LED-dæmper med korrespondance

Hej med jer

Jeg er ny her, men har alligevel læst adskillige indslag vedr. mit emne. Mange gode forklaringer, men jeg kan simpelthen ikke få det til.

1) Dæmperen (billede 1) har jeg installeret som vist på billede 1. Fase (brun) er sat i L, sort er sat i bølge og grå er sat i Pil Ind. Jeg har kontrolleret denne del af installationen ved at tage den grå ledning ud med samlemuffe på, og sikret mig at jeg kan tænde, slukker og dæmpe - det virker. Dette var jf. de instrukser som jeg har læst på lignende tråde.

2) korrespondance-afbryderen (billede 2) har jeg forstået at jeg skal tage sort ud og blænde med samlemuffe. sætte fase (brun) og grå sammen. Herefter sætte en fjeder under tangenten. Dette har jeg gjort, men uden held med at få det til at virke.

Kan I hjælpe mig med at komme videre?

3) Som I kan se på billede 2, har jeg taget to ledninger fra den oprindelige installation, en sort og en grå. Den grå ledning er forbindelse til en helt tredje lampe (som ikke har noget med korrespondancen at gøre). Denne tredje lampe har ikke strøm før end den grå ledning er koblet tilbage på nettet (jeg kan ikke længere huske om den skulle have forbindelse til sort eller fase - har I gode råd her?

Jeg håber at I kan hjælpe!
Mvh Frederik
Hej med jer Jeg er ny her, men har alligevel læst... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Jeg har vedhæftet 2 billeder af den samme kontakt.

Der er 3 ledninger i rød. Dvs., der er 2 i kontakten, men de 2 brune fra tidligere er samlet med en muffe og en lus, så de bliver til en brun. Så er der den stribede (sort/grå) som viste sig at være den ledning der gik til kontakt 2) (som nu er fase til dæmper).

Der er en sort ledning i den nederste sorte kontakt.

Så den eneste resterende mulighed er vel at flytte den sorte op i den øverste sorte kontakt?
Du har en kontakt med brun og to grå ledninger, De grå ledninger går til kontakten med to grå og en sort. Kontakten med sort og to grå er erstattet med en lysdæmper, som virker, fordi den ene grå er brugt som fase, Kontakten med de to grå er den du skal koncentrere dog om og ingen andre kontakter. Du havde to brune i rød klemme. Du har samlet de brune og en grå i en muffe. Så er fasen på plads. Den grå, som er tilbage. Skal nu i en klemme i kontakten med fjederen monteret sådan, at når kontakten påvirkes giver den en impuls til lysdæmperen.

fase
Jeps, som du skriver - to brune og 1 grå/sort-stribet er i samme klemme på kontakten. Så er der en sort tilbage. Den har jeg forsøgt at have i både den ene sorte, og den anden sorte klemme. Begge gange har jeg også forsøgt at have fjederen i både den ene og den anden position. Jeg kan ikke få det til at virke. Når jeg trykker, tænder lamperne hver gang. Med fjederen i modsatte position, så forbliver de slukket.
Du skriver, at når du trykker, tænder lamperne hver gang. Hvad vil du ellers have?

fase
Jeps, som du skriver - to brune og 1 grå/sort-stribet er i samme klemme på kontakten. Så er der en sort tilbage 
Du må da have en grå tilbage ?

fase
Nope, det var det hele. 2 brune og en stribet grå/sort er i rød klemme, og så er der en sort tilbage - that’s it :/
Jeg har forstørret billedet af afbryderen, hvor lysdæmperen skal sidde, op. Den ene grå har siddet i den røde klemme og er så tændledning. Det betyder, at den skal i klemmen med bølgelinjen. Den anden grå kommer sammen med den sorte fa den anden afbryder og skal i klemmen til fase. Den sorte skal så i klemmen med pil ind. I den modsatte ende skal den så monteres som impulsledning, altså der er spænding på, når kontakten påvirkes.


fase
Hmmm, nu er der ikke noget der lyser - eller dvs. det gjorde det da jeg tilsluttede som du netop har beskrevet, men første gang jeg slukkede var det ikke længere muligt at tænde 🤔

Jeg vedhæfter to aktuelle billeder af kontakterne. På billede af kontakt 1) kan man kun se oversiden - da der pt. ikke er nogen ledninger i den nederste klemme - Jeg har dog forsøgt med den sorte ledning i nederste klemme uden ønsket resultat.
Jeg har tegnet en simpel skitse over, hvordan jeg mener det skal forbindes. Er det sådan du har forbundet det?

fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis