Hvilken isolering til gasbetonhus?

Hej LDS

Indledningsvis vil jeg sige, at jeg har forsøgt at finde lignende i søgefunktionen, og efter at have læst flere tråde, må jeg konstatere, at det ikke har været muligt at finde svar på vores situation.

Jeg forsøger herunder efter bedste evne at skitsere situationen, vi gerne vil have råd og vejledning til.

Vi er pr april 2022 flyttet ind i et hus lavet af let/pore/gasbeton udført i 1972-1973. Der er tale om selvbyg og der er ikke lavet isolering ud over det, gasbetonen selv har kapacitet til. Vi står i en situation, hvor der skiftes gulve, vinduer og såkaldt "mangelfuld kantisolering" i flere rum, da der i disse har været problemer med kuldebroer og fugt. Sælger har opsat gipsvægge direkte på gasbetonen, hvilket har resulteret i fugt, og disse er naturligvis pillet ned.
Det, jeg gerne vil gøres klogere på, er, hvorledes vi opnår den bedste isoleringsevne sammenkoblet med et godt indeklima. Pt står værelserne med ydervæg som "rå" gasbetonvægge. Vi har søgt vejledning hos de murere, der har været forbi, og kort sagt er det meget uenige. Nogle er fortalere for en indvendig isolering med nogle "plader" jeg ikke husker navnet på, og andre er fortalere for en udvendig isolering, der angiveligt kan laves på flere måder. Til historien hører også, at vi på et tidspunkt gerne vil ændre på husets æstetiske udtryk, og gøre husmuren helt "glat".
Tidsmæssigt står vi til at få skiftet vinduer til oktober, dermed er der et lille "vindue" hvor vi lige kan tænke os om.
Økonomisk er der også en faktor, da vi, såfremt det viser sig at være en meget væsentlig udgift, kan være nødt til at udskyde eller opdele projektet af flere omgange. Vi er bestemt interesserede i at få det lavet ordenligt første gang, og dermed evt. tage det i mindre bidder.

Såfremt der er faktorer, jeg ikke har fået med, så må I endelig spørge, så jeg kan uddybe.

Rigtig god dag til jer, og på forhånd tak.

Vh.
Hej LDS Indledningsvis vil jeg sige, at jeg har... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1 skrev den 04-07-2022 22:17:41

Vi har også et hus i gasbeton. Og vi havde ingen plan, fa vi overtog... det var måske dumt, men så kloge blev vi først senere 😀
Vi har isoleret udvendigt. Jeg mener vores blokke er 23cm tykke..
Gør dig selv den tjeneste at grave fri om soklen, så den bliver isoleret også.. det hjælper også gevaldigt!

Jeg aner ikke hvad det koster, men ring til en murer, eller et firma der er vant til det. Hvilket område er I i?
Når I skal have det gjort, så tænk lige ind, hvor I kunne finde på at montere lamper, holder til haveslange, tørresnor eller hvad I kunne finde på at fastgøre på husmuren.. pudslaget

 holder intet, så der skal lige klargøres.. det kan også give mening at trække udendørs strøm, kablerne kan let gemmes under isoleringen.

 Hej Lyhne1

Tak for dit input.
Godt at høre, at andre også kan lægge gulv mens de kører ;-)

Sagen er jo præcis den, at dem, vi har spurgt, et relativt uenige omkring hvorvidt indvendig eller udvendig isolering er bedst. Dog lyder det jo herinde slet ikke til, at der skulle være tvivl om det :-)

Tak for de gode råd ang. installationer omkring den nye væg.
Af interesse, hvad har I så valgt at isolere med? Og overvejede I at mure udenom gasbetonen?
God dag.

Vh. 
Ja, der er rsikkert uenighed.
Jeg er slet ikke i tvivl om at en udvendig isolering er bedst (måske jeg er uvidende🙂) men du undgår fugtproblemer, at miste kvm, og byggerod (indvendigt!)
F.eks., vil du også, ved indvendig isolering, skulle skære ud i dine gulve, hvis de er på strøer, for at få isoleret muren under gulvhøjde

Vi har 150mm mineraluld (Rockwool, tror jeg nok), og puds. 
Vi overvejede ikke at mure, men kiggede på noget eps/xps lignende, hvor der monteres murstensskaller, der ligger en muret facade.. Men jeg kom aldrig videre.. det havde lidt højere isoleringsevne..

Hvis I skal have folk til det, så få forskellige tilbud, der er mange gode og dårlige.. 
Vi havde en uddannelse, der bare ville lukke al ventilation af udhæng etc. Med isolering, så holdt vi godt på varmen! 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tidligere kunne du selv bestemme hvor meget du ville isolere. Bygningsreglementet 2018 har ændret på det. Hvis du fx pudser en mur der ikke har været pudset, skal du samtidigt isolere, så det opfylder kravene. Hvis du blot isolerer, skal du også overholde kravene.
Se her under ” BR18 krav ved ombygning og udskiftning”

https://www.rockwool.com/dk/downloads-og-tools/bygningsreglement/minimumstykkelser-for-isolering/

Der er undtagelser. Hvis det giver uforholdsmæssige store ekstraudgifter udover isoleringen, som fx at udhænget bliver for kort, må man godt undlade at isolere mere end det umiddelbart muligt.

29-30 cm gasbeton svarer til ca. 75 mm isolering. I moderne huse i gasbeton limer man blokkene sammen for at få en minimal fuge. Omkring 1970 havde man en tyk fuge på 10-20 mm,. Fugen forringede isoleringen betydeligt. Derfor vil du i tabeller se en forskel mellem gammel og ny gasbeton.

En af fordelene ved at isolere udefra er at man ikke mister boligareal.
lyhne1 skrev den 05-07-2022 08:54:33

Ja, der er rsikkert uenighed.
Jeg er slet ikke i tvivl om at en udvendig isolering er bedst (måske jeg er uvidende🙂) men du undgår fugtproblemer, at miste kvm, og byggerod (indvendigt!)
F.eks., vil du også, ved indvendig isolering, skulle skære ud i dine gulve, hvis de er på strøer, for at få isoleret muren under gulvhøjde

Vi har 150mm mineraluld (Rockwool, tror jeg nok), og puds. 
Vi overvejede ikke at mure, men kiggede på noget eps/xps lignende, hvor der monteres murstensskaller, der ligger en muret facade.. Men jeg kom aldrig videre.. det havde lidt højere isoleringsevne..

Hvis I skal have folk til det, så få forskellige tilbud, der er mange gode og dårlige.. 
Vi havde en uddannelse, der bare ville lukke al ventilation af udhæng etc. Med isolering, så holdt vi godt på varmen! 

 Hej igen


Spændende med det eps/xps, det vil jeg da lige kaste et blik på.

Vi får nogen til at kigge ud, og så tager vi en snak om udvendig isolering og evt. opmuring.
Tak for hjælpen.

Vh. 
GodeVen skrev den 05-07-2022 12:11:34

Tidligere kunne du selv bestemme hvor meget du ville isolere. Bygningsreglementet 2018 har ændret på det. Hvis du fx pudser en mur der ikke har været pudset, skal du samtidigt isolere, så det opfylder kravene. Hvis du blot isolerer, skal du også overholde kravene.
Se her under ” BR18 krav ved ombygning og udskiftning”

https://www.rockwool.com/dk/downloads-og-tools/bygningsreglement/minimumstykkelser-for-isolering/

Der er undtagelser. Hvis det giver uforholdsmæssige store ekstraudgifter udover isoleringen, som fx at udhænget bliver for kort, må man godt undlade at isolere mere end det umiddelbart muligt.

29-30 cm gasbeton svarer til ca. 75 mm isolering. I moderne huse i gasbeton limer man blokkene sammen for at få en minimal fuge. Omkring 1970 havde man en tyk fuge på 10-20 mm,. Fugen forringede isoleringen betydeligt. Derfor vil du i tabeller se en forskel mellem gammel og ny gasbeton.

En af fordelene ved at isolere udefra er at man ikke mister boligareal.

 Hej GodeVen

Tak for dit indspark - det er alligevel utroligt, at det ikke isolerer bedre. Det skal nok passe, at fugen hos os er 10-20 mm.

God dag.
Vh. 
Annonce
GodeVen skrev den 05-07-2022 12:11:34

Tidligere kunne du selv bestemme hvor meget du ville isolere. Bygningsreglementet 2018 har ændret på det. Hvis du fx pudser en mur der ikke har været pudset, skal du samtidigt isolere, så det opfylder kravene. Hvis du blot isolerer, skal du også overholde kravene.
Se her under ” BR18 krav ved ombygning og udskiftning”

https://www.rockwool.com/dk/downloads-og-tools/bygningsreglement/minimumstykkelser-for-isolering/

Der er undtagelser. Hvis det giver uforholdsmæssige store ekstraudgifter udover isoleringen, som fx at udhænget bliver for kort, må man godt undlade at isolere mere end det umiddelbart muligt.

Vil du være venlig at linke direkte til et sted hvor det står som du har skrevet? - Altså hvis man pudser en facade skal den efterisoleres.

Min påstand er at hvis han har lyst til at kun efterisolere med 50mm og pudse det over så må han gerne det - også selvom han ikke lever op til minimumskravet og det vil være rentabelt at bruge tykkere isolering, og hvis huset ikke tidligere har været pudset.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Gode vens Link til "den lille lune" 
Her skriver rockwool at der ved pudsning af ikke pudset facade skal isoleres til BR18 Eller foreligge rentabilitets beregning. 
Vel vel nu er rockwool jo ikke ene lovgivende her i landet omkring isolering men næsten.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-07-2022 22:18:17

Gode vens Link til "den lille lune" 
Her skriver rockwool at der ved pudsning af ikke pudset facade skal isoleres til BR18 Eller foreligge rentabilitets beregning. 
Vel vel nu er rockwool jo ikke ene lovgivende her i landet omkring isolering men næsten.  

Ja jeg var heller ikke klar over at de pludselig var myndighed på området   

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@ BOFH

Der står ingen steder i BR18 at hvis man pudser en mur der ikke har været pudset, skal man samtidigt isolere. Man skriver ikke love på den måde. Hvis du have de gældende regler skal du læse BR18 §274-§279.

Det er tekst der er svært forståeligt for en almindelig håndværker. Derfor findes der forskellige vejledninger. Rockwool er meget benyttet.

Man hører ofte bemærkninger om at der skal være så mange mm isoleringen for at overholde loven. Der findes ingen steder i BR18 hvor der står noget om hvor mange mm isolering der skal være, der står kun hvilke u-værdier der skal overholdes. De mm angivelser man støder på mange steder, stammer fra forskellige vejledninger. Hvis man holder sig til anerkendte fortolkninger af reglerne som fx Den lille lune, får man ikke problemer.
Jeg vil anbefale trådstarter at få lagt udvendig isolering på i forbindelse med udskiftning af vinduer. Vinduerne skal trækkes længere ud end de er nu. At skifte vinduerne for derefter at isolere, vil være dobbeltudgift på monteringen. Hvis man får en håndværker til at udskifte vinduer, er ca. halvdelen af prisen montering. Det er surt at betale det to gange.

Når vinduerne monteres, trækkes de ud så de passer med den nye ydermur. Derefter isoleres der og pudses.

Jeg ved ikke hvad det vil koste, men isoleringen koster nok mere end vinduerne, selvom det bliver lavet af en gang.

Hvis også loftet er/bliver isoleret efter gældende regler, vil I have et hus der billigt at holde varmt. Isolering af loft er normalt den billigste form for isolering der findes, og ofte den der har mest betydning.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også