Støbning af fundament til terrasse

Hej

Jeg søger lidt råd.

Jeg skal til at lave en træterrasse som skal være 6 X 8 meter.

Jeg har tænkt mig at lave det som punktfundament. Bunden bliver med 97X97 stolper med strøer (45X97mm) ovenpå og så terrassebrædder.

Jeg har købt stolpebærer ( dem fra Jem og fix med justerbare stolpesko på ) til at stå i enderne på hver af 97X97 stolperne så jeg kan justere højden lidt nemmere.
Resten af støttepunkterne havde jeg tænkt mig at grave ud og støbe stoplesko i.

Der er 95 cm mellem hver række af 97X97 bjælker og hver bjælke er understøttet for hver meter.

Det giver 54 huller som skal graves og støbes.

Spørgsmålet er så - skal de graves ud til 90 cm dybde alle sammen ?

Stolpebærerne fra Jem og fix er 65 cm høje

Der skal dælme bruges meget beton hvis alle huller skal i 90 cm. :(

Jeg har forsøgt at lave en tegning for at illustrere projektet.
Hej Jeg søger lidt råd. Jeg skal til at lave en... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
KB75 skrev den 25-05-2022 18:09:43

D.

Tusind tak for dit indlæg.

Det var lige netop sådan en bog jeg ledte efter.

Jeg må se om jeg kan finde en kopi.

Mvh
Kenneth

Intet problem, jeg har lånt den på biblioteket; der er meget godt ift. dimensionering, samlinger, eksempler m.m.


/D
Kommentar til illustrationerne i "Træ 74":

Der er vist en samling med mangehulsbelag. Du får et langt bedre og mere holdbart resultat ved at udfører samlingen som en glammet samling på støttepunktet (fundamentet). Jeg vil gå langt for at minimere kombinationen træ/jern.

En samling som vist vil med stor sandsynlighed knirke når man går på terrassen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har du et billede af en glammet samling - har søgt på google uden held

En glammet samling er i store træk det samme som en bladsamling, men betegnelsen jeg brugte er nok mere egnstypisk hvor jeg bor.   

Når der skrives at det er vigtigt samlingen vender som vist, gælder det kun hvis samlingen er svævende tættest på det bærende underlag (fundamentet).

Fuld styrke uden knirkeri opnås hvis bladsamlingen hviler på det bærende underlag. Længden på bladet bør under alle omstændigheder være 3x lægtens dimission for fuld styrke. 



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok. Så en glammet samling er det samme som en bladsamling og nogle steder kan jeg læse det kaldes en haksamling.

Begynder spørgsmål: Hvordan og med hvilket værktøj vil du nemmest lave disse samlinger ? Jeg skal samle både de 97*97 stolper jeg har i 2 gange 4,2 meter og reglerne på 95*45 i 2 gange 3 meter.

Tænker bare at det er vigtigt at de bliver sat helt præcist sammen for at det ikke bliver noget rod med vater og højdeforskel ?

MVh.
Kenneth 
Annonce
Når man laver samling i 1/7 dels punktet så er det fordi belastninger stort set ophæver hinanden der. Det er også ved den afstand alle træ åse samles på det ligger på stålspær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1: Du streger savsporet nøjagtig ud med en blyant. Det er nu du beslutter om savsporet skal ligge på højre eller venstre side af stregen. Jeg er venstrehåndet, så jeg saver på venstre side af stregen for ikke at skygge for mig selv.

2: Med en håndholdt rundsav indstiller du tværsnittet der går halvt gennem stolpen. Husk stadig på hvilken side af stregen du skal save.

3: Resten fjernes med et kraftigt stemmejern. Finjusteringen fortaget med et mindre men skarpt stemmejern. Med et skarpt stemmejern kan du fjerne papirtynde spåner indtil fladerne passer sammen.

P.S. Stemmejern skal holdes skarpe på en flad vådslibesten og aldrig en rund slibesten der efterlader stemmejernet med en flade der er let konkav og det er noget scheisse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis