Knivslibning

Jeg har anskaffet mig en elektrisk knivsliber Chef's choise 1520, der kan slibe med både 15 ° og 20° vinkel efter om kniven er med japansk eller europæisk vinkel på æggen.
Jeg har en masse forskellige knive, og lige præcis mine Global knive bliver ikke skarpe, altså sådan rigtig skarpe. Alle de andre knive er nu så skarpe, at det er en fornøjelse, men hvorfor driller Global knivene. Globalknivene er slebet med 15°, hvilket iflg Global hjemmeside skulle være den rigtige vinkel.
Alle knivene er stroppet efter slibning og polering.

Jeg har anskaffet mig en elektrisk knivsliber Chef... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Opdatering på Barbering:

D'herrer Gentlemens Kovas' og PinkHenrik's hvide handske kastet som en udfordring blev selvfølgelig taget op i et lille forsøg - herunder process, resultat og konklusion

Process:
Et helt nyt Gillette hoved blev lagt på grydeprogram, uden tørring og natten over - dvs ALT det man "ikke må"
Et par dage uden barbering og dernæst barbering med:
  1. Gammelt barberhoved som skulle udskiftes
  2. Nyt hoved vasket på grydeprogram
  3. Nyt hoved, frisk fra pakken
Alle tre hoveder  blev brug til strøg på kinder, mundtøj og hals

Resultat
Jeg kan stadig tale og har stadig hud alle steder :-)
Det gamle blad "nev" mere end begge de nye, dvs det vaskede blad var ikke dårligere end blad efter alm brug
Det vaskede blad kunne jeg heller ikke mærke var forskelligt på nogen måde fra det som ikke var vasket - samme evne til at skære og ikke nive

Skraber håndtaget blev væsentligt renere end inden vask på gryde programmet

Konklusion
Jeg kan ikke genkende Kovas's situation med et sløvt barberblad. Til gengæld var renheden på skraber håndtaget en behagelig overraskelse. Derfor kommer skraberen til at ryge ind i opvaskeren sammen med køkkenknive og slip-let pander fremadrettet også. Hvad andre så gør vil være op til dem

Jeg sliber på et lansky slibesæt, det er virkelig godt.
kaffemand skrev den 27-08-2022 12:50:48

Jeg sliber på et lansky slibesæt, det er virkelig godt.

 Hvor lang tid tager det at slibe en halvsløv køkkenkniv op med det slibesæt?

Jeg har selv en vådsliber fra Harald Nybog, og det er nærmest penge ud af vinduet, da slibestenen hele tiden er skæv, også selvom jeg forsøger at afrette den.
Kun nogle få minutter, man skal skifte sten så man sliber fra groft til fin.

Hej til Silas. Nu var det ikke min påstand at bladet ville blive sløvt for jeg kan ikke selv efter prøve det. da vi ikke har en opvasker. derfor opfordringen til at en anden gjorde forsøget. Jeg synes at dit resultat er vældig spændende og måske er der noget om at det er noget som bare bliver videreført fra kok til kok. Dernæst vil det self være ødelæggende hvis kniven har træskaft. Jeg fore lagde dit forsøg for min søn som også var forundret men som samtidig sagde at sådan som mange af hans kolegaer behandlede deres knive så var han begyndt at ha sine egne som han selv sleb og opbevarede ordentligt. Noget andet er at jeg kunne godt li at se forsøget med en japansk damaceret 64lags kniv med hårdt stål i kernen. HW Larsen fraråder i hvertfald dette og anbefaler ligeledes at disse knive smøres ind i syrefri fødevaresikker olie når de lægges til side. Der er jo meget stor forskel i stålsammensætningen og mange billigere knive med meget krom er sikkert ikke særlig ømtålige. Så tommel op for at du lavede forsøget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis