Knivslibning

Jeg har anskaffet mig en elektrisk knivsliber Chef's choise 1520, der kan slibe med både 15 ° og 20° vinkel efter om kniven er med japansk eller europæisk vinkel på æggen.
Jeg har en masse forskellige knive, og lige præcis mine Global knive bliver ikke skarpe, altså sådan rigtig skarpe. Alle de andre knive er nu så skarpe, at det er en fornøjelse, men hvorfor driller Global knivene. Globalknivene er slebet med 15°, hvilket iflg Global hjemmeside skulle være den rigtige vinkel.
Alle knivene er stroppet efter slibning og polering.

Jeg har anskaffet mig en elektrisk knivsliber Chef... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Silas skrev den 25-08-2022 18:08:02

@PinkHenrik, hvad er det opvaskeren gør ved knivsæggen. Jeg synes tit man hører argumentet, men jeg har til gode hvad forklaringen reelt er?

 Jeg har en ven der er kok, og han siger at opvaskemaskinens salt er det der angriber. 

Det er også derfor man skal holde alt jern væk fra opvaskeren, da den kan lave "flyverust". En af de største syndere er sådan en ostehøvl med en "klinge" af en tråd. Den laver næsten altid flyverust der så kan sætte sig som "skygger" på feks glas eller porcelæn.  

Så er der det at den rent faktisk "høltryksrenser". De spule arme der drejer rundt er virkelig kraftige, for eller kan de ikke banke sovserester af feks bestik.  
Hvis man feks har ting med guld kanter eller andet, så kan det også blive spulet af.

Så siger de fleste måske: Jamen, Global knive er rustfri.
Øhh nej, prøv at sætte en magnet på   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mja, mjo jeg køber den ikke helt. De ruster jo ikke og de bliver jo også sløve ved alm brug, så jeg mangler en “videnskabelig” forklaring.

Svigermor vil heller ikke sætte teflonpanden i opvaskeren pga varmen, men tøver ikke med at bruge den når der skal dybsteges ved 160 C
Men tak for input
@ Silas jeg synes at du skal lægge et barberblad i opvaskeren og så barbere dig med det bag efter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ha ha Kovas.... Spot on  

Jeg har bygget en knivblok i træ med magneter indfældet, så jeg ved at Globalknive er af jern, medmindre man har opfundet noget rustfrit stål der er magnetisk.
Jeg tog lige dette billede, selvom der mangler 2 knive på det   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 25-08-2022 18:40:07
Så siger de fleste måske: Jamen, Global knive er rustfri.
Øhh nej, prøv at sætte en magnet på   

Rustfrit stål findes ikke, det vil før eller siden ruste.
Kald det rustfast i stedet, og det kan i øvrigt både være magnetisk og ikke magnetisk.

https://ing.dk/artikel/spoerg-fagfolket-kan-rustfrit-staal-baade-vaere-magnetisk-umagnetisk-259570
Annonce
Jeg har en søn som er uddannet kok, som osse siger at man adlrig må lægge en kniv i opvaskeren. Hvis det ikke gjorde noget ville man self  lægge dem i opvaskeren for nemheds skyld.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-bliver-knive-slove-i-opvaskemaskinen
Fra artiklen, hvor click-bait står øverst og falta til sidst
“Din egen brug af knive er nok den største trussel
Så i teorien er det altså smartest at holde køkkenknive ude af opvaskemaskinen, fordi de ellers kan ruste og dermed blive sløve - eller i værste fald blive delvist opløst.
I praksis er det dog begrænset, hvor meget du skal frygte opvaskemaskinen, mener Grethe Winther.”

Har stadig lagt skraberen i opvasken - på grydeprogram og ekstra tørring til ære for Kovas og PinkHenrik. Fortsættelse følger
Det er absolut hovedsageligt for at tage hensyn til visse håndtag at man ikke bør smide alle knive i opvaskeren, feks. Håndtag af træ på japanske knive. Dernæst fordi at der er risiko for at de rasler rundt og støder sammen med andre hårde genstande og derved tager skade, som det sidste vil knivsæggen oxidere hurtigere/nemmere i det miljø der findes i opvaskeren. En super skarp kniv har en utrolig lille flade på æggen der definere skarpheden, denne kan sagtens tage skade i opvaskeren, selvom der er tale om rustfast stål, fuldstændig ligesom alm. rustfast stål 304, ikke holder længe til søs eller ved kysten, her bruger man syrefast 316, der giver bedre holdbarhed, men ingen livsgaranti. I endnu skrappere miljøer med syre og lignende begynder man at tilføje endnu flere ædle metaller for at øge holdbarheden. 

Diverse barberblads producenter bruger forskellige coatings på deres "rustfrie" Blade, netop for at æggen ikke skal oxidere over tid ved opbevaring. Alt fra olie til titanium og Teflon. Så opvaskeren fuld af salt og kemi er ikke at foretrække. 

Og rustfast stål kan sagtens være magnetisk, det har noget at gøre med sammensætningen og stålet struktur. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis