Hvorfor bliver halmen snittet under høst..

Så blev markerne også høstet her - og jeg undre mig over at langt hovedparten af halmen, modsat tidligere år, i år åbenbart bliver snittet og pløjet ned (ved godt det har noget med humus og jordens bonitet at gøre) her på egnen, især når der åbenbart er voldsom mangel på biobrændsel til varmeværker. Efter min menig burde man da få presset alt den halm det overhoved er muligt, så der er noget og fyre med til vinter - i stedet for at støvsuge markedet for f.eks. træflis og træpiller.? Hvad siger panelet - virker det ikke som tåbelig beslutning, lige netop i år? 
Så blev markerne også høstet her - og jeg undre... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Halmpiller findes skam allerede på markedet til stokerfyr, ikke at forveksle med halm(strø)piller til heste. Udfordringen er det danner syre som angriber jernet i kedlen, så der skal tilsættes foderkridt. Man kan også fyre med halmpiller i pillefyr, men foruden syren er udfordring også at styre selve forbrændingen som er anderledes end træpiller - og så giver det en pokkers stor mængde aske på 6-7% imod gode træpiller som kun giver 0,3% aske. 
je_ns skrev den 07-08-2022 10:07:45

Nu er jeg langtfra ekspert, men mener at halmen fra nogle kornsorter er mindre velegnet til at forbrænde i varmeværkerne.

 Ja rug halm egner sig ikke så godt - i hvert fald ikke til halmpiller, hvis de skal brændes af i et stokerfyr. 

..i øvrigt synes jeg det vil være godt, hvis man i en begrænset periode fik gang i kullene igen på kraftvarmeværkerne.  
Ps. Og at Tyskland ligeledes fik gang i alle deres a-kraftværker, i det mindste til energikrisen er over. 
Fordi begynder folk først at fryse til vinter, pga. brændselsmangel eller høje priser som man ikke kan betale - kunne jeg da godt frygte det ender i det rene anarki visse steder i Europa.  
Rantzau skrev den 07-08-2022 23:09:59

Noget tyder på at halm i en eller anden form vil få en renæssance som brændsel efter russisk gas er skåret drastisk ned.

Noget tyder også på at Tyskland som storleverandør af træpiller selv vil få brug for dem, og så må vi nok regne med kedelige prisstigninger. Danske brændeovnsproducenter melder om stor ordretilgang fra Tyskland.

Måske - og kun måske er der en fiffig smed der konstruerer en maskine der kan omdanne halm med samme egenskaber som træpiller. Cellulose vil være oplagt som bindemiddel og udledningen er stort set sammenlignelig med træpiller.

 Denne maskine findes allerede. 

Kan dog ikke få lov til at vedhæfte videoen af pågældende maskine, men prøv at gå på YouTube og søg Krone Premos 5000.

Der er også nogle der kører i dk, det er bare for dyrt ift baller og derfor alt for dyrt til brændsel, det der bliver lavet i dk bliver blandt andet brugt som strøelse til heste, kaniner osv.
Grunden er helt simpel. Jorden har brug for det næring som halmen kan give, det er sjældent en god ide at fjerne halm, hvis man skal se økonomisk på det (jo fjernelse af halm giver et afkast her og nu hvor snittet halm betaler sig over tid) og det næste er at prisen på halm faktisk ikke er steget særligt meget. Så derfor bliver der snittet så meget halm.
Annonce
BTA Handyman skrev den 08-08-2022 08:48:27

Rantzau skrev den 07-08-2022 23:09:59

Noget tyder på at halm i en eller anden form vil få en renæssance som brændsel efter russisk gas er skåret drastisk ned.

Noget tyder også på at Tyskland som storleverandør af træpiller selv vil få brug for dem, og så må vi nok regne med kedelige prisstigninger. Danske brændeovnsproducenter melder om stor ordretilgang fra Tyskland.

Måske - og kun måske er der en fiffig smed der konstruerer en maskine der kan omdanne halm med samme egenskaber som træpiller. Cellulose vil være oplagt som bindemiddel og udledningen er stort set sammenlignelig med træpiller.

 Denne maskine findes allerede. 

Kan dog ikke få lov til at vedhæfte videoen af pågældende maskine, men prøv at gå på YouTube og søg Krone Premos 5000.

Der er også nogle der kører i dk, det er bare for dyrt ift baller og derfor alt for dyrt til brændsel, det der bliver lavet i dk bliver blandt andet brugt som strøelse til heste, kaniner osv.

 https://m.youtube.com/watch?v=3BlC691q7sY


Så kunne jeg få lov at vedhæfte linket til videoen. 😀
Frank Chr. skrev den 07-08-2022 23:59:52

je_ns skrev den 07-08-2022 10:07:45

Nu er jeg langtfra ekspert, men mener at halmen fra nogle kornsorter er mindre velegnet til at forbrænde i varmeværkerne.

 Ja rug halm egner sig ikke så godt - i hvert fald ikke til halmpiller, hvis de skal brændes af i et stokerfyr. 

 Her omkring hvor jeg bor, bliver raps "halm" snittet, det bliver høstet på roden,ved ikke om det er uegnet til at fyre med, eller svært at presse.

Men der er jo også restriktioner på brug af gødning, så måske det at snitte halmen, er for at give lidt ekstra næring til jorden.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-08-2022 09:57:40

Frank Chr. skrev den 07-08-2022 23:59:52

je_ns skrev den 07-08-2022 10:07:45

Nu er jeg langtfra ekspert, men mener at halmen fra nogle kornsorter er mindre velegnet til at forbrænde i varmeværkerne.

 Ja rug halm egner sig ikke så godt - i hvert fald ikke til halmpiller, hvis de skal brændes af i et stokerfyr. 

 Her omkring hvor jeg bor, bliver raps "halm" snittet, det bliver høstet på roden,ved ikke om det er uegnet til at fyre med, eller svært at presse.

Men der er jo også restriktioner på brug af gødning, så måske det at snitte halmen, er for at give lidt ekstra næring til jorden.

 Raps halm brænder fint. Er der udsigt til regn lige efter høst, så kan det være super svært at tørre inden det skal presses. 

Men en ting er jo hvad man som samfund mener landmanden bør gøre, men hvis de ikke vil betale det det så koster så får landmanden langt mere ud af det ved at snitte det. 
BTA Handyman - i år skal vi give 60-70 øre pr. kg halm (Morten Korch halmbundter) altså noget mere end sidste år. 

Ja man kan fyrer med meget forskelligt, selv prøvede jeg med 10 mm olivenpiller i 2018 - det gør jeg så aldrig igen i mit pillefyr.. olivenpillerne (løs vægt) lugtede kvalmt, og fyret stank være end grillbar under optænding. I år prøver jeg med lidt piller af hasselnøddeskaller fra Italien. 
https://www.verdo.com/dk/energianlaeg/braendsler/alternative-biobraendsler/ 
BTA: Tak for linket. Jeg viste ikke sådan en maskine allerede var opfundet - så blev jeg det klogere   

Du satte nok også fingeren på et ømt punkt: "Hvad samfundet mener landmanden bør gøre". Læg mærke til, at dem der befinder sig længst væk fra landbrugets virkelighed, altid er de samme der har de forkromede løsninger.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis