Radiatorer mister trykket - defekt ekspansionsbeholder eller andet?

Jeg bor i et hus med tre etager: kælder, stue, 1. sal.
Vi har fjernvarme. Fjernvarmeunit står i kælderen.
Radiatorerne på 1. sal bliver ikke sådan rigtigt varme. Kun fislunkne.
Så derfor ventilerer jeg radiatorerne og fylder mere vand på systemet for at hæve trykket.
Jeg fylder på til ca. 2 bar.
Efter 14 dage, 3 uger, så er trykket faldet til 1,5 bar eller måske lavere endnu. Tror faktisk den er på 1,2-1,3 pt.

Hvad kan der være galt? Hvor forsvinder vandet hen?
Kan det være ekspansionsbeholderen der er i stykket?

Jeg bor i et hus med tre etager: kælder, stue, 1.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Din sikkerhedsventil vil sikkert være på 3-4 bar men det står stemplet på siden af denne. Hvis det stabiliserer sig på 1,5 bar så behøver du ikke mere tryk. Det svarer til 15 m vandsøjle. Så et hus på 10-12 m højde kan nøjes med de 1,5 bar.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sikkerhedsventil til varmeanlæg er normalt på 2,5 bar.
Overløbet skal udmunde synligt over afløb. Det vil sige at du skal kunne se om ventilen lukker vand ud (drypper).
Har du mulighed for at skille afløbet ad, og få noget ind under udløber får du “syn for sagen”. Det har Elmand også nævnt i indlægget.

Søren O
LennartBertelsen skrev den 25-03-2022 10:58:41

PRW skrev den 25-03-2022 10:34:20

Virker som om du har ok styr på det så måske et dumt spørgsmål, men du har sikkert ventilerne på radiatorerne virker korrekt ik (at pakdåsen med den lille stift kan gå ind og ud uden problemer)
Er det alle radiatoer på 1sal og kun 1sal..
Du skriver du udlufter radiatorerne, det alle sammen i huset ik, hvor tit gør du dette ?
Umiddelbart bør man kun gøre det en gang om året og mange gange er det slet ikke nødvendigt.

Der ud over så det vist også på rette tid du får et service eftersyn igen, mener det ca. 8år siden sidst..
De fleste anbefaler hver 2år men det lidt over kill i min verden. 

 

Alle termostater virker. Stifterne er motioneret.

Der er radiatorer på stueetage og 1. sal.

Jeg udlufter vel radiatorer 1-2 gange pr. sæson normalt. Dvs. når sæsonen starter og så efter jeg har fyldt vand på. Det plejer at være sådan, at hvis jeg fylder vand på, så lader jeg systemet køre lidt tid. Så slukker jeg pumpen i 10 min. Og så lufter jeg alle radiatorer ud, hvor jeg starter med dem på 1. sal.

Men altså i år jeg har så fyldt vand på meget oftere.
Jeg har lige fyldt vand på igen.
Jeg fyldte vand på sidste gang da jeg oprettede denne tråd.

Jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor det er der skal service eftersyn på min unit så ofte. Hvad er det lige der skal tjekkes?
Der er vel ingen grund til at skulle smide  1-2000kr efter en smed hvert andet år hvis der ikke er noget galt? - eller hvad?

Gør I andre det?

 Så langt så godt :)

Den korrekte måde at udlufte på er at starte i kælderen og så op, ved ikke lige hvor stor forskel dette gør men det sådan man burde gøre det..
Din sikkerhedventil bør ikke åbne før trykket er over ca. 2,5bar. Den må dog gerne dryppe lidt når den laver varmt vand, men ikke hele tiden, så den defekt. Udløber SKAL være synligt, hvis røret er fast og går ned i afløbet så det en ommer. Du skal kunne se udløbet.

Det ikke en smed men en VVS´er der laver eftersyn, det ikke alle VVS´er der må de skal have en tilladelse og udd. i det.
De optimer dit anlæg (indstillinger osv.) ser efter eventuelle forbederinger/fejl, hvis der skal udbederes noget der koster penge skriver de det i en rapport og så kan du frit vælge en VVS´er der kan/skal lave div. fejl/forbedringer eller helt undlade.
Hvorfor hvert 2år tja, også lidt i overkanten efter min mening men det anbefalingen. Nogle kommuner giver et tilskud til dette da fjernvarmeselvskabet har en interesse i alt virker perfekt.
Jeg har ikke fået lavet service på mit da det ret nyt, 5år gammelt men har bestilt nu her.
Fik på det gamle og det var helt fucked, men det en længere historie :) 
PRW skriver: 
 Den må dog gerne dryppe lidt når den laver varmt vand,
Dette er kun aktuel ved brugs vands varmeveksler. Tråden handler om radiator vandet, så den sikkerhedsventil må ikke dryppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-03-2022 11:37:51

Din sikkerhedsventil vil sikkert være på 3-4 bar men det står stemplet på siden af denne. Hvis det stabiliserer sig på 1,5 bar så behøver du ikke mere tryk. Det svarer til 15 m vandsøjle. Så et hus på 10-12 m højde kan nøjes med de 1,5 bar.

 Det kan jeg faktisk ikke så let. Altså jeg kan godt, men det er en større operation så. Som jeg helst ikke vil ud i. 

Ved nærmere eftertanke tror jeg, at der er to sikkerhedsventiler. En for brugsvand lige under varmeveksleren. Og det er dén jeg ikke kan komme til udgangsrøret af.
Og så en mere som er lige ved indgangsventilen til at fylde vand på varmesystemet. Denne hænger frit og der drypper ikke vand fra den og har ikke gjort det på noget tidspunkt. Der er ting under den som jeg ville opdage hvis de blev våde eller havde været våde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis