Elkabler i væg eller paneler

Hej alle sammen. Jeg står og skal have sat nye stikkontakter en del steder i hjemmet samt rykket eksisterende op over panelerne. Vi får samtidig sat nye paneler på.

I den forbindelse fortæller min elektriker mig, at det er normalt at fræse riller til kablerne i murstensvæggene, men at det ikke bør gøres i gipsvæggene/letvæggene, fordi konstruktionen bliver svækket - og at man i stedet fræser riller i panelerne til kablerne ved gipsvæggene.

Kan I bekræfte, at dette er normalen?

Vh.
Hej alle sammen. Jeg står og skal have sat nye... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er langt fra plads mellem gulv og væg alle steder til at lade kablerne følge i en rille der.

Det er også derfor, vi står med valget mellem

1) Kabler i riller i fodpanelerne
2) En masse huller i væggene, hvor kablerne trækkes igennem - så at sige

Ved murstensvæggene fræser vi selvfølgelig bare i væggene. 
Hvis der ikke er plads mellem gulv og væg, kan der nemt laves plads ved at fjerne lidt af gipspladen nede ved gulvet. Ingen problemer i det. Dine billeder viser så at sige næsten løsningen. Dine tidligere spørgsmål gav indtryk af, at der skulle laves riller højere oppe på væggen, hvilket ville være en særdeles dårlig ide.

fase
S. Fabrin skrev den 02-07-2022 10:57:35

Hvis der ikke er plads mellem gulv og væg, kan der nemt laves plads ved at fjerne lidt af gipspladen nede ved gulvet. Ingen problemer i det. Dine billeder viser så at sige næsten løsningen. Dine tidligere spørgsmål gav indtryk af, at der skulle laves riller højere oppe på væggen, hvilket ville være en særdeles dårlig ide.

Tak for svar. Hvorfor er det ok at lave plads nede ved gulvet, men ikke længere oppe?

Nede ved gulvet ødelægger du ikke gipspladen, som du gør ved at lave en rille f.eks. midt på pladen. En rille højere oppe på pladen svækker pladen meget mere end rillen nede ved gulvet. Rillen ved gulvet er jo i enden af pladen.

fase
ev elmand skrev den 02-07-2022 23:15:07

Og inde bag ved allernederst er der sikkert en lægte enten stål eller træ. 

 Så du mener ikke, man bør lægge den allernederst bagved?

Jo Jo     JO JO Du skal ikke misforstå så let.
Mit indlæg er en tilføjelse til Fabrins udmærkede forklaring.
Du skærer nederste kant af gipspladen og der er så sikkert en lægte som styrker gipsplade så denne ikke bliver så svag som ved rille oppe midt på væggen. 
Det er jo det hele tråden handler om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-07-2022 15:29:09

Jo Jo     JO JO Du skal ikke misforstå så let.
Mit indlæg er en tilføjelse til Fabrins udmærkede forklaring.
Du skærer nederste kant af gipspladen og der er så sikkert en lægte som styrker gipsplade så denne ikke bliver så svag som ved rille oppe midt på væggen.
Det er jo det hele tråden handler om.

 Og du vil mene, det er en bedre løsning end at lægge dem i riller i panelerne?

Det kan være fuldstændigt ligegyldigt om de ligger i en rille i panelerne, eller nederst i pladen. Hvis der skal laves en rille, er det lettest i gipspladen, da det blot kræver et strejf med en hobbykniv.

Elektronikteknikeren
Jeg vil ikke herfra sige hvad der er bedst. Men hvis der bliver plads ved kanten af gulvet, så har du ikke besvær ved opsætning af paneler. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis