Støbning af fundament til terrasse

Hej

Jeg søger lidt råd.

Jeg skal til at lave en træterrasse som skal være 6 X 8 meter.

Jeg har tænkt mig at lave det som punktfundament. Bunden bliver med 97X97 stolper med strøer (45X97mm) ovenpå og så terrassebrædder.

Jeg har købt stolpebærer ( dem fra Jem og fix med justerbare stolpesko på ) til at stå i enderne på hver af 97X97 stolperne så jeg kan justere højden lidt nemmere.
Resten af støttepunkterne havde jeg tænkt mig at grave ud og støbe stoplesko i.

Der er 95 cm mellem hver række af 97X97 bjælker og hver bjælke er understøttet for hver meter.

Det giver 54 huller som skal graves og støbes.

Spørgsmålet er så - skal de graves ud til 90 cm dybde alle sammen ?

Stolpebærerne fra Jem og fix er 65 cm høje

Der skal dælme bruges meget beton hvis alle huller skal i 90 cm. :(

Jeg har forsøgt at lave en tegning for at illustrere projektet.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gå op i dimissioner på de bærende remme og spring hver anden punktfundering over. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Træet er desværre allerede købt før omfanget af gravearbejde og betonmængde gik op for mig.

Jeg bliver nok nødt til at fortsætte med de materialer jeg har så spørgsmålet går nok mest på om der skal graves helt ned til 90 cm ?

Og hvad med de forstøbte stolpebærere der er 65 cm. Graver man yderligere 25 cm mere ned og fylder dem op med beton før man sætter stolpebæreren ovenpå for samlet at opnå 90 cm ?

Alt dette fordi jeg kan læse mig til at man kan risikere at det hele hæver sig ved hård frost ?
Mvh.
Kenneth
Der skal altid støbes ned til frostfri dybde.

Det er altid en god ide at gennemtænke et projekt inden materialerne købes. Som du fremstiller det, er fortsat fikumdik både dyrere og mere besværligt end at skifte de bærende remme.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er jo ikke sådan at frost kan løfte din træ terrasse særlig meget op. Og skulle det ske så kommer det ned igen når det er tøvejr. Det er ved murede ting at der kommer sætnings revner, men en træ terrasse kan ikek tage skade af 1 cm op / ned i løbet af året. I øvrigt er der gamle huse som ikek har sokkel, og de har holdt til det i over 100 år. 
Nu skriver du ikke hvor høj din terrasse bliver, men er det i nærheden af jorden kunne man nøjes med at lave nogle punkter med opstablede belægnings sten. 
Jeg ville overhovedet ikke tænke på at komme ned i 90 cm med alle stolper. 
Både af de grunde jeg har nævnt men også fordi der er mange år i mellem at det fryser 60 cm ned. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik.

Tak for svar.

97x97 bjælkerne kommer til at ligge et par cm. over jorden og oven på dem kommer reglerne (45x97) så samlet højde med det hele bliver ca. 25 cm over jordoverfladen.

Jeg har indtil videre gravet huller ned til 65 cm - samme højde som de stolpebærere med justerbar stolpefod jeg købte i jem og fix til hjørnerne. Så de resterende huller havde jeg tænkt mig at fylde med beton og sætte en L formet stolpefod i som så skrues på 97x97 remmen.

Så ja min tanke var også at frost i 65 cm's dybde ikke sker tit, men det kan da godt være at jeg bare skulle grave dybere og så skifte nogle af hullerne ud med understøttelse i form af fliser / sten.

Så det var egentlig bare om man kunne spare lidt beton, for til 54 huller med en diameter på 15 cm og 65 cm i dybden så skal der bruges en del beton.

Mvh.
Kenneth

Annonce
Hej Rantzau.

Tak for svar.

Jeg har som sådan gennemtænkt projektet og materialerne - det er blot de barske realiteter der går op for en når man er begyndt og man står og har gravet hullerne - der er intet der er støbt endnu så ingen skade sket. Så det var bare om man kunne spare lidt beton og hvad risikoen er ved ikke at grave alle huller til 90 cm.

Mvh.
Kenneth
Under 1 m3 det er vist det man kalder en lille slant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er helt enig med elmand. Det må efterhånden med de fremherskende klimaændringer være en 100års hændelse at det fryser under 60cm. Jeg lavede et cykel/brændeskur på pumktfundamenter, de kom ned i 60cm. Det er mange år siden og skulle det røre sig lidt så er det uden betydning. og vores hus fra 1921 er på ingen måde funderet andet end med sten i en rende. Det står endnu, men det revner også løbende, men det er mere når der er flere mdr tørke som i 2018, der kom lidt ekstra revner.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Bare du graver punkt fundamenterne lige langt ned, vil problemet med frost ikke være det store problem. (medmindre du fastgør dele af den på husets sokkel)
Jeg har brugt et 125 mm jordbor til lignende opgaver, så er det begrænset hvad der går til af beton, over jorden har jeg brugt spirorør, som støbeform.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er ikke enig. Med så spinkel et underlag, er der stor risiko for at at terrassen vrider sig. Det er ikke så meget et spørgsmål om en hård vinter, men mere de sideværts påvirkninger som også optræde i milde men våde vintre.

Der er tale om en terrasse på 6x8 m, så med mindre jordbundsforholdene er fuldstændige ens på hele arealet vil jeg ikke løbe risikoen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis