Knivslibning

Jeg har anskaffet mig en elektrisk knivsliber Chef's choise 1520, der kan slibe med både 15 ° og 20° vinkel efter om kniven er med japansk eller europæisk vinkel på æggen.
Jeg har en masse forskellige knive, og lige præcis mine Global knive bliver ikke skarpe, altså sådan rigtig skarpe. Alle de andre knive er nu så skarpe, at det er en fornøjelse, men hvorfor driller Global knivene. Globalknivene er slebet med 15°, hvilket iflg Global hjemmeside skulle være den rigtige vinkel.
Alle knivene er stroppet efter slibning og polering.

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du haft dine global knive fra nye?
Jeg tænker på om de er blevet slebet for meget.

Det eneste der er rigtig godt, er et vådslibeset med f.eks japanske sten, samt keramisk blok til at hone med til sidst.

Der er en del om det på nettet/YouTube.

Hvis der kun er en enkelt grovhed på slibemaskinen, kommer du ikke langt.
Har du et keramisk strygestål?

Elektronikteknikeren
Vi har en lignende blanding af knive og jeg sliber dem på en roterende vådsliber og polerer med en kludeskive. Og, globalkniven i samlingen bliver bare hverken lige så skarp el holder skarpheden som de andre.
For flere år siden, havde jeg mine knive til slibning hos en skærsliber.
Havde en enkelt Globalkniv iblandt mine knive, og skærsliberen sagde at han godt kunne forsøge at slibe den, men at det nok var spild af tid og penge.
Ja, det er svært at gøre noget ved det grundlæggende problem, som nok er kniven. Der har været meget hype omkring dem tidligere.

Jeg ville forsøge mig med vådslibning i hånden, men den holder nok ikke skæret længe. Du kan måske være heldig at strække den, med keramisk strygestål før hvert brug.

Elektronikteknikeren
Ja, sjovt nok har jeg også udfordringer med at få mine Global knive lige så skarpe som de andre knive jeg har.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Ok jeg kan konkludere, at mine Globalknive må videre ud i verden. Tak for de mange brugbare inputs og gode råd
Jeg sliber mine Global knive på en gammeldags karborundum sten i hånden. Det tager tid at lære at slibe hele knivens æg i samme vinkel, men når man først har lært det, så "ligger det" i fingrene.
I øvrigt er det vigtigt at holde sine knive skarpe hele tiden (bruge strygestål til vedligehold) og så holde dem laaaaangt væk fra opvaskemaskinen   
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan se på det med et kraftigere forstørrelses glas eller lille USB mikroskop, så kan du sammenligne med de andre knive. 
Der burde ikke være noget særligt ved dine Global Knive der gør at de ikke kan blive skarpe, faktisk består de nok bare af noget hårdere stål, hvilket godt kan drille lidt på sådan en slibemaskine, de fleste global knive jeg har slebet har været i rimelig stål kvalitet og ofte "cryo" behandlet osv. For at opnå en ekstra god og hård hærdning. Dermed ikke sagt at de bare er de bedste knive man købe, men de er helt klart lavet i noget hårdere stål end mange andre knive rundt i de danske køkkener. 

Pas på med den type slibemaskine, den levere typisk ikke et specielt godt eller holdbart resultat og har det med at slibe for meget der hvor du først placere kniven, hvilket over tid "udhuler" skærets profil så du får en konkav kniv der ikke kan skære ordenligt imod et skærebræt.

Jeg giver gerne en af dine global knive en gratis slibning, hvis du bare selv vil stå for fragten.
Jeg sliber på en Tormek T8 med høj præcision og nørder det rimelig meget som en bi-beskæftigelse. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
@PinkHenrik, hvad er det opvaskeren gør ved knivsæggen. Jeg synes tit man hører argumentet, men jeg har til gode hvad forklaringen reelt er?

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis