Dæmpning af lys

Lampe skal reguleres i lysstyrken. Hvor må regulatoren sættes ?
Kun den ene D eller E skal dæmpes
U er udløbsroset
A er væginstallationen med afbryder

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis vi går ud fra at afbryderen er den, der tænder og slukker lyset, så kan du montere en lysdæmper i stedet for afbryderen. Du har ikke angivet om begge lamper tændes af den viste afbryder, eller der er en afbryder mere. Når du vælger lysdæmper, skal du vælge en, der passer til lyskilden.

fase
Lysdæmper typen kan ikke monteres i afbryderen
Lampe kabel forbindelse er 3G1,5 fra udløbsrosetten
Må lysdæmperen monteres i serie med kablet efter udløbsrosetten i forbindelsen før lampe D ( i punkt C) ?
Eller monteres efter udløbsrosetten i forbindelsen før lampe E ?
Hvorfor kan du ikke montere lydæmperen i stedet for afbrydere? Hvad er det for en lysdæmper? 
Din tegning viser ikke hvor mange ledere der er i kablet fra afbryderen til udløbsrosetten. Der er vist femleder ind i udløbsrosetten og ud af udløbsrosetten. Tilledningerne til lanperne er vist med treleder kabler.
Hvordan skifter du antal ledere fra afbryder til til B og U og fra U til E. Oplys antal ledere til afbryder. du skal også være opmærksom på i dag er både gulgrøn og blå reserveret til jord henholdsvis nul.

fase
Prøv lige at vise et billede. Din tegning viser sikkert som du tror installationen er. I virkeligheden går det sikkert fra afbryder og direkte op i lampe udtag. Eller måske via et andet udtag. 
Det skal være en meget gammel installation hvis det er samlet med T stykker som du viser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har forsøgt at gøre diagrammet tydeligere med diagram.pdf, den anden korrespondance afbryder er ikke vist
B korrespondance
Undskyld, at jeg først kom til at forbinde lampe E med en 3 leder og en 5 leder uden mellemværten P
Jeg vil kun regulere lysstyrken på den ene lampe
Lysdæmpnings regulator R
Jeg vil regulere lampe C uden at regulere lampe E eller omvendt
Kun en enkelt mellem klemme i U er ledig til D, den anden er optaget af korrespondancens forbindelse, så vidt jeg kan se det 
Lysdæmpnings regulator R skal nok være af en type, der tænder med forbindelse fra en konstant trykknap, og ikke med en fjederbelaster kontakt knap, hvis ikke andet smart findes på el- markedet

Må en lampe monteres efter en forgrenings dåse, selv om der er en afbryder foran ?

Kan du ikke tegne diagrammet inklusiv korrespondanceafbrydere over det, du vil have forbundet og gerne med farve, der ikke forsvinder. Dine tegninger er umulige at læse. Desuden spørger du om lysdæmperen må forbindes på tilledningen til lampen. Det afhænger af reguleringens kapsling. Fortæl hvilken dæmper det drejer sig om.

fase
Min skanner fungerer ikke ordentligt før, nu med tydeligere blækstreg og -klatter

Installationen er indendørs i tørvejs og stuetemperatur, så IP 20 er måske nok ?
Jeg har ikke valgt en lysdæmper endnu, men den bliver måske en LK Fuga lysdæmper til indbygning i 1 modul ?
Må et 1 modul LK fuga underlag bruges til montage af R ?
Tak
Som svar på spørgsmål om reguleringens kapsling
reguleringen kan f. eks være en LK lysdæmper til korrespondance f. eks en LK Fuga LED 120 W eller andre typer, det har jeg ikke bestemt endnu, men de er alle ens, kapslingsklasse IP 20 og til indensdørs brug monteret i dåser
Mit spørgsmål går kun på, om det er tilladt at montere en lysdæmper efter en udløbsroset i serie med en lampe, når forbindelsen foretages med 3G 1,5 kabel. Montage er altså ikke med almindelig tynd lampeledning 0,75 mm2
Ja, det er fuldstændig lovligt.

fase
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis