Tagpap ind mod gavl

Hejsa

Jeg skal til at lægge selvklæber-tagpap på mit garagetag, men er kommet lidt i tvivl om hvordan jeg skal afslutte det ind imod min gavl (med HardiePlank). Jeg havde oprindeligt købt en profil som skal sættes ind i en fuge, men den er der ikke plads til.
Så jeg har tænkt at putte en trekantsliste helt ind til muren, og så køre bundpappet og toppappet helt op bag ved HardiePlanken. Men hvad så med en liste der kan monteres på HardiePlanken. Er der brug for det?

Med venlig hilsen
Azkaban
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan få tagpap om bag nederste hardi plank så vil det være en ok løsning. Du skal dog være lidt opfindsom hvor din sternbræt kommer på tværs. 
Uden for sternbræt drypper vandet ned og inden for løber det på tagpap. Men lige bag sternbræt vil det fugte denne og længere ned. 
Måske kan du lede vandt uden om ved at bruge lidt silicone ved toppen af sternkapsel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 31-08-2022 08:45:11

Hvis du kan få tagpap om bag nederste hardi plank så vil det være en ok løsning. Du skal dog være lidt opfindsom hvor din sternbræt kommer på tværs.
Uden for sternbræt drypper vandet ned og inden for løber det på tagpap. Men lige bag sternbræt vil det fugte denne og længere ned.
Måske kan du lede vandt uden om ved at bruge lidt silicone ved toppen af sternkapsel

Det burde jeg kunne. Der er ca. 10 mm plads bagved, før ventilationsprofilen kommer. Skal der så ingen aluprofil udover?

Tænker også at føre sternkapsel helt ind til HardiePlank og så putte noget silikone på
Det er lidt noget lo.. hvis man ikke kan komme til at afmontere noget af det nederste fiberplank for udfordringen er vel også at det er en ventileret beklædning - dvs der bag denne er noget forskalling og vindspærre/vindpap. Tagpap eller afdækningsprofil fra garagens tagdækning skal bag vindspærren og denne skal klæbes fast for at det er tæt i overgangen - der vil jo være en hvis mængde vindpres ind imod samlingen mellem gavl og garagetag og derfor forøget risiko for opfugtning bagved vindspærren i den nederste del af gavlen ifm fygesne eller støvregn.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 31-08-2022 10:19:03

Det er lidt noget lo.. hvis man ikke kan komme til at afmontere noget af det nederste fiberplank for udfordringen er vel også at det er en ventileret beklædning - dvs der bag denne er noget forskalling og vindspærre/vindpap. Tagpap eller afdækningsprofil fra garagens tagdækning skal bag vindspærren og denne skal klæbes fast for at det er tæt i overgangen - der vil jo være en hvis mængde vindpres ind imod samlingen mellem gavl og garagetag og derfor forøget risiko for opfugtning bagved vindspærren i den nederste del af gavlen ifm fygesne eller støvregn.

/BOFH
Jeps det er ventileret. Men vil det ikke give det samme? Hvis jeg køre tagpappet op bag vindpappet, så vil fygesne og støvregn komme op foran vindpappet?
Rigtigt, men nu kan jeg ikke ud fra billederne se om det kan lade sig gøre at få nederste bræt af - hvordan vil du ellers få tagpap tilstrækkeligt langt op + fastgjort? (sidst jeg kiggede i en tagpap-guide skulle tagpap fastgøres mekanisk/sømmes når hældning er over 45 grader).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 31-08-2022 13:44:24

Rigtigt, men nu kan jeg ikke ud fra billederne se om det kan lade sig gøre at få nederste bræt af - hvordan vil du ellers få tagpap tilstrækkeligt langt op + fastgjort? (sidst jeg kiggede i en tagpap-guide skulle tagpap fastgøres mekanisk/sømmes når hældning er over 45 grader).

/BOFH 

Jeg tænkte at sømme det nederste lag fast i trekantslisten og så bruge rigeligt tagklæber :)

azkaban skrev den 31-08-2022 18:12:55

BOFH skrev den 31-08-2022 13:44:24

Rigtigt, men nu kan jeg ikke ud fra billederne se om det kan lade sig gøre at få nederste bræt af - hvordan vil du ellers få tagpap tilstrækkeligt langt op + fastgjort? (sidst jeg kiggede i en tagpap-guide skulle tagpap fastgøres mekanisk/sømmes når hældning er over 45 grader).

/BOFH 

Jeg tænkte at sømme det nederste lag fast i trekantslisten og så bruge rigeligt tagklæber :)

OK - så dit tagpap kommer op ad det skrå stykke på din 50mm papliste - dvs din inddækning har et overlap på hvor mange mm? - det er mildset talt lidt ukurrant ;-)

Prøv at kigge her på side 16, første paragraf.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 01-09-2022 12:04:49

azkaban skrev den 31-08-2022 18:12:55

BOFH skrev den 31-08-2022 13:44:24

Rigtigt, men nu kan jeg ikke ud fra billederne se om det kan lade sig gøre at få nederste bræt af - hvordan vil du ellers få tagpap tilstrækkeligt langt op + fastgjort? (sidst jeg kiggede i en tagpap-guide skulle tagpap fastgøres mekanisk/sømmes når hældning er over 45 grader).

/BOFH 

Jeg tænkte at sømme det nederste lag fast i trekantslisten og så bruge rigeligt tagklæber :)

OK - så dit tagpap kommer op ad det skrå stykke på din 50mm papliste - dvs din inddækning har et overlap på hvor mange mm? - det er mildset talt lidt ukurrant ;-)

Prøv at kigge her på side 16, første paragraf.

/BOFH

Men der kan jo stadig ikke sidde indækning inde under HardiePlanken?

Nej, den funktion udføres jo at dit vindpap fra gavlen når det kommer ned over tagpappet.
Med den måde du vil gøre det på kommer der nærmest ingen overlæg.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har lige brugt mine paint-skills til at vise hvordan jeg vil gøre det :)

Som jeg kan se det, så kan der jo ikke komme vand ind under tagpappet på denne måde.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis