LED-dæmper med korrespondance

Hej med jer

Jeg er ny her, men har alligevel læst adskillige indslag vedr. mit emne. Mange gode forklaringer, men jeg kan simpelthen ikke få det til.

1) Dæmperen (billede 1) har jeg installeret som vist på billede 1. Fase (brun) er sat i L, sort er sat i bølge og grå er sat i Pil Ind. Jeg har kontrolleret denne del af installationen ved at tage den grå ledning ud med samlemuffe på, og sikret mig at jeg kan tænde, slukker og dæmpe - det virker. Dette var jf. de instrukser som jeg har læst på lignende tråde.

2) korrespondance-afbryderen (billede 2) har jeg forstået at jeg skal tage sort ud og blænde med samlemuffe. sætte fase (brun) og grå sammen. Herefter sætte en fjeder under tangenten. Dette har jeg gjort, men uden held med at få det til at virke.

Kan I hjælpe mig med at komme videre?

3) Som I kan se på billede 2, har jeg taget to ledninger fra den oprindelige installation, en sort og en grå. Den grå ledning er forbindelse til en helt tredje lampe (som ikke har noget med korrespondancen at gøre). Denne tredje lampe har ikke strøm før end den grå ledning er koblet tilbage på nettet (jeg kan ikke længere huske om den skulle have forbindelse til sort eller fase - har I gode råd her?

Jeg håber at I kan hjælpe!
Mvh Frederik
Hej med jer Jeg er ny her, men har alligevel læst... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for diagrammet! Jeg har været nær ved at miste tålmodigheden med mit projekt. Så nu har jeg netop haft en kyndig forbi med lidt måleudstyr, og fundet frem til flg. skal være korrekt (se billede).

Alt virker nu umiddelbart som det skal. Men af uvisse årsager er der altid lidt spænding på impulsledningen (som jeg har fundet frem til må være den sorte). Når man så trykker på korrespondancekontakten, stiger spændingen kortvarigt, som for det meste er fint som impuls, men der forbliver hele tiden lidt spænding på. Dette "fænomen" lader til at kunne forvirre den elektroniske dæmperkontakt, som så til tider kan holde helt op med at virke. Når det sker skal jeg lige slå gruppen fra på el-tavlen, og så tænde igen - derefter er systemet re-set, og virker igen. Lidt besynderligt, men det er pt. status.

Sig gerne til hvis I har oplevelser eller løsninger på dette.

Indtil nu - Tusinde tak for hjælpen til jer begge!
Jeg er lige bortrejst en uge, men jeg vender tilbage når jeg kommer hjem :)
Så gik der en rum tid, men så er jeg klar med lidt målinger.

Når lyset er slukket, så måler jeg flg.:

Rød på pil ind / Sort på bølge = 102V
Rød på L / sort på bølge = 225V

Når lyset er tændt, så måler jeg flg.:

Rød på pil ind /sort på bølge = 99V
Rød på L / sort på bølge = 55V

Jeg synes det er nogle lidt besynderlige værdier, noget jeg skal gøre anderledes?
Ved ikke om du har mulighed for at sætte et oscilloskop på?
Det ville kunne vise hvad slags spændinger det er du registrerer.
Er det pulser, hvid støj, maltrakterede sinusrester eller noget helt fjerde?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Den slags udstyr har jeg desværre ikke til rådighed :/
fredepåstrøm skrev den 31-10-2022 11:55:47

Den slags udstyr har jeg desværre ikke til rådighed :/

 Det er heller ikke nok at have et oscilloskop, det kræver også viden at bruge det. 

Du kunne i stedet prøve at montere et støjfilter ​i form af en kondensator​​​

fase
Hvordan skal sådan en kondensator i så fald monteres?
fredepåstrøm skrev den 31-10-2022 12:12:01

Hvordan skal sådan en kondensator i så fald monteres?

Mellem nul og ledningen med impulsen. 


fase
Nul leder finder du i dit tilfælde i stikkontakten ved siden af. Det er også her det er bedst at måle virkningen. Du måler med den sorte ledning på nul. Husk at sætte instrument i Vekselspænding V ac. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis