Nybyg - Jordvarme eller luft / vand?

Hej jeg søgder gode råd til valg af varmekilde. 

Vi skal bygge nyt hus til forår 2023. Vi skal dog snart beslutte os for hvilken varmekilde vi går med.
Der er tale om et 165kvm (brutto) nybyg hus på en stor flad grund. Ler-jord, som er ret våd og vandholdig.

Som jeg ser det:
Jordarme
Billigere i drift, men ikke markant. Kan give højere salgsvurdering (aner dog ikke hvor meget?), skæmmer ikke ydervæg af hus med en “ventilator”

Luft/vand: Billigere i anlæg

Ved ikke hvad der fylder mest indenfor?
Hej jeg søgder gode råd til valg af varmekilde.... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lodrette jordslanger fungerer ikke. Jordslanger kræver forhold der leder kulden og det opfylder vandet i overfladen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 16-06-2022 13:55:18

Lodrette jordslanger fungerer ikke. Jordslanger kræver forhold der leder kulden og det opfylder vandet i overfladen.

 Ja der er da noget der hedder vertikal jordvarme - Det er en supereffektiv løsning - bruges meget i Sverige, hvor man ikke altid har mulighed for at lægge slanger i jorden pga klipper. Formentligt den mest energieffektive opvarmningsform, men investeringen er dyr - 200-250.000. 


Mvh Troels
@Rantzau: Du skriver at Lodret Jordvarme ikke fungerer. Sagt meget diplomatisk Det er direkte Faktuel forkert!

Der findes desværre mange mærkelige myter om lodret Jordvarme, her i Danmark, specielt i/hos  VVS's'er.

I min optik, set mere overordnet, er myterne desværre "Vand på PUTIN's mølle". da myterne er medvirkende til at  mange ikke kan finde alternativer til "Putin's Naturgas". 

F.eks. med hensyn til Fiber/Internet er Tyskland et U-Land i forhold til Danmark.
Når det gælder Lodret Jordvarme er Danmark et U-Land, i forhold til Tyskland.

F.eks. i forhold til Sleswig-Holsten havde man for ca. 10 år siden ca. 4000 lodret jordvarmeboringer. I Danmark, på daværende tidspunkt, havde man måske ca. 100, til trods for at Danmark, f.eks. arealmæssigt, er mere end dobbelt så stor.

Har selv Lodret Jordvarme, nu på snart 5. år. (4 hele kalenderår) De sidste 12 måneder med et KWh forbrug på 2440 KWh, for varme og varmt vand, for et hus bygget i 1968, opvarmet 230m2 etageareal. 
Målt på KWh/graddage er energiforbruget, til varme/varmt vand, ligeledes reduceret med ca. 15%, siden starten med lodret Jordvarme.
I forhold til det gennemsnitlige energiforbruget, varme/varmt vand, før oliekrisen i 1973, er energiforbruget, varme/varmt vand, nu reduceret med lige knapt 95%.

Jeg kiggede på det på et tidspunkt. 
Vores jord er meget leret, hvilket betyder at der ikke er meget gennemstrømning af vand og derved varmeudveksling omkring slangerne. Jeg læste mig frem til at det betød at effekten var væsentligt lavere med jordvarme i lerjord end hvis du har en jordbund, som bedre lader vand - og dermed varme - cirkulere i jorden. Problemet er at jordvarmeslangerne køler jorden omkring slangerne ned. Hvis ikke der er nok udveksling omkring slangerne så i bedste fald giver det ikke nok varme og i værste fald så frysen jorden omkring dem.

Vi endte med luft til vand fra DVI og er super tilfreds. Udedelen puster luft opad og ser nydelig ud. Vi har placeret den 10 meter fra huset blandt nogle små drivhuse min kone har i køkkenhaven. Hører den aldrig.


Lodret jordvarme siger mig ikke noget medmindre du mener geotermisk varme , som er noget helt anden end det vi kender som jordvarme .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jeg forholder mig til de første anlæg med lodrette brineslanger i Danmark. De frøs til is efter en årrække hvorefter det blev droppet. 

Der er muligvis udviklet på teknologien efterfølgende, men miljøkravene er også blevet skærpet, så inden jeg stoler på denne teknologi vil jeg se en velfungerende referenceinstallation i Danmark.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ved nybyg på bar mark vil jeg stadig anbefale teknologier hvor effekten kan dokumenteres. En driftstid på 4 år er langt fra tilstrækkelig dokumentation. Mange af de tyske lodrette jordvarmeslanger der refereres til, er senere taget ud af drift fordi det viste sig at vandgennemstrømningen var for ringe.

En luft/vand varmepumpe er ikke nødvendigvis fremtiden for der er kommet en ny spiller på banen - de varierede elpriser over døgnet hvor den om natten er billigst hvor en luft/vand varmepumpe performer ringest. Det problem er elimineret med jordvarme.

Mange jordvarmeanlæg leverer underafkølet brine ind fordi der er knebet på slangelængden ved horisontal lægning fordi der oftest ikke er plads i en gennemsnit parcelhushave eller af pris hensyn ved tilbudsgivningen. 

Varmepumper er i bund og grund elvarme hvor det groft sagt gælder om at minimere temperaturforskellen mellem indgående luft/brine og fremløbstemperaturen til varmesystemet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
For ca. 40 år siden blev der her i byen lavet "lodret jordvarme" Der blev lavet 2 dybe vandboringer med vel 30 m afstand. I må ikke hænge mig op på tekniske detaljer. , 
Så pumpede man grundvand op fra den ene boring, afkølede det i varmepumper og pumpede det ned i den anden boring. I princippet ville vandet så sive nede i jorden fra den ene til den anden boring, og igen opnå en acceptabel temperatur.
Det var en mindre tekstilfabrik som nu er blevet genbrugs butik. Der var nogle skriverier omkring riiko for forurening m.m. men det blev lavet. Jeg mener ikke det kører længere måske på grund af billig fjernvarme her i byen 
En større mislykket sag kendes fra Viborg hvor man havde et ambitiøs projekt med budget på 12 mill kr. og det startede i 2009. Efter både tekniske og politiske udfordringer blev projektet opgivet i 2012 uden at det blev til noget. Regningen for "ingen ting" blev på 162 mill. kr. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GSH kommer med et eksempel på hvor effektivt hans lodrette jordvarmeanlæg er, men glemmer at oplyse at han tidligere har oplyst at han også har solvarme som supplement, så hans kalorieregnskab er aldeles ubrugeligt.

Så det er GSH der bringer "faktuelle forkerte" oplysninger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis