Fald på tværs af spær

Hej.
Jeg skal til at lave min carport, der står i skel og mere eller mindre bygges helt op til naboen. Carportens ene rem sættes på husmuren, der går parallelt med naboens mur mod os.
 
Af den grund vil jeg gerne have faldet i længderetningen på carporten, men altså på tværs af spærretningen.

Taget bliver af tagpap på 12 mm OSB3-plader.
Dimensionerne på carporten er 3,8x5,8m.

Spær bliver 45x220, selvom 195 burde klare det fint - men af en eller anden grund er 220 billigere

Kan dette lade sig gøre, og i så fald hvordan?

Jeg forestiller mig noget med kiler på tværs af spærene til at opbygge faldet.

Alternativt skal faldet opbygges i remmene, således, at de kommer til at ligge “skævt”. Det tænker jeg umiddelbart giver mindst arbejde.

Kom glad med gode bud:)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kiler på tværs dur ikke, trykket skal lægges inde på spæret, kiler på tværs vil bøje ned over tid.
Enten skal du fylde noget ovenpå spærene i hele længden eller evt det kunne laves vha opklodsning af spærene oven på remmene, men kommer an på hvor meget fald der skal være og om du evt vil have indvendig loftbeklædning?

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 10-08-2022 16:58:22

Kiler på tværs dur ikke, trykket skal lægges inde på spæret, kiler på tværs vil bøje ned over tid.
Enten skal du fylde noget ovenpå spærene i hele længden eller evt det kunne laves vha opklodsning af spærene oven på remmene, men kommer an på hvor meget fald der skal være og om du evt vil have indvendig loftbeklædning?

/BOFH


Tak for svaret. Jeg var bestemt heller ikke fan af kile-løsningen.

Der bliver fald på 1:40. Indvendig beklædning kan laves på med fald, så det følger spærrene, da der i forvejen er hældning på indkørslen.

Min bekymring i forhold til at klodse ovenpå/under spær, er at hvordan jeg får tagpladerne på efterfølgende, når der på én plade vil være cirka 6,25 cm difference på understøtningen. Vil det ikke blive noget rod at lave dette på en ordentlig måde? Der bliver i øvrigt 0,6 mellem spær.

Tak
Med fald 1:40 og spærafstand på 60 cm skal hvert spær hæves 1,5 cm, alt andet lige 11 spær ialt, for de 5,8 m.
Du skriver godt nok 60 cm imellem spær, ikke at forstå centerafstand, der giver så en hævning på 1,55 cm.

Har du overvejet bjælkesko på siden af de vandrette remme, hvor hver bjælkesko, for/hvor givet spær, hæves 1,5 cm ( ell 1,55 cm)?
Du kunne i så fald fræse/skære 1,43° fald på overkant af spærene.
Det kræver i så fald en vis højde af remmene, måske små 30 cm, evt. spær træ 295 mm.

Vær ops. på at du evt. skal have "BD60" mur op til underkant af OSB plader. BD60 har nok en anden betegnelse nu om dage. Det afhænger af afstand til naboens bygning, samt hans vægge beskaffenhed.

GSH skrev den 10-08-2022 18:56:34

Med fald 1:40 og spærafstand på 60 cm skal hvert spær hæves 1,5 cm, alt andet lige 11 spær ialt, for de 5,8 m.
Du skriver godt nok 60 cm imellem spær, ikke at forstå centerafstand, der giver så en hævning på 1,55 cm.

Har du overvejet bjælkesko på siden af de vandrette remme, hvor hver bjælkesko, for/hvor givet spær, hæves 1,5 cm ( ell 1,55 cm)?
Du kunne i så fald fræse/skære 1,43° fald på overkant af spærene.
Det kræver i så fald en vis højde af remmene, måske små 30 cm, evt. spær træ 295 mm.

Vær ops. på at du evt. skal have "BD60" mur op til underkant af OSB plader. BD60 har nok en anden betegnelse nu om dage. Det afhænger af afstand til naboens bygning, samt hans vægge beskaffenhed.

 Det er selvfølgelig 60 cm c/c, ja:)

I forhold til de 1,43 grader, du skriver. Tænker du så, at skære spæret til i en kileform, så de får en skrå overside?

Det var lidt her min ide med at lægge remmene på skrå kom ind i billedet, således, at spærene kommer til at hælde 1,43 grader. Men stadig har en vinkelret kontakt til remmen. Enten med saddelhak eller bjælkesko - den er stadig til overvejelse.

Vedrørende BD60.
Det er sekunder bebyggelse hos naboen(ikke bygget endnu), der bliver <= 30 cm luft fra rem til deres mur. Når det så er sagt, har du så noget litteratur på det?:)

Beklager de mange spørgsmål, men tak for hjælpen!
1,43° - når det er så lidt må det kunne laves med få strøg med en elhøvl.
Dine spær skal stå lodret mm tyngdekraften trækker skråt på din matrikel?   

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det har ikke nogen som helst betydning at overkanten på spær er vandret medens pladen over har lidt fald. 
Når då vælger 220 mm i stedt for 195 mm så skal du tænke på at du reducerer loft højde. Der kan give problemer m.h.t. port valg blandt andet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har pt. ikke tid til Google sagen mere grundigt, måske senere på ugen eller næste uge.

Har du en skitse af hvordan dig og din naboens bygninger ligger i forhold til hinanden?
Om det er dig eller din nabo der skal lave "brandmur" afhænger bl.a. også af hvem kom først.
I kan også lave "brandmur" i fællesskab, i så fald skal den Tinglyses.
Hvad med naboen har han byggetilladelse til hans bygning?
Hvad med dig har du søgt byggetilladelse?
Under alle omstændigheder ville jeg spørge Kommunen, pga. det brandtekniske. 

Du kan prøve at Google følgende:

5.5.3 Brandspredning til bygninger på anden grund
SBI-anvisning 230


Kopi fra Bolius:
Hvordan skal carport eller skur brandsikres?
Som hovedregel må en carport eller skur ikke være nærmere end 2,5 meter fra andre bygninger. Afstanden kan dog være mindre, hvis væggen, der ligger nærmest en anden bygning, er særligt brandsikret.
Hvis du sammenbygger din carport, udestue, garage eller drivhus med dit hus, skal bygningen adskilles fra huset med en konstruktion, der som minimum er udført som en bygningsdel, der er brandklassificeret som klasse El30, som sikrer, at en evt. brand ikke spreder sig.

Vedr. smig på toppen af spærene, er det ingen sag med en almindelig "hånd" Rundsav, tider skønnet til 1 - 2 min pr spær!
Uanset hvad Erik mener, ville jeg under alle omstændigheder lave smig med Rundsaven.
Afhængig af hvor søm/skrue placeres kan den tynde plade blive "vredet" utilsigtet.

ev elmand skrev den 11-08-2022 00:48:57

Det har ikke nogen som helst betydning at overkanten på spær er vandret medens pladen over har lidt fald.
Når då vælger 220 mm i stedt for 195 mm så skal du tænke på at du reducerer loft højde. Der kan give problemer m.h.t. port valg blandt andet. 
Det vil ikke give problemer at spærene udgør em “trappe”? For så er det jo blot at smække spærrene op med 1,55 højdeforskel.
Jeg tror jeg lige vil forsøge at lave en form for prototype i dag. For i mit hovede virker det ikke logisk, men det kan godt være praksis viser noget andet.
Der skal ikke port i carporten :) så lofthøjde bliver ikke et større problem end som så😀
GSH skrev den 11-08-2022 09:03:46

Har pt. ikke tid til Google sagen mere grundigt, måske senere på ugen eller næste uge.

Har du en skitse af hvordan dig og din naboens bygninger ligger i forhold til hinanden?
Om det er dig eller din nabo der skal lave "brandmur" afhænger bl.a. også af hvem kom først.
I kan også lave "brandmur" i fællesskab, i så fald skal den Tinglyses.
Hvad med naboen har han byggetilladelse til hans bygning?
Hvad med dig har du søgt byggetilladelse?
Under alle omstændigheder ville jeg spørge Kommunen, pga. det brandtekniske.

Du kan prøve at Google følgende:

5.5.3 Brandspredning til bygninger på anden grund
SBI-anvisning 230


Kopi fra Bolius:
Hvordan skal carport eller skur brandsikres?
Som hovedregel må en carport eller skur ikke være nærmere end 2,5 meter fra andre bygninger. Afstanden kan dog være mindre, hvis væggen, der ligger nærmest en anden bygning, er særligt brandsikret.
Hvis du sammenbygger din carport, udestue, garage eller drivhus med dit hus, skal bygningen adskilles fra huset med en konstruktion, der som minimum er udført som en bygningsdel, der er brandklassificeret som klasse El30, som sikrer, at en evt. brand ikke spreder sig.

Vedr. smig på toppen af spærene, er det ingen sag med en almindelig "hånd" Rundsav, tider skønnet til 1 - 2 min pr spær!
Uanset hvad Erik mener, ville jeg under alle omstændigheder lave smig med Rundsaven.
Afhængig af hvor søm/skrue placeres kan den tynde plade blive "vredet" utilsigtet.

 Det er en lidt speciel situation, hvor naboen har haft gang i en større renovering, der har medvirket til, at vi skulle nedtage dele af vores carport. Naboens byggetilladelse er på plads, og jeg anser nærmere vores projekt for renovering end for nybyg. Der kommer ikke til at være forskel på størrelse, placering eller andet. Samtidig er det min forståelse, at der ikke skal søges byggetilladelse til den slags. Med mindre, der er særlige omstændigheder.

Billedet er fra den originale byggetilladelse på carporten. Hvor der er 40 cm ind til skel. Det kommer der også til at være nu. Naboens bebyggelse kommer til at stå i skel ved vores carport. Eller ihvertfald meget få centimeter fra.

Carporten bliver udformet på den mest simple facon muligt, nogle stolper, remme og tag. Intet fancy. Så brandsikring virker voldsomt.
Uanset om det er en renovering eller ej, byggetilladelse eller ej, så skal reglerne overholdes, også uanset om Brandsikring virker voldsom!

Man er selv ansvarlig for det!  

Hvis man ikke overholder reglerne, risikerer man på et senere tidspunkt at få en vis "legemsdel" i maskineriet!  

Jeg forstår ikke din forklaringen vedr. din nedtagning af en del af carporten?

Ud fra det du skriver tolker jeg det som at naboen skal overholde Brandspredning til bygninger på anden grund, da du, alt andet lige, allerede har en eksisterende bygning.

Har du skrevet hele sandheden/problematikken vedr. sagen?

Jeg vil under alle omstændigheder vende det med Kommunen.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis