Hvor bliver alle pengene af???

Priserne på alt – fra energi til spegepølse – stiger som aldrig før.
Jeg kan ikke forstå, hvem der får alle de ekstra penge...?
Når en lille købmand eller en familie betaler 2-3 gange det normale for strøm og opvarmning - og med Fjotte Frederiksens velsignelse - skal låne for at betale regningerne, må der da sidde nogen et sted og skumme fløden udover det rimelige.
Hvis man f.eks. producerer og leverer strøm, bliver denne prissat efter den sidste og dyreste kilowatttime som en producent kan levere. Da der er tale om en monopollignende tilstand - vi skal jo alle bruge strøm - synes jeg, at afregningsmetoden minder gudsjammerligt om karteldannelse.
Fik i sommer leveret træbriketter til 2½ gange prisen sammenlignet med sidste år. En seddel på pallen afslørede, at oprindelseslandet var Rusland, og at den blev leveret i 2021, så en brændepusher har nok gnedet sig i sine fedtede hænder over den fine forrentning.
Inflation opstår vel bare, når leverandører begrundet i efterspørgsel/forventet omkostningsniveau osv. ser sit snit til at hæve prisen for at øge fortjenesten?

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Priserne på alt – fra energi til spegepølse –... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er tråden så lang så jeg har ikke læst den igennem. Så måske kører det i ring. 
Men energi leverandørerne har EU dog taget lidt fat i. 
Fra Vindmøller og alle andre elproducenter inddrages alt som de tjener over 1,38 kr/kwh og det derunder skal der naturligvis betales skat af. Det er jo så heller ikke så galt, når man tager i betragtning at en vindmølle måske er kalkuleret ud fra en pris på 0,38 kr/kwh.
Hvordan pengene så kanaliseres videre ud til postkassen med hårene i er en helt anden sag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis