Nybyg - Jordvarme eller luft / vand?

Hej jeg søgder gode råd til valg af varmekilde. 

Vi skal bygge nyt hus til forår 2023. Vi skal dog snart beslutte os for hvilken varmekilde vi går med.
Der er tale om et 165kvm (brutto) nybyg hus på en stor flad grund. Ler-jord, som er ret våd og vandholdig.

Som jeg ser det:
Jordarme
Billigere i drift, men ikke markant. Kan give højere salgsvurdering (aner dog ikke hvor meget?), skæmmer ikke ydervæg af hus med en “ventilator”

Luft/vand: Billigere i anlæg

Ved ikke hvad der fylder mest indenfor?
Hej jeg søgder gode råd til valg af varmekilde.... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 16-06-2022 22:56:55

For ca. 40 år siden blev der her i byen lavet "lodret jordvarme" Der blev lavet 2 dybe vandboringer med vel 30 m afstand. I må ikke hænge mig op på tekniske detaljer. , 
Så pumpede man grundvand op fra den ene boring, afkølede det i varmepumper og pumpede det ned i den anden boring. I princippet ville vandet så sive nede i jorden fra den ene til den anden boring, og igen opnå en acceptabel temperatur. 

 Denne type varmeudvinding er brugt i Tyskland men jeg er 99,99% sikker på at man vil få nej til noget lignende i Danmark pga. faren for forurening af grundvandet.

Bliver tingene ikke blandet sammen i tråden eller misforstår jeg det?
Der er forskel på termisk energi (man henter varme fra undergrunden) og en jord-til-vand varmepumpe.

Ved varmepumpen skal man grave XX meter rør ned, og det kan gøres vandret eller lodret. En "jordvarmespiral" kan vel ikke påvirke grundvandet og der kan vel ikke være problemer med vandgennemstrømning, da det er et lukket system. Det er vel lige så veldokumenteret/sikker, som et anlæg hvor man lægger slangerne horisontalt?

Se f.eks. https://www.jordvarmespiralen.dk/specifikationer

 

Mvh. AllanE
Der er noget der hedder geotermisk varme ,  det er varme inde fra jordens indre som stadig er rødglødende som hele jorden og de andre planeter var  , da de blev skabt af stof fra solen , geotermisk varme dækker mere end 90 % af Islands energibehov , det vi kender her i DK som jordvarme er akkumuleret solenergi og er  bygget op i løbet af sommeren , temperaturen svinger mellem ca 4 C i februar til ca 12 C i august målt i 1,2 m dybde ..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
AllanE: Du har ret langt hen ad vejen. Du har ikke misforstået tråden fordi nettets oplysninger ikke har en klar definition hvad der er jordvarme og termisk varmeudnyttelse som forplumres af ignoranterne til egen vinding. 

Karl Smart er inde på den rette definition som nok kunne forklares mere elegant (fakta for dummies).   

Der er forsøgt forskellige løsninger på et begrænset areal, herunder jordvarmespiral og lægning i forskellige dybder, men det egentlige problem med den begrænsede plads hvor sommerens sol tilfører varme som er afhængig af arealet stadig ikke er løst. 

Jeg bor i en landsby hvor efterhånden mere end 90% efterhånden har varmepumper i forskellig udformning. I snart 40 år har vi udvekslet erfaringer hvor den vigtigste lektie er, at kravet om en reference installation virkelig fårene fra bukkene.

Der er intet i de mellemliggende år der har overbevist brugerne om fordelene ved lodrette slanger til brinen.

En ERFA gruppe som vi i vores landsby har udviklet overtrumfer alle lovprisninger på nettet. Vi er muligvis mere skarpe end gennemsnittet, men det udfordrer leverandørerne til det yderste for at minimerer temperaturforskellen mellem indgående luft/brine og varmesystemets fremløbstemperatur som er essensen i det optimale varmesystem.

I dag anvendes IPA sprit som frostmiddel til brinen der ikke klassificeres som miljøfarlig. Det betyder bl.a. afstandskrav til søer og vandløb er lempet. I praksis betyder det, at os der bor på landet med masser af plads sidder med alle esserne. 

I et traditionelt parcelhus kvarter er der visse begrænsninger. Derfor anbefaler jeg stadig at alle parameter tages i ed inden beslutningen tages som igen betyder at bl.a. arkitekter og djøferne holdes i kort snor.     

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Rantzau: Du må meget undskylde hvis jeg kom til krænge din ære.  

Her er fakta, at så Rantzau påstår at det er Faktuelt Forkert, er hans problem:

Fra 1/6-21 til 1/6-22 var vores/husets totale energiforbrug = 4377 KWh
Herunder varme/ varmt vand, incl. Vertikal jordvarme- og solvarmeanlæggets strømforbrug = 2440 KWh
Herunder Nilan 450 ventilationsanlæg = 180 KWh
Herunder øvrig husholdning = 1757 KWh
Huset er stadig bygget i 1968, opvarmet etageareal 230 m2, kun radiatorer, ingen brændeovn, ikke engang stearinlys.  
Før oliekrisen i 1973, var det gennemsnitlige energiforbrug, for varme og varmt vand, ca. 47.500 KWh, i forhold til nu en reduktion på ca. 95%.
I 1990 var vores/husets totale energiforbrug ca. 24.000 KWh, i forhold til nu, en reduktion på godt 80%. Regeringen/Folketinget taler om CO2 reduktion på kun 70%, og først i 2030!

@Alan, du er inde på det rigtige, man blander tingene sammen, i min optik, mest pga. uvidenhed, samt at man ikke sætter sig grundigt ind i sagerne.
Vedr. din henvisning til Jordvarmespiralen, den har måske, i visse tilfælde, en anlægsmæssig fordel. I mit tilfælde da jeg overvejede jordvarme, var der stadig mangel på areal. Ulempen er også de mange slangetilslutninger, samt at få fordelt flowet ens.

Jeg endte op med Vertikal Termisk Jordvarme fordi:
  • Manglende areal for horisontale jordvarmeslanger, incl. dårlig jord for dette.
  • Manglende areal for jordvarmespiraler, incl. dårlig jord for disse.
  • Manglende placering for Luft/vand varmepumpe, under soveværelsets vindue eller klods op ad skel = nej tak.
  • Derfor valgte jeg Vertikal Termisk Jordvarme, fordi det var bedst for mig, dermed ikke sagt at det også nødvendigvis er bedst for alle andre!
For at få Kommunal tilladelse til vertikal Termisk jordvarme er der visse krav, der skal overholdes:
Helt overordnet er placeringen i et område med Særlige Drikkevandsinterasser eller ikke.
Bl.a. afstand til vandforsyninger, som kan mindskes hvis man bruger spec. frostmiddel.
Herunder afstande til bl.a. skel og bygninger mv.
Mere specifikt fremgår det alt sammen af Jordvarmebekendtgørelsen.
Min Termiske boring ligger i område med Særlige Drikkevandsinterasser, samt med dispensation for afstand til bygning.

Som udgangspunkt er princippet, for dimensionering af slangelængde, det samme for Horisontal- og Vertikal jordvarme. Hvor mange meter slange skal der installeres, i given jordkvalitet, for at de kan bidrage med den ønskede energi til givet hus. For Vertikal Termisk Jordvarme kan slangelængden så fordeles på en eller flere boringer.

Middelfart Kommune har, for snart et par år siden, lavet en udstykning på 25-30 parceller, hvor man startede med at lavede Termiske boringer, på alle parceller.

Hvor/hvornår er Termiske boringer en relevant løsning med/for varmepumpe, i forhold til Horisontal jordvarme eller Luft/vand varmepumpe.
Typisk hvor man ikke har plads nok til horisontale slangelængde, eller man ikke ønsker eller ikke har lokaliteter til en mere eller mindre støjende luft/vand varmepumpe, eller ikke ønsker sin have/grund spoleret af en gravemaskine.
Ligeledes i nye udstykninger, hvor der ikke er muligheder for fjernvarme, samt med høje grundpriser, f.eks. et reduceret grundareal fra f.eks. 1.000 m2 til f.eks. 800 m2 let kan betale en Termisk boring.

Har man først udnyttet sit grundareal for/til med Horisontal jordvarmeslanger, og senere ønsker at udvide sit varmebehov, af den ene eller anden grund, er man temmelig fastlåst, hvorimod med Vertikal Termisk boring er det langt lettere at få plads til en ny boring.

Som udgangspunkt er Vertikal Termisk Jordvarme en stor investering, dog ikke på samme som at købe en ny bil, hvor der let ryger 30.000 - 50.000 kr. direkte ud af "vinduet", i det øjeblik man kører ud over kantstenen. 
Ejendomsmægler taler om værdistigning, for huset, i  niveau 100.000 kr. for Vertikal Jordvarme. På samme måde viser det sig at et niveaus forbedring for "Energiskalaen" let bidrager med 50.000 kr. eller mere, for husets salgsværdi.

Helt overordnet fremmer de mere eller mindre mærkværdige myter, samt fejlagtige påstande, vedr. jordvarme, ikke ligefrem Danmarks uafhængighed af Naturgas.
Annonce
GSH: Du har forskellige opvarmningsformer der supplerer hinanden. Det var ikke hvad trådstarter havde i tankerne.

Hvad er temperaturen på den indgående brine i dit vertikale anlæg i februar, og hvor meget har det ændre sig i de 4 år det har været i drift?

Der er markant forskel på driftsomkostninger om der er tale om underafkølet brine eller temperaturen er over frysepunktet. Det gælder for alle typer jordvarme. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau-skriver: GSH: Du har forskellige opvarmningsformer der supplerer hinanden. Det var ikke hvad trådstarter havde i tankerne.
Nu var det ikke mig som bragte Vertikal Jordvarme på banen, men Peter soenberg og dig.
Formentlig har Trådstarter-toebs nok/rigeligt areal, til Horisontal jordvarme, derfor, i Trådstarter-toebs tilfælde, vil Vertikal Jordvarme højst sandsynlig ikke være relevant.
Det er meget sparsomme oplysninger Trådstarter-toebs har startet op med, samt efterfølgende kommentar mangler totalt!   

Tilbage til spørgsmålet om min Brine minimums temperatur ind, i februar måneder. Temperaturerne og diverse tryk og KWh bliver aflæst hver mandag morgen, samt hver den 1. i hver måned, og lagt ind i Excel regneark.
Her er gennemsnittet for 4 mandage i februar, samt laveste målt temperatur, samt lokal ° og Sol.
Feb. 2018 middel 1,9, min 1,7. Middeltemperatur ude = -0,6°/Soltimer 294
Feb. 2019 middel 2,4, min 2,2. Middeltemperatur ude = 4,1°/Soltimer 140
Feb. 2020 middel 2,9 min 2,7. Middeltemperatur ude = 4,7°/Soltimer 198
Feb. 2021 middel 1,9 min 1,6. Middeltemperatur ude = 0,2/Soltimer 292
Feb. 2022 middel 2,9 min 2,3. Middeltemperatur ude = 4,1°/Soltimer 247
Den laveste Brine temperatur der er målt, i hele perioden er 1,6°, i 2 uger.

Temperaturerne er vejr afhængige, i forhold til solskinstimer og udetemperatur.
Højtemperatur fra solpanelerne går ind i bufferbeholderen, lavtemperatur fra solpanelerne går tilbage til den vertikale boring, via varmeveksler på Brine retur. Solvarmestyringen starter i så fald Brine pumpen i Varmepumpen. Overskydende højtemperatur, om sommeren, går også tilbage til den vertikale boring. 
De sidste 3 kalenderår er der, i gennemsnit, gået 55% tilbage til den vertikale boring, af den varme som hentes fra den vertikale boring.

I starten var fremløbstemperaturen til de gamle, ikke særlige pæne, radiatorer, ca. 45°. Her i vinter har jeg fået fremløbstemperaturen ned på 28-34°, med nye 3 fags radiatorer og Danfoss RA-DV 15 ventiler, højt flow og lav temperatur, uden at det hyler. De gamle Danfoss ventiler kan godt hyle ved højt flow.

Nu er det ikke alle der har ideelle tagflade for Solvarme eller ikke har plads til både Solvarme og Solceller.

Eftersom der er mange andre, der læser her på Forummet, har jeg ikke noget imod at komme med mine erfaringer, når der bliver rejst et emne, det er jo det Forummet går du på. 

Adskillige, også her på Forummet, har ydret sig om at kan det nu betale sig at isolerer mv. Ligeledes viser en undersøgelse at ca. 25 % af boligejer ikke overholder gældende BR-krav ved renovering.

Selv her på vejer har flere fået lagt nyt tag, uden f.eks. at optimerer loftisoleringen. Hvor tåbeligt, særlig i de her tider. Desværre ender det op med at nogle boligejere må gå fra ”Hus & Hjem”, pga. udgiften til Gas.

Vedhæfter en undersøgelse, vedr. stigning i salgspriser, når der sker en forbedring af Energimærket.

Her en link til Termonet hvor der er godt gang i Vertikale termiske boringer.
www.termonet.dk

GSH skrev den 19-06-2022 11:52:11


Det er meget sparsomme oplysninger Trådstarter-toebs har startet op med, samt efterfølgende kommentar mangler totalt!   

 Hej GSH (og alle jer andre),

Jeg følger skam med, men har være stille. Har simpelthen haft rygende travlt, men sætter meget pris på svarene (og tangenten om vertikal jordvarme, også selvom jeg kan afsløre, at jeg ikke kommer til at gå den vej).

Lige en opdatering: Jeg har taget kontakt til et selskab som kommer ud og ser på min grund ifht. at give bud på hhv. luft/vand og jord/vand.

Dog har jeg lerjord på grunden, hvoraf jeg i et af jeres links kunne læse, at det ikke er så egnet til jordvarme grundet den lave gennemstrøning af vand. 

Udover det, så synes jeg at argumentet omkring at det begrænser mine muligheder for at plante og grave løs i haven også har noget vægt. Dog har vi 7000+ m2, så jeg tror godt jeg kan finde et "hjørne" til jordslanger hvis relevant. 

Mest af alt har det været en øjenåbner for mig, at der naturligvis findes forskellige typer gulvvarme, og jeg vil helt sikkert kigge ind i hvad det vil kræve ved os, at få let-gulvvarme. Vi har ikke et typehusfirma til at bygge, så jeg tænker entreprenør kan overtale$$ dog skal vi have klodsgulv, så jeg ved ikke om det på en måde kan være en barriere. 

Cheers!
Det er kontaktfladen mellem brineslangen og den omgivende jord der afgør temperaturudligningen. Det er dokumenteret til hudløshed at vand eller våd jord leder varmen bedst hvor vandet/jorden ikke fryser i forbindelse med jordvarmeanlæg. 

Det er også til hudløshed dokumenteret at det er essentielt, at der skal holdes en vis afstand brineslangerne imellem for ikke at risikere at udvikle partiel permafrost. Det betyder også, at hvad der ikke er til rådighed i bredden må hentes i dybden for at holde samme volumen.

GSH fremlægger data for temperaturene i februar måned de sidste 4 år. Værdierne kan kun opnås fordi han tilfører overflødig varme fra solvarmeanlægget til brineslangerne, og så er de viste temperaturer ikke retvisende for et jordvarmeanlægs effektivitet.

Det senest viste link af vertikal jordvarme er enten projekter der endnu ikke er iværksat, eller udnyttelse af overskudsvarme fra anden aktivitet samt fællesanlæg hvor de største anlægsomkostninger deles. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Med 7000m2 har du gode muligheder for at holde anlægsomkostningerne nede med et jordvarmeanlæg inden haven anlægges.

Holder du god afstand mellem jordslangerne (der anbefales mindst 1,5m men større afstand skader ikke) behøver du ikke bekymre dig om noget kan gro over slangerne. Hos os er området sprunget i skov og alt gror lystigt. Rødderne fra træerne skader ikke slangerne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis