Elkabler i væg eller paneler

Hej alle sammen. Jeg står og skal have sat nye stikkontakter en del steder i hjemmet samt rykket eksisterende op over panelerne. Vi får samtidig sat nye paneler på.

I den forbindelse fortæller min elektriker mig, at det er normalt at fræse riller til kablerne i murstensvæggene, men at det ikke bør gøres i gipsvæggene/letvæggene, fordi konstruktionen bliver svækket - og at man i stedet fræser riller i panelerne til kablerne ved gipsvæggene.

Kan I bekræfte, at dette er normalen?

Vh.
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså du mener om man fræser direkte i en gips væg ? For det gør man ikke. Tit kan man da fører installationen i det hulrum der er bag gipsvæggen. Er der gips direkte på en murstensvæg ? for så kan jeg godt forstå han siger det er noget lort.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Der er både murstensvægge og gipsvægge i huset.

Der er ikke gips på murstensvæggene. Dem kan man fint fræse i, siger han.

Det er letvæggene/gipsvæggene, som han er forbeholden over for at fræse i, fordi han siger, det vil svække konstruktionen at begynde at fræse i dem.
Ja, man fræser da heller ikke i en gips væg. Man fører det bagved væggen. Hvis det er noget eksisterende, har jeg før haft held med at fiske bag ved væggen vha nogen huller man bore steder der kan dækkes med f.eks. et fodpanel.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Tak for hurtige svar, det sætter jeg stor pris på!

Når nu man ikke fræser, laver man så riller på anden vis i gipsvæg? Eller er det normalt praksis, at man laver rillerne i panelerne i stedet?

Og hvis man gør det, så er man nødt til at nøjes med at lime panelerne på, så man ikke risikerer at skyde kablet, ikke?
Normal laver man jo installationen i opbygningen bagved, inden at der sættes gips på. Men det lyder til at det skal laves lidt i modsat rækkefølge nu. Man kunne også overveje at sætte en ny gipsplade ude på den eksisterende, for at kan elektrikeren bore en masse huller i den eksisterende gipsvæg, så han kan trække strømmen i væggen, og så en ny plade uden på, hvor der afsluttes med at blive boret ud til forfra dåser, de steder i skal have stikkontakter/afbrydere mm.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Annonce
Det giver mening. 

Det er fordi, det er et gammelt hus, vi har overtaget, og nu vil vi gerne rykke stikkontakterne op over panelerne. Så det har ikke været muligt at gøre i anden rækkefølge end denne desværre...

Så jeg skriver egentlig mest for at få be- eller afkræftet, om det er rette måde at gribe det an på; at vi fræser i panelerne til letvæggene og eller fræser direkte i de murstensvægge, der er.

En ny gipsplade udenpå kommer ikke til at lade sig gøre for os.
Når man sætter gips op, så skal de jo skrues fast på noget. Dette noget kan enten være træ eller metal regler og disse står altid lodret med en gipsplades bredde imellem dem   
Man kan ikke lave en rille i gipspladen for at lægge et kabel ind, da du jo så ikke har noget der holder gipsen (der er jo hulrum bag gipsen) og din væg vil derfor blive "slatten".
Så det man gør at at man borer en del huller og "fisker" kablet fra det ene hul til det næste indtil man er nået frem til det sted man vil. Så skal man kun lappe de huller som ikke længere har nogen funktion, hvorimod det ville blive en betydelig lap hvis det var en rille   
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 01-07-2022 19:32:09

Når man sætter gips op, så skal de jo skrues fast på noget. Dette noget kan enten være træ eller metal regler og disse står altid lodret med en gipsplades bredde imellem dem   
Man kan ikke lave en rille i gipspladen for at lægge et kabel ind, da du jo så ikke har noget der holder gipsen (der er jo hulrum bag gipsen) og din væg vil derfor blive "slatten".
Så det man gør at at man borer en del huller og "fisker" kablet fra det ene hul til det næste indtil man er nået frem til det sted man vil. Så skal man kun lappe de huller som ikke længere har nogen funktion, hvorimod det ville blive en betydelig lap hvis det var en rille   
 

 Men der er vel reelt set ikke noget behov for at lappe hullerne, hvis de sidder bag panelerne?

Og hvad tænker du om metoden med at lave riller i panelerne og lægge kablerne i dem?

Du skriver gammelt hus og paneler. Det får mig til at tænke på høje paneler. Men samtidig skriver du, at du vil flytte stikkontakter op over paneler. Så der er måske tale om fodpaneler?

Hvis det er fodpaneler, kan man fjerne de nederste 10-12 mm af gipsen helt ned mod gulvet, og trækket kablet dér. Der hvor stikkontakt skal sidde kan man så bore ud til en forfra dåse, og så fiske kablet op nedefra og bag om pladen. Det er der ikke noget problem i. Problemet er af fræse midt i pladen.
Ofte er pladerne i øvrigt hævet fra gulvet, da tømreren har stødt dem op til loftet, hvilket efterlader en rille forneden, som jo så dækkes af fodpanel.
Ved gerigter kan kabler føres i hulrum mellem dørkarm og væg.
jenshøj skrev den 01-07-2022 21:24:21

Du skriver gammelt hus og paneler. Det får mig til at tænke på høje paneler. Men samtidig skriver du, at du vil flytte stikkontakter op over paneler. Så der er måske tale om fodpaneler?

Hvis det er fodpaneler, kan man fjerne de nederste 10-12 mm af gipsen helt ned mod gulvet, og trækket kablet dér. Der hvor stikkontakt skal sidde kan man så bore ud til en forfra dåse, og så fiske kablet op nedefra og bag om pladen. Det er der ikke noget problem i. Problemet er af fræse midt i pladen.
Ofte er pladerne i øvrigt hævet fra gulvet, da tømreren har stødt dem op til loftet, hvilket efterlader en rille forneden, som jo så dækkes af fodpanel.
Ved gerigter kan kabler føres i hulrum mellem dørkarm og væg.

 Det er fodpaneler, ja. 

Hvad tænker du om at lave riller i fodpanelerne og lægge kablerne i dem? Er det en god måde at gøre det på?
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis