Afsætningsplan til tilbygning

Hej,
Jeg skal have lavet en afsætningsplan (krav fra kommunen, byggeprojektet er godkendt) til en tilbygning og har taget kontakt til et par landinspektører i området. Jeg kunne godt tænke mig at de først fortalte mig om projektet kunne realiseres før jeg tager belægningsten op osv men så vidt jeg forstår så vil de alle gerne have dobble op og jeg er ikke sikker på grunden til dette. Er det fordi de skal ud to gange og lave samme målinger igen eller ?

Mit problem er at der hvor de skal sætte galger eller hvad de nu bruger er der belægningsten eller måske et vandrør til noget vandingsystem i haven så jeg skal have lavet det om men vil ikke lave det om hvis de finder ud af mit projekt ikke kan realiseres eller måske rammer deres pæle ikke engang der pga målingerne. Er det korrekt forstået at de sætter pæle 70cm fra hvor hjørnet skal være ? Har i nogen bud hvordan jeg kommer videre ?

/donnib

 

Hej, Jeg skal have lavet en afsætningsplan (krav... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sorry men jeg forstår ikke processen, har nemlig ikke prøvet før. Jeg kan jo selvfølgelig måle hvor JEG mener hjørnerne kan være ud fra de målinger jeg selv har lavet. Hvordan kan det give mening at jeg selv banker stolper ned da han alligevel skal flytte dem fordi de måske ikke passer. Det som jeg mangler at forstå også er hvordan ved man hvor hjørnet af bygningen er hvis man sætter stolperne længere væk ? Er det tegnet op fra landinspektøren at stolpen er sat 1m fra hjørne samt er der et mærke på stolpen med en højde eller ? Mit største "issue" er at jeg har belægning og vil ikke fjerne det før jeg ved om projektet kan lade sig gøre.
Jeg beklager at jeg er nybegynder på dette område. 

 

Hej @Skou og andre,
Nu har jeg fået mit afsætningsplan men jeg har lidt svært ved at gennemskue den.

F.eks fik jeg at vide at de to punkter der støder op til den nuværende bygning har de lavet et streg på bygningen og sagt at ved den nuværende sokkel er det kote 10.00 (sådan forstod jeg) så jeg vil tro de andre mål er sat efter den eller ?

Skal jeg forstå det sådan at alle orange punkter der betyder tallet hvor højt det punkt er i forhold til sokklen på nuværende hus ? Hvis det er rigtigt så kan jeg ikke trække et snor fra husets sokkel ud til træpæl og binde den fast til søm (trække den helt ned til toppen af pælen) og tro den er i vatter med soklen da nogen af pælene er længere nede end andre. Skal jeg overhovedet bekymre mig om tærenkoter ? I sidste ende hvad det er vigtigst for mig er at overholde den højde som jeg er tilladt at bygge op til og det er vel i forhold til koterne der er angivet korrekt ?

 

Jeg går ud fra at sokkel samt gulvhøjde i tilbygning skal være det samme som i det gamle hus. Og at sokkel naturligvis skal være vandret ud fra denne sokkelkote 10 
Så ville jeg gøre følgende. De orange punkter / pæle må ingen flytte inden støbning af sokkel er færdig. Ligeledes de galger som jeg forklarer herunder skal blive stående indtil sokkel er færdig. 
Nederst til højre har du 2 orange punkter nemlig 9,74 og 9,82 Her skruer du et bræt på dem, som er lidt længere end afstanden imellem pælene. Så dit bræt altså står på skrå af bygning. Det er det man i murersprog kalder en galge. Overkant på det bræt er 26 mm over de 9,74 og 18 mm over de 9,82 På topkanten af brættet sættes et søm netop ud for sømmet på din pæl.  Dette søm kan så bruges til at stramme en snor ind til sokkel fra punkt 9,82 og ligeledes fra punkt 9,74 og hen til den anden galge. 
På samme måde øverst til højre hvor det vandrette bræt skal være 1 mm over punkt 9,99 og 9 mm over punkt 9,91.
På samme måde ved det sidste hjørne  hvor overkant bræt så kommer 8 mm under den ene pæl. 
Nu har du så 4 snore som indikerer din ydermur. Men sokkel skal være lidt længere inde. Så når du afsætter leca termo blokke så skal du regne med plads til sokkel puds samt 0,5 - 1,0 cm som mursten gerne må gå uden for sokkel. Så leca termoblokke holdes ca. 2 cm længere inde end snoren viser. 
Her det at galgen kommer til sin ret. Hvis du ønsker præcis snor til at afsætte leca blokke, så sætter du ny søm de 2 cm længere ind. Du er jo i forvejen sikker på at overkant galge er vandret i rette højde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik, jeg tror jeg forstå men så alligevel ikke. Det er korrekt, at gulvhøjde skal være det samme i den nye tilbygning. Jeg er med på pælene ikke skal flyttes så de bliver hvor de er.

Mener du at der skal kun et bræt diagonalt mellem de to pæle men den skal skrues på de to pæle i den højde der passer ergo 10-punktets højde og så ligge en søm ved hver pæl som man så trækker snor fra ? Det vil sige jeg ikke skal bruge de søm der er sat på nu ? Hvis ja hvorfor er de søm der overhovedet ? 

 

Ja det er helt korrekt. De søm sidder for at markere præcis linjen som din snor/ ydermur skal flugte. 
Du kunne jo også bruge søm som de er nu på toppen af de nivelerede pinde. Men så skal du hver gang huske at sætte snoren de X mm oppe på sømmet. Og det går galt for dig. Tænk bare på at du skræver over snoren og så skubbes den ned uden at du opdager det. 
Derfor sætter du bræt, så den er vandret ud fra overkant sokkel. 
Det nederste søm på brættet (på din skitse) skal i øvrigt flyttes så linjen kommer "opad " på din tegning. Men det opdager du sikkert når virkeligheden viser dig hvordan.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja det er klart. Der var jeg lige for hurtig men ja når man sidder med det vil man hurtig indse at den sidder forkert da a snoren skal gå op og ikke til siden 😉

Tak for forklaringen. Jeg er helt med på hvad jeg skal gøre nu men jeg vil sige det er nogle tætte mål f.eks skal jeg jo sætte en snor ved kote 10 ved soklen meeen det er jo sådan på øjemål altså visuelt. Det kan godt være plus minus 1cm tænker jeg. 

 

Du hugger ind under nederste sten i muren på det eksisterende hus for at se hvor sokkel reelt er. 
Du skal endelig ikke sætte snoren / soklen for højt. Det er nemmere for at lægge lidt større fuge under 1. sten i muren end det er at hugge af sokkel. For stenene SKAL flugte når man begynder på det. 
Hvis afsætning med kote 10 er helt oppe under mursten så må du korrigere målene hele vejen. 
Derfor er galger så vigtige, for medens du afsætter dem er der tid til at tænke sig om. Den dag grøften er gravet, beton støbes, der skal jern  m.m.  så glemmer du de små men vigtige detaljer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu er vejret blevet godt og jeg skal til igang og jeg gik lige ud og satte en snor mellem to punkter bare for at se sådan lidt hvordan tingene så ud og jeg undres. Er vi ikke enige at pælen +- det der er på afsætningen bør være i vatter med sokklen ? Visuelt ser det ikke sådan ud ved en af pælene (ingen har rørt ved dem) ? Altså det jeg mener hvis jeg strækker en snor mellem søm (ved den rigtige højde der er afsat i planen) og sokklen bør snoren ikke være i vatter ?

 

Nu ved jeg jo ikke hvad du har fået afsat, og hvad du mener med pælene. Hvis det er som vi skrev sammen om i november, så har toppen af pælene, eller pælenes placering intet at sige. 
Det er det bræt som er placeret diagonalt ved hvert hjørne, ca. 0,5 m fra huset som skal styre højden. Og det er de søm som sidder på kanten af brættet som kan bruges til at trække snore til. 
Er det brættet som er skævt så skal det naturligvis rettes op. 
Har der været gæster nytårsaften som har lavet en lille gimmick.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik, Jo det er præcis det vi har snakket om i November, ingen ændringer da jeg ikke er gået igang. Jeg forstod godt det med galgerne så dem skal jeg selfølgeligt har sat op men inden da prøvede jeg bare at trække et snor mellem punkterne 9.99 og 9.74 ved at bruge deres søm og sætte snoren op over pælen henholdsvis 1mm og 26mm og ud det er så der jeg spørger, bør denne linje ikke være præcis soklen på nuværende bygning ? Det ser ikke sådan ud nemlig, den ser en del lavere ud, jeg kan selvfølgeligt prøve med laser. Jeg er bange for at landmåleren har sat en af pælene forkert. Ingen har pillet ved pælene.

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis