Hvorfor bliver halmen snittet under høst..

Så blev markerne også høstet her - og jeg undre mig over at langt hovedparten af halmen, modsat tidligere år, i år åbenbart bliver snittet og pløjet ned (ved godt det har noget med humus og jordens bonitet at gøre) her på egnen, især når der åbenbart er voldsom mangel på biobrændsel til varmeværker. Efter min menig burde man da få presset alt den halm det overhoved er muligt, så der er noget og fyre med til vinter - i stedet for at støvsuge markedet for f.eks. træflis og træpiller.? Hvad siger panelet - virker det ikke som tåbelig beslutning, lige netop i år? 
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er tegnet kontrakt med et halmværk om levering af halm, er bonden nødt til pløje det ned, hvis han ikke selv skal bruge det. Derfor bliver det snittet og pløjet ned.
Når vi fyrer med flis, som er importeret, er det i følge nogle politikere grøn energi, og så er den hellige grav vel forvaret.

fase
Halmkontrakter eller ej - så tænker jeg der vil blive god brug for alt den halm man kan opdrive, og når først det er presset og i staklade spiser det jo ingen brød. 
Vort lokale varmeværk brænder husholdningsaffald og importere småt brændbart fra England OG tilsætter nogen gange olie til bålet for at holde en temperatur på 1000 gr. Her må lokalt halm da kunne gøre nytte - alt andet er da resourcespild.   
Nu er det jo bestemt ikke ressourcespild, når halmen snittes og indgår i kredsløbet på marken.
Desuden så kræves det jo at varmeværket er bygget til at håndtere halm, og det er bestemt ikke flertallet.
Et flisfyret værk kan ikke bare skifte til halm, det kræver store investeringer.
Bare den simple ting, at halm, halmsmuld og støv er langt mere letantændelig end flis, det stiller nogle helt andre krav til sikkerhed ved anlæg, lagre og håndtering, - en lille gnist og der er risiko for stort PUF.
Bare den simple ting, at halm, halmsmuld og støv er langt mere letantændelig end flis, det stiller nogle helt andre krav til sikkerhed ved anlæg, lagre og håndtering, - en lille gnist og der er risiko for stort PUF.

 Og det er blandt andet også fordi det ikke længere er tilladt at brænde halmen på marken (med nogle få undtagelser).

Dels var det også tidsskrævende (og forbundet med en vis risiko) at brænde halmen på marken.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Varmeværker der brænder husholdningsrestaffald og småt brandbart af, kan vel også uden de store udfordring håndtere halmballer med den grab de flytter affald med, fra depot til kedlen. 
@Frank Chr. Har du været Land og Rige rundt og set at der bliver snittet mere halm i år end tidligere?

At presse halm er i sig selv en omkostning, det kræver både tid og mandskab, samt energi og er afhængig af vejrliget.
Hvis bønderne ikke engang kan få dækket deres omkostninger, så dør det helt af sig selv!
Ligeledes er man efter bønderne, med tidsfrister for hvornår markerne skal være tilsået igen.

Man er i fuld gang med at forske i at bruge halm til Biogas. Det kræver specielle Biogasanlæg.

Hvis man vil vide mere kan man f.eks. Google "Halm & Biogas."

Så er der selvfølgelig den hage ved Biogasanlæg, dem vil Borgerne sandelig heller ikke, ligesom Vindmøller, under ingen omstændigheder, have i deres nærhed!

Hvor mange Borgere, bl.a. dem som kalder sig Grønne og råber op om Grøn omstilling, har selv, indtil nu, nedsat deres eget energiforbrug, med 2-cillert %, i forhold til 1990, eller har plan om selv at nå Regeringens/Folketingets 70% mål?
@ GSH 
Jeg kommer i hvert fald dagligt land og rige rundt på min hjemegn, både på land og i skov.    Det er præcis derfor jeg har lavet opslaget her, fordi her på min hjemegn, som strækker sig på hele nordsiden af Horsens fjord, vurdere jeg at mere end 70% af halmen bliver snittet, modsat tidligere 50% (vi har bla. nogle enorme korngårde på egnen).
Og ja, jeg læste forleden lidt om Karsten Ree´s projekt her https://landbrugsavisen.dk/karsten-ree-vil-producere-biobr%C3%A6ndstof .

Ps. Men selvfølgelig bliver der også presset halm.   https://www.youtube.com/shorts/AWSwNEn4drc 

Her i byen har vi en fabrik der fremstiller træpiller. Det gør de naturligvis af træsmuld m.m.
Men de startede i ca. 1980 med at lave piller af halm. Jeg var faktisk selv leverandør dengang, da jeg sammen med mine brødre havde fødegården i en kort årrække.
Så gik det med halm til piller ud på grund af de større omkostninger ved at splitte halmstråene ad. Det var billigere at lave pillerne af træsmuld.
Jeg kender da flere gårde som fyrer direkte med rund- og de store big-baller. Så der er en del der går den vej foruden det der bruges til foder naturligvis. 
Her er blandt andet et forsorgs hjem med en ret stor halmfyr. Det fungerer som et mindre fjernvarmeværk til ca. 100 lejligheder og boliger. 
Her i midt og Vestjylland snittes der ikke ret meget halm, da der også her er en del kvæggårde som bruger halmen. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Noget tyder på at halm i en eller anden form vil få en renæssance som brændsel efter russisk gas er skåret drastisk ned.

Noget tyder også på at Tyskland som storleverandør af træpiller selv vil få brug for dem, og så må vi nok regne med kedelige prisstigninger. Danske brændeovnsproducenter melder om stor ordretilgang fra Tyskland.

Måske - og kun måske er der en fiffig smed der konstruerer en maskine der kan omdanne halm med samme egenskaber som træpiller. Cellulose vil være oplagt som bindemiddel og udledningen er stort set sammenlignelig med træpiller.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis