Dobbelt carport med skur - fundering og start

Hej LDS

Jeg har taget hul på et projekt af en vis størrelse for en nybegynder som mig og har brug for lidt indledende hjælp.

Se gerne de vedhæftede tegninger som jeg selv har lavet - så jeg tager gerne mod kritik hvis det er urealistisk det som jeg har tegnet. Det er godkendt af kommunen, men de er jo ligeglade med det konstruktionsmæssige tænker jeg :)

Jeg har fået et bud fra trælast følgende dimensioner af materialer:
Spær: 45x245 (C24) (som skal spænde ca 6m med 40 cm imellem).
Bjælke: Limtræ - 115x333 (som skal spænde 5,5)
Stolper (som bærer carport): 150x150
Stolper (til skur delen): 125x125
Tag vil være tagpap lagt på på 21mm krydsfiner plader.

Jeg tænker at sætte stolperne til carporten i jorden og støbe dem fast, så carporten ikke så nemt vælter da der ikke vil være så mange stolper igen ind mod haven (mod ventre på tegninger). 

Spørgsmål 1: Ser den dimensionering fornuftig ud i jeres øjne?

Spørgsmål 2 - belastning af stolper:
Jeg bliver af trælasten rådet til at få lavet en beregning af den yderste stolpe me mål 150x150 (den ud mod vej til venstre), hvor der er et spænd med limtræsbjælke til næste stolpe på 5,5 m (ud over at carporten er ca 6m bred). Hvad siger LDS her? Er der måske en fra forummet som kan give et erfaringsmæssigt bud i forhold til en dobbelt carport?

Spørgsmål 3:  fundering af stolper
Som sagt tænker jeg at sætte stolperne i jorden og støbe, da jeg tænker det er mere stabilt end en stolpefod. Jeg er dog klar over det holder betydeligt kortere. Hvad tænker LDS?

Håber der er nogle erfarne kræfter til rådighed som kan hjælpe :)

Mvh Casper
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis