Hvilken isolering til gasbetonhus?

Hej LDS

Indledningsvis vil jeg sige, at jeg har forsøgt at finde lignende i søgefunktionen, og efter at have læst flere tråde, må jeg konstatere, at det ikke har været muligt at finde svar på vores situation.

Jeg forsøger herunder efter bedste evne at skitsere situationen, vi gerne vil have råd og vejledning til.

Vi er pr april 2022 flyttet ind i et hus lavet af let/pore/gasbeton udført i 1972-1973. Der er tale om selvbyg og der er ikke lavet isolering ud over det, gasbetonen selv har kapacitet til. Vi står i en situation, hvor der skiftes gulve, vinduer og såkaldt "mangelfuld kantisolering" i flere rum, da der i disse har været problemer med kuldebroer og fugt. Sælger har opsat gipsvægge direkte på gasbetonen, hvilket har resulteret i fugt, og disse er naturligvis pillet ned.
Det, jeg gerne vil gøres klogere på, er, hvorledes vi opnår den bedste isoleringsevne sammenkoblet med et godt indeklima. Pt står værelserne med ydervæg som "rå" gasbetonvægge. Vi har søgt vejledning hos de murere, der har været forbi, og kort sagt er det meget uenige. Nogle er fortalere for en indvendig isolering med nogle "plader" jeg ikke husker navnet på, og andre er fortalere for en udvendig isolering, der angiveligt kan laves på flere måder. Til historien hører også, at vi på et tidspunkt gerne vil ændre på husets æstetiske udtryk, og gøre husmuren helt "glat".
Tidsmæssigt står vi til at få skiftet vinduer til oktober, dermed er der et lille "vindue" hvor vi lige kan tænke os om.
Økonomisk er der også en faktor, da vi, såfremt det viser sig at være en meget væsentlig udgift, kan være nødt til at udskyde eller opdele projektet af flere omgange. Vi er bestemt interesserede i at få det lavet ordenligt første gang, og dermed evt. tage det i mindre bidder.

Såfremt der er faktorer, jeg ikke har fået med, så må I endelig spørge, så jeg kan uddybe.

Rigtig god dag til jer, og på forhånd tak.

Vh.
Hej LDS Indledningsvis vil jeg sige, at jeg har... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I bygningsrelementet.dk under arbejder der ikke kræver byggetilladelse står bla. Udvendig efterisolering på maksimalt 25 cm betragtes ikke som en udvidelse af etagearealet                                                i henhold til byggeloven. Udvidelsen skal meddeles til Bygnings- og Boligregistret                                                (BBR).
Det vil vel sige at man isolere med den tykkelse som man nu finder passende og har råd til og derefter meddeler det til bbr. et andet sted står at den isolering skal være rentabel.  Og at efter isolering forventes at afskrives over 40år. Men jeg savner en formel for rentabel. feks gulv isolering skal ikke være tykkere end man kan lave uden at understøbe skillerum  Iden lille lune refereres til en rentabilitetsbregning hvem laver den og hvad er formlen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
BR18 giver svar på hvornår noget kan betale sig:

§ 275
Ombygninger, hvor årlig besparelse gange levetid divideret med investering er større end 1,33, er rentable. ….

https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/11/Krav/274_279

Den årlige besparelse udregnes som prisen på den varme man sparer.  Den er forskel mellem gammel og ny u-værdi gange areal, gange gradedage målt i timer.

Men så kommer det næste spørgsmål. Hvad er levetiden på det man laver?

Der vist ingen tvivl om at fremtidens tilstandsrapporter kom til at indeholde mange anmærkninger, fordi folk har lavet vedligehold uden at have overblik over reglerne.

BR18 er meget kompleks.

Afsnittet om byggeprocent, siger ikke at man selv kan vælge, hvor meget man vil isolere. Det siger blot at man ikke skal bekymre sig om at overskride byggeprocenten ved isolering op til 25 cm, på trods af det gør huset større i kvadratmeter. Et hus størrelse måles ved ydersiden af væggen.
jeg synes at det der henvises til er ombygninger. efterisolering er vel ikke ombygning ?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er levetidsangivelser på specifikke bygningsdele ifm beregning af rentabilitet - dvs hvis man ændrer i husets konstruktion skal man efterleve rentabilitetskravet.

En udvendig facadeisolering (eller pudsning) ændrer ikke i husets nuværende konstruktion da det ikke griber ind eller ændrer i husets nuværende konstruktion. Hvorimod hvis man opbryder et indvendigt betondæk eller udskifter et tag (altså en komplet del af husets faste konstruktion) så er man pligtig til at efterisolere såfremt det er rentabelt beregnet ud fra de ovennævnte levetider.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg er helt enig med dig BOHF og det vil vel osse sige at trådstarter kan isolere med den tykklelse som han hrar råd til/ synes passer til huset.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg er selv ved at undersøge det. Har et hus fra 1968 der også skal efterisoleres på ydersiden.

Ifht. lovgivningen ved jeg intet, jeg har en bekendt der har 100% styr på den del, så jeg kan lige høre ham og så kan vi vel en gang for alle lukke den del og komme tilbage til hvad det handler om: Hvad og hvordan. :)

For mig bliver det bats - netpudsning og så skalflex.

Det er den smarteste løsning umiddelbart for mig, det er det vi synes bliver pænest og min kammerat der bygger huse fortæller mig at det er smartest. :)

IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
For lige at uddybe så kommer vi til at sætte Kingspan isolerings bats på. De her en langt bedre isoleringsværdi end rockwool og man skal kun bruge den halve tykkelse. Samtidig så er det en form for skum de er lavet i, så det skulle være langt lettere at arbejde med. :)

IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse

Det er fint at BOHF og kovas er enige, men det giver dem ikke ret.

Af BR18 § 279 fremgår det at hvis man isolerer skal man overholde kravene for isolering.

§ 279.
Ombygning og andre forandringer i bygningen skal opfylde kravene til U-værdier og linjetab i bilag 2, tabel 3. Vinduer, glasydervægge, døre, glastage og ovenlysvinduer skal leve op til kravene i §§ 257 og 258.


BR18 skriver ikke eksplicit hvornår noget er ombygning eller forandring. Men den tilhørende Bygningsreglementets vejledning om energiforbrug har nogle eksempler på hvornår noget er reparationer, ombygning og udskiftning. Det er de tre kategorier BR18 bruger til bestemmelse af isolationskrav.

Fra afsnit 4.0
Reparationer dækker over mindre ændringer, der ikke udløser krav om gennemførelse af rentable energibesparelser. Det er typisk mindre arbejder, som for eksempel pudsreparation af en facade, udskiftning af enkelte brædder på en facade eller malerbehandling.

Bemærk at der står ” pudsreparation af en facade”. Da pudsning af en upudset væg ikke er en reparation, bliver det derfor regnet for en ombygning (i BR18’s sprogbrug).

Det er derfor rigtigt, når Rockwools lille lune skriver at hvis man pudser en ikke tidligere pudset væg, skal man sikre sig at den er rigtigt isoleret.


Ovenstående var ikke med i BR10, så det har kun været gældende fra 1. januar 2020. Nogle af indlæggene i denne tråd, er nok skrevet på grundlag af gamle regler, der ikke gælder mere. Som forhåbentlig afslutning af dette emne, vil jeg lige ekstremt kort opsummer reglerne i dag:

  • Hvis du ændrer noget på tag, vægge, vinduer eller gulv, skal du som hovedregel isolere.
  • Hvis du isolerer noget på dit hus, skal du som hovedregel isolere efter BR18 krav.


Måske naivt.. Men  hvis I nu alligevel skal undersøge, hvad det koster at få nogen til det, kunne det måske være interessant at spørge en større virksomhed, om de vil give tilbud, og hjælpe med at beregne, hvilken isoleringstykkelse der er påkrævet, for at overholde gældende lovgivning.. 
Jeg kan konstatere at vores 150mm (vistnok 120 på soklen) har gjort en kæmpe forskel.. udhæng og gavle kunne ikke have klaret mere uden større ombygning.. 
I vores situation beregnede vi ikke, men konstaterede det var den maksimale tykkelse husets øvrige konstruktioner kunne klare, uden at skulle ombygges..
Og som en anden har skrevet, huske at tænke vinduer, og ikke mindst døre, med.. dørene drillede hos os, fordi rockwool ikke er det mest rrædefaste materiale at have under en hoveddør (vi brugte i stedet lecablokke)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også