Hvor bliver alle pengene af???

Priserne på alt – fra energi til spegepølse – stiger som aldrig før.
Jeg kan ikke forstå, hvem der får alle de ekstra penge...?
Når en lille købmand eller en familie betaler 2-3 gange det normale for strøm og opvarmning - og med Fjotte Frederiksens velsignelse - skal låne for at betale regningerne, må der da sidde nogen et sted og skumme fløden udover det rimelige.
Hvis man f.eks. producerer og leverer strøm, bliver denne prissat efter den sidste og dyreste kilowatttime som en producent kan levere. Da der er tale om en monopollignende tilstand - vi skal jo alle bruge strøm - synes jeg, at afregningsmetoden minder gudsjammerligt om karteldannelse.
Fik i sommer leveret træbriketter til 2½ gange prisen sammenlignet med sidste år. En seddel på pallen afslørede, at oprindelseslandet var Rusland, og at den blev leveret i 2021, så en brændepusher har nok gnedet sig i sine fedtede hænder over den fine forrentning.
Inflation opstår vel bare, når leverandører begrundet i efterspørgsel/forventet omkostningsniveau osv. ser sit snit til at hæve prisen for at øge fortjenesten?

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Priserne på alt – fra energi til spegepølse –... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Chr. skrev den 17-09-2022 18:36:11

Dette link fortæller rigtig meget om, hvorfor vores elpriser er eksploderet.

https://www.youtube.com/watch?v=0Oh_w5KrEVc

Svensk med engelske undertekster og forklaret på en meget forståelig måde.

Tankevækkende.

Chr.

Meget spændende og letbegribeligt foredrag som  ingen politisk korrekt rødgardist fatter bjælde af.
Det er ikke bare lige som dumme kommunisttøser braldrer op om. 


Med venlig hilsen
ktm

 

Rantzau skrev den 17-09-2022 20:06:54

Man har indrettet det så tåbeligt, at når vinden blæser i Europa betaler Tyskland danske vindmølleejere for at stoppe produktionen fordi deres egne vindmøller kan opfylde behovet.

Det logiske ville være at sende det danske overskud til danske kraft/varmeværker for at holde forbrugerpriserne nede.

Den aftale kan vi takke Energistyrelsen for. Der sidder 900 mennesker i styrelsen og krydrer r... og gæt hvem der sidder i ledelsen - rigtigt gættet: Det er djøffere hele banden.

 Kig på det link, jeg har i ovenstående kommentar.

I visse politiske kredse florerer en opfattelse af, at Naturloven er noget man kan justere sammen med forligspartierne, evt i næste Folketingssamling. 
Jeg har tilbragt rigtig mange år på verdenshavet, og har ad den vej bittert erfaret, at Moder Natur og hendes regelsæt ikke er til forhandling.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg fristes til at poste et indlæg, som jeg har skrevet i en debat i et andet forum, nu hvor vi er ude at slå gækken løs:

Nogle ting er meget enkle, selvom der ligger meget komplicerede mekanismer bag.
Vores velfærdssamfund, som vi anpriser og glædes over, står på et fundament. Om vi kan lide det eller ej, så er det fundament penge og økonomi. Uden penge og en robust økonomi er der intet velfærdssamfund og ingen velstand.
Hvor kommer pengene fra? Penge kommer fra produktion. Det være sig svær industri af stål og beton, eller tjenesteydelser såsom software og apps til vore elektroniske grej. Det er også fødevarer, beklædning, medicin, legoklodser, og meget mere.
Al denne her produktion kræver energi. Meget energi for visse deles vedkommende, og helt afgørende for at der kan være en stor og omkostningseffektiv produktion, som kan beskæftige men masse mennesker osv er, at den energi er til rådighed 24/7 og til en rimelig pris. Vi almindelige menneskers velfærd og velstand hænger i høj grad sammen med, at også vi kan få energi til en rimelig pris i fornuftige mængder. Især det med prisen har vi set effekten af i det sidste års tid! Ikke mindst på elektriciteten.Prisstigningen på elektricitet er ikke alene på grund af krigen i Ukraine og Putins tilknappede gashane, det stikker langt dybere og vi skal kigge på os selv.Billig elektricitet kræver ikke bare det der meget fint hedder installeret effekt (hvor meget kan vindmøller mm yde, når det blæser med den rigtige vindhastighed osv), men hvor meget der faktisk produceres og hvornår! El kan ikke lagres i seriøse mængder, så det skal produceres og forbruges samtidig, vi taler indenfor splitsekunder. Verdens samlede produktion af opladelige batterier i 2021 vil ikke række til andet end at holde Sverige kørende i to døgn. 
Vindmøller yder og producerer som vinden blæser og er på ingen måde kontrollerbar. Kontrollerbar elektricitet kan vi få fra kraftværker. De kan køre på kul, olie, og gas (som udleder CO2) eller på kernekraft. Det er de store kraftværker, der leverer grundlasten i vores el-net. 
Det næste der kræves er et stabilt el-net. Elektriciteten skal fra producent til forbruger. At få el til at bevæge sig de rette steder hen i rette mængde osv er en meget kompliceret sag (som jeg ikke skal kaste mig ud i, da det er udenfor mit kompetanceområde). Men sagen er, at et stabilt el-net kræver store kraftværker med store generatorer, som kan styres og som kan være det stabiliserende svinghjul i produktionen. Det er det, der giver stabilitet, og det kan ikke byttes ud med en masse små dimsedutter såsom vindmøller eller solpaneler. De store havvindmølleparker gavner heller ikke (de kører jævnstrøm til land (meget teknisk) og har en anderledes generatortype). 1000 vindmøller, som starter og stopper som vinden blæser, det er direkte kaos i elnettet, som bliver rigtig ustabilt og skaber højere priser. Det er det, der tog fart i August 2021 og fik elprisen til at buldre i vejret. Det er en udvikling vi har arbejdet hen imod i mange år ved at (over)fylde nettet med såkaldt grøn strøm. Putins lukkede gashane gør sagen værrer, men det er ikke årsagen alene. Den ligger hos os selv helt grundliggende.

Hvad har det her så med velfærdssamfundet at gøre? Jo, når vi klumrer rundt og laver et ustabilt elnet -for det er det vi har gjort- så får vi meget høje el-priser. Det går ud over den produktion, som ligger til grund for velstanden, velfærden og hele vores samfund. Foruden at vi, som almindelige mennesker, får smadret privatøkonomien ef el-regninger der mangedobles og sender borgere i seng med tomme maver i kolde huse som de ender med at blive smidt ud af. Det er ikke bare små bump på vejen mod et grønt samfund, men en totalt ødelæggende fator for os alle. Vi kan se frem til måske 10 år med høje elpriser, inflation og lav vækst i Europa, mens den omkringliggende verden overhaler os og tager vores velstand.
Så kan det være flandrende lige meget, hvilken fordelingspolitik vi går ind for hver især, for der er intet at fordele. Sagen er dybt alvorlig, og en trussel mod det samfund vi kender i dag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

En eller anden kan jo så spekulere over, at vi over vores elregninger har betalt PSO og andet djævelskab til at bygge vindmøller og yde subsidier til samme, blot for at de destabilisterer vores elnet og skaber dyrere priser. Ja, dyre priser, som de selvsamme vindmøller score gevinsten på.
Så når din lille købmand går rabundus og naboen bliver smidt ud af hytten på tvang, så ved du, at pengene vælter ind hos blandt andet vindmølleejerne, herunder Goldman-Sacks.... hvis nogen husker dem..... DONG DONG DONG.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det var Bjarne Corydon, der som finansminister i Helle Thorning-Schmidts regering i sin tid solgte 19% af aktierne i DONG til The Goldman Sach Group Inc. Som stabschef i samme regering akademiserede han det socialdemokratiske sekretariat ved at fyre HK'ere og ansætte akademikere.

Den svenske professor Jan Blomgren der optræder i linket på YouTube, har i årevis advaret mod den økonomiske og tekniske destabilisering af det svenske elnet. Det har man politisk valgt i Sverige at overhører godt hjulpet af danske politikere og de sædvanlige klakørere m.h.t atomkraft.

Hvad Jan Blomgren påpeger ligger i forlængelse af hvad Elsa Widding "Sveriges bråkigaste kvinna" som ingeniør længe har påpeget. Det kan anbefales at læse hendes bog "Klimatkarusellen".

I Danmark er fornægtelsen sat i system. Energistyrelsen har den grundopfattelse, at naturlovene kan bøjes ud fra politiske hensyn. Af styrelsens ca. 900 ansatte er der ingen med en teknisk baggrund.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Nu melder Cerius ud med store stigninger i vinterhalvåret, altså der hvor du i forvejen bruger mest strøm.

Transport af strøm fra 17-21 stiger til massive 183 øre pr kWh... og så kommer selve strømmen og afgifter oveni... Det er slut med varm mad til aften.

Tak til regeringen for at sænke afgiften med 0,04 kr. Uden den lettelse havde det været helt ubærligt. Tak fordi jeg via min PSO afgift har fået lov at bidrage til dette.

Chr.

NB. Når du må gå fra hus og hjem, frysende og med tom mave, så husk at det bare et et bump på vejen mod den grønne omstilling. Bump på vejen udtrykket har jeg fra en mand, med initialerne DJ

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

I år har jeg forbedret mit brændekomfur så ovnen nu er mere effektiv. I praksis betyder det, at al maden nu laves på brændekomfuret så længe elpriserne er tårnhøje.

Som nogle nok husker, blev det for år tilbage foreslået af bl.a. Dansk Energi, at der skulle afgifter på brænde. Dansk Energi var en interesseorganisation for energibranchen. Hovedargumentet var, at det afgiftsfrie brænde lagde en bombe under selskabernes økonomi.

Det var åbenbart djøf'ernes opfattelse at borgerne var til for selskabernes skyld og ikke omvendt.

En interesseorganisation er hvad almindelige mennesker med proportionssanserne i behold kalder en lobbyvirksomhed.

Forslaget om afgift på brænde blev skudt ned, men Miljøministeriet fik gennemtrumfet bestemmelser der gør det vanskeligt at bibeholde bl.a. brændeovne ved ejerskifte. Argumentet var, at gamle brændeovne forurenede med sundhedsfarlige partikler uden at redegøre for hvilke partikler der er sundhedsskadelige.

Den faglige dokumentation findes hos bl.a. BørneAstmaKlinikken og på Lunds Universitet som ikke kan genkende påstanden om brænderøgs farlighed. Disse forskere er sundhedsfagligt uddannet og ikke djøffere.

Det er stadig muligt at installere gamle brændekomfurer og ovne, men det kræver et godt samarbejde med bl.a. skorstensfejere og ovnsættere, som er de egentlige fagfolk for af vride armene om på djøf'erne.

Nu forsøger Celsius igen at rage til. Energiselskaberne har modtaget subsidier bl.a. gennem PSO afgiften til udbygning af elnettet, men brugt pengene på at opkøbe hinanden. Dette er ikke kun et dansk fænomen. Førnævnte Jan Blomgren og Esa Widding har i årevis advaret svenskerne mod risici med den kurs.

P.S: PSO afgiften kaldes også På Svends Ordre. (Svend Auken der som Miljø- og energiminister var som bekendt hovedarkitekten bag udbygningen af barmarksværkerne).



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan man i sin grænseløse naivitet håbe på, at en masse mennesker pga den igangværende "energikrise" vil vågne op og indse, at mennesker ikke kan ændre på universets almindelige gang?
Til alle tider, har der været udsving i temperaturen her på kloden, og det vil der også være til alle fremtidige tider. Universet tager ikke hensyn til, hvem der måtte befinde sig på Jorden og/eller andre himmellegemer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Energikrisen skyldes ikke klimaændringer. Energikrisen skyldes manglende rettidig omhu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Følger lige med i opslaget her....
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis