Støbning af fundament til terrasse

Hej

Jeg søger lidt råd.

Jeg skal til at lave en træterrasse som skal være 6 X 8 meter.

Jeg har tænkt mig at lave det som punktfundament. Bunden bliver med 97X97 stolper med strøer (45X97mm) ovenpå og så terrassebrædder.

Jeg har købt stolpebærer ( dem fra Jem og fix med justerbare stolpesko på ) til at stå i enderne på hver af 97X97 stolperne så jeg kan justere højden lidt nemmere.
Resten af støttepunkterne havde jeg tænkt mig at grave ud og støbe stoplesko i.

Der er 95 cm mellem hver række af 97X97 bjælker og hver bjælke er understøttet for hver meter.

Det giver 54 huller som skal graves og støbes.

Spørgsmålet er så - skal de graves ud til 90 cm dybde alle sammen ?

Stolpebærerne fra Jem og fix er 65 cm høje

Der skal dælme bruges meget beton hvis alle huller skal i 90 cm. :(

Jeg har forsøgt at lave en tegning for at illustrere projektet.
Hej Jeg søger lidt råd. Jeg skal til at lave en... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med 54 huller ville jeg dælme leje en Bobcat eller lignende  med hulborer. Ellers bliver man jo skør.

Det er der det kører lidt af sporet. En træterrasse, stort set lige over jorden, og så med 54 stolpehuller.
Jeg har bl.a. ved Denepre floden i Ukraine set et sommerhus stå på 8 stk 2 m høje pæle. Og det gjaldt alle husene det område. Floden var inde omkring husene om vinteren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mon ikke de 8 pæle i Ukraine stak noget længere ned end 65cm?   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo sikkert men her var det mere antallet som jeg er imponeret over. Altså at der skal bruges over 50 punkter til en træ terrasse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Meget enig Erik. Selv med den spinkle ramme vil jeg mene halvdelen af punktunderstøbningen er mere end rigeligt. 

Til gengæld har jeg stor respekt for hvordan jord kan flytte rundt på ting og sager hvis ikke det står solidt.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Spændende at læse alle jeres svar og råd. Jeg spurgte på tømmerhandlen hvor jeg købte 97*97 stolperne og de sagde understøttelse for hver meter. Jeg syntes også det lød af meget men med 6 stolper af ca 8,5 meter så giver det de 54 huller - jeg er ikke tømrer så derfor spurgte jeg hvor jeg troede jeg ville få et rigtig svar - men måske han heller ikke vidste helt hvad han snakkede om. Men hellere lidt for mange huller end 10 for lidt 🙂.

Mht. dybden på hullerne så kan det være jeg graver 10 cm dybere men tænker ikke jeg går helt til 90. Terrassen hænger ikke fast til husets sokkel så det bliver ikke der problemet kommer hvis der kommer bevægelse pga meget hård frost.

Mvh
Kenneth
Jf. bogen "Træ 74" (side 33) kan en 95x95 bjælke spænde over 1,71m eller 10% mere, hvis den er understøttet mere end 2 steder.
Tilsvarende kan dine 45x95 strøer spænde over 1,33m eller 10% mere når de er understøttet mere end to steder.
De 10% har jeg ikke taget med herunder.

Hvis du laver 7 understøtninger for du 1,33m mellem hver - rigeligt til dine 95x95.
Hvis du laver 5 rækker af 95x95, får du 1,25m spænd på dine 45x95 - også fint tænker jeg, ift. hvor tæt de sikkert ligger.
Hvis du laver 6 rækker får du vel ca. 1,10m spænd.

Det giver dig enten 35 eller 42 huller du skal fylde med beton.

Jeg er bare gør-det-selv, så måske nogle som "ved noget om det" kan bekræfte om dette giver mening.

/D
D.

Tusind tak for dit indlæg.

Det var lige netop sådan en bog jeg ledte efter. 

Jeg må se om jeg kan finde en kopi.

Mvh
Kenneth
Hvorfor ikke skruefundamenter? Lidt dyrere, men MEGET hurtigere

<p>.308</p>
.308 skrev den 26-05-2022 09:32:59

Hvorfor ikke skruefundamenter? Lidt dyrere, men MEGET hurtigere

Jeg er enig - jeg brugte jordskruer (fra jordskrueteknik.dk) til første halvdel af vores terrasse (25 skruer til 8x5.5m) og nu støber jeg stolpesko ned til et stort trappe-sidde område (8x1.2m) og det er bare noget mere omsonst. Men selvfølgelig også lidt billigere.


/D
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis