Afsætningsplan til tilbygning

Hej,
Jeg skal have lavet en afsætningsplan (krav fra kommunen, byggeprojektet er godkendt) til en tilbygning og har taget kontakt til et par landinspektører i området. Jeg kunne godt tænke mig at de først fortalte mig om projektet kunne realiseres før jeg tager belægningsten op osv men så vidt jeg forstår så vil de alle gerne have dobble op og jeg er ikke sikker på grunden til dette. Er det fordi de skal ud to gange og lave samme målinger igen eller ?

Mit problem er at der hvor de skal sætte galger eller hvad de nu bruger er der belægningsten eller måske et vandrør til noget vandingsystem i haven så jeg skal have lavet det om men vil ikke lave det om hvis de finder ud af mit projekt ikke kan realiseres eller måske rammer deres pæle ikke engang der pga målingerne. Er det korrekt forstået at de sætter pæle 70cm fra hvor hjørnet skal være ? Har i nogen bud hvordan jeg kommer videre ?

/donnib

 

Hej, Jeg skal have lavet en afsætningsplan (krav... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er de rødtoppede pæle landmåleren sætter af ikke sat af i højden, og i øvrigt ikke beregnet til at sidde ubrugt i 6 måneder da de kun går 15-20 cm i jorden. Er du sikker på de 9.99 ikke er terrænkoten i det punkt hvor pælen står? Ellers stikker den i hvert fald kun lige over græsplænen da terrænkoten kun er 9 cm lavere lidt mod venstre.

Selvbygger med stort S. 
Tak Superdiy, Her er hvad landmåleren skrev.

Koten på soklen/kældervinduet er 10.00 og du kan nivellere rundt med f.eks. en læser. Du kan bruge pælene til kontrolmål. De orange tal er koten på toppen af pælen (ikke sømmet).

 

Altså har landmåleren sat nogle ca. koter som du så skal lægge korrekt ud. Det kan du gøre med almindelig indendørs krydslaser. Det skal bare være omkring tusmørke ellers kan du ikke se streger på pælene.
Det vil være godt at placere apparatet øverst ca. hvor der står 3,00 afstand ud til skel. ( imellem 10,08 og 9,99 kote. ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så betyder det at jeg skal være ligeglad med de orange tal der er sat på selve pælene ? Jeg skal kun bruge sømmene til at fastslå hvor bygningen skal gå til men ikke højden altså højden kan jeg lave med krydslaseren. Er det korrekt forstået ? 

 

Jeg ved bare at sokkel skal være vandret. Og er afsætningen ikke vandret så skal det rettes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Godt så er jeg med, det var også det jeg var ude efter. Konklusion i mit tilfælde. Brug sømene på pælene til at definere den eksakte sted hvor bygningen skal gå til ved at bruge galger men brug fundamentet på nuværende bygning til at bestemme højden.   Tak til jer begge   

 

Når du har konstateret unøjagtigheder, så bør du også kontrollere mål og vinkel ret.
Det gør du når galger er oppe og du trækker snore. 
Målene er ligetil det er bare at kigge på tegning.
Vinkelret er heller ikke så svært, De 2 diagonaler skal blot være præcis lige store. Nu har du jo et lille ekstra fremspring ( ( ved kote mål 9,98  orange tal ) Så du skal have en hjælpe linje så du måler alene på den store firkant, er den i vinkel så er resten også. 
Det laver du ved at trække en snor parallel med husets sokkel og ud over snoren nær ved kote 9,98 ( orange tal ) Denne snor må gerne være f.eks.10 mm fra huset, blot du måler ens i begge ender. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis