra hvor hjørnet skal være ? Har i nogen bud hvordan jeg kommer videre ?

/donnib

 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afsætningsplanen er ikke det samme som at få sat galgerne af. Det koster ekstra…
Hvis man har et niveleringsapparat og et langt båndmål kan du sagtens selv sætte galgerne af.

Da jeg byggede sommerhus stillede kommunen også krav om en afsætningsplan fra landinspektøren. Det er bare en rødtoppet pæl slået i jorden ved alle husets hjørner og en tegning/attest på at pælene står som på byggeansøgningen.

Du kan med fordel flytte galgerne længere væk fra huset end 70cm, da de nemt kommer i vejen når der skal graves.

Selvbygger med stort S. 
Galger er for at have et fast sted at måle fra især under støbning af sokkel. Man sætter den vandrette galge vandret naturligvis og så overkant er i sokkelhøjde. Så sættes et søm i så der kan trækkes snor præcis ved yderkant af mur. Det kan være at sokkel så skal stå 2 cm længere inde (sokkelpuds m.m. ) 
Så hvis alle 4 snore er trukket rundt om et hus, så skulle de gerne krydse hinanden præcis på husets hjørner. 
De søm er "hellige" og må ikke fjernes eller flyttes før man starter med at mure ydermuren op. 
Et nivellerings apparat kan sagtens bestå af en vandslange fyldt med vand. Den ene ende sættes op på muren hvor man ønsker udgangs punktet, og den anden ende sættes lidt fast på en af stolperne i en hjørnegalge. Så efterfyldes med vand til det når toppen i en af enderne, den anden ende sænkes til man ser vandspejlet og der efterfyldes igen. Når man har begge vandspejle synlige i begge ender kan man mærke det op på mur/stolpe. Så måler man ved udgangspunktet afstand ned/op til sokkelhøjde, og samme mål bruges ved stolpen. "stolpeenden" af slange flyttes til næste sted og det er så kun i denne ende at der justeres op/ned. 
Målene til hushjørner skal så passe ifølge tegning Men det vigtigste mål er diagonalt. Der skal de 2 mål være ens, men det skulle jo helst allerede være tilfældet ved afsætnings planen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar men sagt mit problem lige nu er jeg gerne vil vide om byggeriet kan realiseren inden jeg sætter galgerne, Hvis det kan så går jeg igang med at klargøre arealet hvor jeg tror galgerne skal stå og så vil jeg gerne have dem sat op der.

En anden spørgsmål, jeg har en fejl i tegningen(en af hjørnerne mod huset som er forskudt skulle være 40-50 længere inde mod huset) jeg sendte til kommunen som de ikke lagde mærke til. Når landinspektøren kommer kan jeg fortælle ham det og så kan afsætte korrekt ?

 

Jeg fortstår ikke "De ikke lagde mærke til "  Hvordan ved du det ? 
Tegninger hos kommunen skal naturligvis være dem som der bygges efter, og dem som landinspektør skal afsatte huset efter. 
Det er kun hjørneafsætning som landinspektør behøver at lave. Dig selv eller med hjælp fra murer firma kan afsætte galger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I forhold til at kontrollere om et byggeprojekt kan realiseres inden afsætning kræves der en formåling af eksisterende forhold. Terrænkoter omkring tilbygning og i de tættest beliggende skel foruden placering af eksisterende bebyggelse i forhold til skel.

I nogen tilfælde kan man godt lure om et projekt kan realiseres fra "skrivebordet".
Servitutter, bygningsreglement og lokalplan gennemgåes alligevel inden afsætning.

Udfordringer kan være hvis bbr er forkert og der bygges lige til grænsen af bebyggelsesprocent.
Ejendommen er udstykket for rigtig mange år siden og målebladene er ringe eller det er udfordrende at finde gl. skelafmærkning i området samtidig med der bygges tæt på skel.
Kuperet terræn og andre specielle forhold.
Til tider kan man både finde ud af om et byggeprojekt kan realiseres og afsætte bebyggelsen samme dag. Jeg er selv landmåler, så ved det kan lade sig gøre ;)

Kommunen tjekker ikke om dine mål er rigtige eller om projektet er lovligt i forhold til private servitutter - det står du selv for i samarbejde med landinspektøren. Som regel er det ikke et problem at ændre en smule på et mål, så længe det stadig hører ind under den normale byggeret og ændringer fremsendes i forbindelse med afsætningsplan fra landinspektør. 

Annonce
@ev elmand jeg ved der er en fejl fordi jeg selv har lavet den. Den hjørne top venstre på tegningen mangler væg tykkelsen. Det glemte jeg at tagne   Jeg har vedhæftet de to PDF som kommunen fik. Hvis du kigger i Layout hus.pdf side 2 så har jeg omringet med rød den hjørne der burde være 50cm mod vest så der kan etableres væg der hvor tilbygningen er forskudt. Jeg tænker ikke det er et problem så jeg ville bare lade det ligge og snakke med landinspektøren men jeg ved ikke om de vil gå med til det ?

@Skou hvad siger du hvis du møde denne scenarie og iøvrigt tak for det du har skrevet ?

 

Du er sikkert obs på grundens udnyttelse. Det ser noget "fyldt ud" 
Og så kunne det være en god ide at få separeret kloakvand fra regnvand, da det sikkert kommer som et krav i løbet af de næste 5 - 10 år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er nok ikke noget problem, da det er under 0.5 m2 så frem bebyggelsesprocenten overholdes.

Du reviderer din tegning med de nye mål og gør landmåleren opmærksom på ændringen i forhold til den tegning som ligger til grund for byggetilladelsen.
@Skou et spørgsmål mere, når landinspektøren kommer kan man få de data fra de 4 hjørner og så derefter placere galgerne selv efter jeg har fjernet det belægning der er der hvor de skal stå ?

 

Du kan jo højest sandsynlig selv måle dig frem til tilbygningens hjørner. Galger placeres ca 1-2 m fra eller hvad der nu er smart i forhold til den øvrige adgang med maskiner. Du har mulighed for at have gjort klar inden landmåleren kommer og evt. selv have banket stolperne i jorden. Hvis du har mulighed for at skrue brættet på i den rigtige højde er det nemt og hurtigt for landmåleren  at sætte søm i galgebræt.
Så sparer landmåleren tid og du penge 😀
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis