Hvorfor bliver halmen snittet under høst..

Så blev markerne også høstet her - og jeg undre mig over at langt hovedparten af halmen, modsat tidligere år, i år åbenbart bliver snittet og pløjet ned (ved godt det har noget med humus og jordens bonitet at gøre) her på egnen, især når der åbenbart er voldsom mangel på biobrændsel til varmeværker. Efter min menig burde man da få presset alt den halm det overhoved er muligt, så der er noget og fyre med til vinter - i stedet for at støvsuge markedet for f.eks. træflis og træpiller.? Hvad siger panelet - virker det ikke som tåbelig beslutning, lige netop i år? 
Så blev markerne også høstet her - og jeg undre... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau skrev den 08-08-2022 11:03:32

BTA: Tak for linket. Jeg viste ikke sådan en maskine allerede var opfundet - så blev jeg det klogere   

Du satte nok også fingeren på et ømt punkt: "Hvad samfundet mener landmanden bør gøre". Læg mærke til, at dem der befinder sig længst væk fra landbrugets virkelighed, altid er de samme der har de forkromede løsninger.   

 Men som jeg også skrev, så er det ikke en særlig effektiv måde, helt simpelt så tager det alt for lang tid, som de også siger i videoen så kan den lave op til 5 tons piller i timen. 

En quadrant presser kan godt lave op til 50 baller i timen x 600 kg pr balle= 30 tons. Det er selvfølgelig under de rigtige forhold, men det er det også med den pillepresser.

Og så kan der være et problem med varmen, når halmen presset så hårdt at den bliver til piller, så bliver den rigtig varm, ved godt pillerne bliver kølet ned, men det er sjældent en god ide med tør halm, varmt vejr, støv og en proces der skaber varme. Derudover er denne pillepresser en del mere afhængig af den helt rigtige vandprocent i halmen for det bliver godt. Det er man i mindre grad med en traditionel presser. 
Frank Chr. skrev den 08-08-2022 10:42:50

BTA Handyman - i år skal vi give 60-70 øre pr. kg halm (Morten Korch halmbundter) altså noget mere end sidste år.

Ja man kan fyrer med meget forskelligt, selv prøvede jeg med 10 mm olivenpiller i 2018 - det gør jeg så aldrig igen i mit pillefyr.. olivenpillerne (løs vægt) lugtede kvalmt, og fyret stank være end grillbar under optænding. I år prøver jeg med lidt piller af hasselnøddeskaller fra Italien.
https://www.verdo.com/dk/energianlaeg/braendsler/alternative-biobraendsler/ 

 Er udmærket klar over prisen er steget lidt på halm nogle steder (ikke alle) men den er stadig på et niveau hvor man som landmand stadig skal overveje kraftigt om den skal fjernes eller om den gør mere nytte i marken. 

je_ns skrev den 08-08-2022 09:57:40

Frank Chr. skrev den 07-08-2022 23:59:52

je_ns skrev den 07-08-2022 10:07:45

Nu er jeg langtfra ekspert, men mener at halmen fra nogle kornsorter er mindre velegnet til at forbrænde i varmeværkerne.

 Ja rug halm egner sig ikke så godt - i hvert fald ikke til halmpiller, hvis de skal brændes af i et stokerfyr. 

 Her omkring hvor jeg bor, bliver raps "halm" snittet, det bliver høstet på roden,ved ikke om det er uegnet til at fyre med, eller svært at presse.

Men der er jo også restriktioner på brug af gødning, så måske det at snitte halmen, er for at give lidt ekstra næring til jorden.

 Man både skårlægger og høster raps - men det er egentlig ligegyldigt, så længe det ikke bliver snittet. Fordi man kan vist lave udmærket rapspiller af stråene og bælgene.   ..til fyringsanlæg.

https://effektivtlandbrug.landbrugnet.dk/artikler/arkiv/25397/landmand-laver-pillefabrik.aspx 
Den sidste artikel der henvises til er fra 2010. Der kan være sket meget i 12 år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis