Elkabler i væg eller paneler

Hej alle sammen. Jeg står og skal have sat nye stikkontakter en del steder i hjemmet samt rykket eksisterende op over panelerne. Vi får samtidig sat nye paneler på.

I den forbindelse fortæller min elektriker mig, at det er normalt at fræse riller til kablerne i murstensvæggene, men at det ikke bør gøres i gipsvæggene/letvæggene, fordi konstruktionen bliver svækket - og at man i stedet fræser riller i panelerne til kablerne ved gipsvæggene.

Kan I bekræfte, at dette er normalen?

Vh.
Hej alle sammen. Jeg står og skal have sat nye... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ene kan være lige så godt som det andet. Men da klart hurtigere at lave det i gipsen.
Jeg ville være helt tryg ved at lade din elektriker vælge hvordan han ønsker at udføre det. Han har lavet det hundredvis gange, og kan tage højde for "lokale" forhold, som vi andre på afstand kun kan gætte på. Og så har han jo ansvaret for det arbejde han laver. Hvis han ikke er tryg ved at skære i gipsen, så er det da bedst at lade være.
jenshøj skrev den 01-07-2022 21:50:53

Jeg ville være helt tryg ved at lade din elektriker vælge hvordan han ønsker at udføre det. Han har lavet det hundredvis gange, og kan tage højde for "lokale" forhold, som vi andre på afstand kun kan gætte på. Og så har han jo ansvaret for det arbejde han laver. Og hvis han ikke er tryg ved at skære i gipsen, så er det da bedst at lade være.

 Det er helt sikkert også min intention. Jeg ville bare høre, om løsningen med at fræse riller i fodpaneler og lægge kabler i dem var en vel- og anerkendt metode.

Du spørger jo ret bredt om man fræser i gips pladevæg, og som de andre skriver så det gør man normalt ikke.
Og aldrig på tværs af en væg. 
Du skriver så stikkontakter flyttes op. 
Det tyder på at det er det vi kalder stikkontakter i panel underlag. Altså et synlig dåse som hæver selve stikkontakten 5 cm fra gulvet. 
Når man piller denne af så kommer der 1 - 2 rør op fra gulvet med ledninger i. Disse skal så erstattes af kabler som man trækker i rørene, ellers vil det ikke kunne nå de ca. 40 cm op som du påtænker.
Rørene kommer op i gulvet lige uden for gips pladen og derfor kan der skæres en lille rille eller 2 i gips pladen så kablet kommer ind over den nederste lægte bag pladen. Så kan kablet fiskes op til  det hul man har boret til forfra dåsen.
Det efterlader naturligvis 1 - 2 kabler som sidder synlig nede ved gulvet lige uden for gips pladen. 
Der kan sagtens gives plads og beskyttelse til dem ved at save et hak i det nye panel bag fra. 
Så er det ingen problem med både sømpistol, skruer eller lim til fodpanel blot man lige undgår at skyde lige under stikkontakten



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kunne du lave et par billeder af væggene. Det bliver nemt til gætterier ud fra en beskrivelse. I øvrigt fræser man ikke riller til kabler i gipsvægge, men trækker kablerne i væggene, som flere har anført.


fase
Hej alle. Jeg uploader et foto i morgen tidlig, så bliver det forhåbentlig mere klart. Tak for at ville hjælpe!
Så er der billeder af et eksempel på, hvor vi tykker udgangen op over de kommende fodpaneler. Jeg håber, det kan gøre problemstillingen mere klar. 
Dine billeder viser en situation, hvor du kan lade kablerne følge gulvet i en rille mellem gulv og gipsplade. I det øverste hul bruges en forfradåse som underlag for stikontakt uden afbryder. Der hvor kablet går ind i det nederste hul fjernes gipsen så kablet er plant med væggen.

fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis