Manglende varme.

Hej.

Jeg er sikker på dette emne har været oppe og vende flere gange, men har ikke tide til at læse samtlige tråde i dette fantastiske forum.

Så vælger at springe over hvor gærdet er lavest. :-)

Jeg bor til leje i en ældre landejendom hvor jeg har forkøbsret, og huslejen er absolut fair.
Til gengæld står jeg selv for løbende vedligehold, hvilket vil sige det ikke er en mulighed at gå til udlejer med følgende opgave:

Ejendommen opvarmes med oliefyr, det er (tror jeg) 1 strengs anlæg, der er stueetage samt 1 sal.
På første sal er der 2 radiatorer, hvor af den ene sidder i rummet længst væk fra oliefyret.

Fredag d. 03-12-2021 stod cirkulationspumpen af.
Den blev udskiftet af en VVS'er samme dag, en Grundfos ALPHA2 25-40 180MM.

Efter udskiftning samt automatisk udluftning gennem cirkulationspumpen stod smeden og kløede sig lidt i skægget, da cirkulationspumpen ikke ville pumpe mere end 0,1 m3/time.

Jeg blev bedt om at holde øje med dette, men grundet arbejde har jeg ikke fået gjort mere ved det.
(Blot accepteret der stort set ingen varme er i stuen)

Nu har jeg så brugt lidt tid her på nettet, Googlet og læst, læst lidt mere osv.

Faldt så over Jeres side, og blev enig med mig selv, at var der nogen der havde løsningen, så var det Jer. ;-)

Der er som sagt tale om et oliefyr, 1 strengs anlæg, 2 etager, hvor 1 sal dog ikke bruges.

Cirkulationspumpen kører som førnævnt med 0,1 m3/timen samt 14W.
Cirkulationspumpen står på trin III. (Altså maksimum)

Trykekspansionsbeholderen er fra 03-12-2015, en 12 liters.
Ventilen på trykekspansionsbeholderen vender op af, så tricket med at undersøge om der kommer vand ud af den er udelukket.

Tankkapacitet ifølge typeskilt på oliefyret er 80 liter.

Samtlige radiatorer er udluftet, der blev efterfyldt vand på anlægget så viseren står på 1,5 bar.

Går jeg op på 1 sal, ned i rummet længst væk fra oliefyret, og åbner op for radiatoren bliver den varm med det samme.

Til gengæld kan jeg ikke få varme i de 2 radiatorer i stuen, der kommer varmt vand ned i rørene til termostaterne, og så dør det lidt ud, med lidt god vilje kan man ane lidt varme i radiatoren 1 - 2 cm fra termostaten på hver af de 2 radiatorer. 

Hvorfor, eller rettere, hvad KAN problemet være.?

På forhånd tak. :-)



Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du kan få lidt varme i radiatoren i stuen, tyder det på at der kommer vand til radiatoren. Har du prøvet at lufte radiatoren ud igen?
Kunne du ikke vise et billede af anlægget og (termostat)ventilerne.

fase
Hej Fabian.

Samtlige radiatorer er blevet udluftet indtil flere gange uden held.

De gamle støbejernsradiatorer bliver varme med det samme, hvorimod radiatoren på anden sidste billede, den ene af de 2 i stuen bare ikke vil tage imod varme.

Jeg har givet stiften gymnastik som anbefalet andetsteds her på nettet, samt skiftet pakdåse, alt sammen uden held.

Håber billederne kan bruges, ellers må du sige til. :-)

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Du har almindelig 2 strengs anlæg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ud fra billederne kan jeg ikke afgøre om du har 1-streng eller 2-streng anlæg, men hvis det er 1-streng anlæg dur proportionaltryk ofte ikke (som jeg kan se pumpen pt. er indstillet til) prøv i stedet med konstanttryk og fuld speed på pumpen så der bliver flyttet noget varmt kedelvand.
Konstanttryk (ikke at forveksle med konstant hastighed), er som navnet siger en reguleringsform hvor trykket over pumpen holdes konstant, således at hvis der er stort forbrug i anlægget, så falder trykket over pumpen som så reagerer ved at skrue op for hastigheden, og modsat hvis forbruget falder. Pumpen tilpasser altså hastigheden (og dermed strømforbruget) til det aktuelle behov. Proportionaltryk er lidt mere "kryptisk", man kan sige at trykket ikke holdes konstant men derimod holdes lavt ved lille flow og stiger med stigende flow, men det kræver som sagt at anlægget er egnet til det. 
Herudover er funktionen egentlig den samme som ved "konstant tryk", men det svarer altså til at man "skruer ned" for det ønskede tryk når der køres langsomt og "skruer op" for det ønskede tryk når der køres hurtigere.

Hej Ev Elmand.
Okay, hvordan kan du se jeg har et 2 strengs anlæg.?

Jeg ved ikke en dyt om alt sådan noget, har blot surfet som en gal på nettet, samt spurgt diverse venner til råds, og ud fra det konkluderede jeg det var et 1 strengs anlæg.?

Men så blev jeg dog dét klogere.   


Hej Frank Chr.

Øhh, står den ikke allerede på "fuld skrald" med hensyn til tryk samt hastighed.?
Det troede jeg den gjorde når den står på trin III, efter hvad jeg har kunne læse mig til på nettet.


Har lige en opdatering fra i går da jeg lagde opslaget op:

Rørene til radiatorerne i stuen er IKKE varme længere, heller ikke fra loftet og ned til termostaterne.

Med venlig hilsen Finn. 

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Annonce
Ja din pumpe køre proportionaltryk på trin III (til venstre for midten) Prøv konstanttryk til højre for midten på trin 4. Det vil også give mulighed for at flytte evt. loftlommer som blokkerer i anlægget. 
Prøv at kigge øverst oppe om der er placeret nogle udluftningsventiler i de højeste punkter.
Hvor ender rørene fra dine radiatorer? Kan du se på loftet om der ligger 1 eller 2 rør som radiatorrørene er sluttet til.

Søren O
Hej Frank Chr.

Er det sådan her du mener.?

For synes den går ned i watt-styrken når jeg indstiller pumpen sådan her.

Med venlig hilsen Finn. 

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Hængerøven skrev den 03-03-2022 12:47:30

Hej Frank Chr.

Er det sådan her du mener.?

For synes den går ned i watt-styrken når jeg indstiller pumpen sådan her.

Med venlig hilsen Finn. 

 Præcis, men giv den en tand mere. Hvorfor du oplever den går ned (og op) i effekt har jeg beskrevet tidliger. 

Hej Søren.

Jeg tjekkede eventuelle udluftningsventiler øverst oppe på fyret, der kom en kraftig vandstråle med det samme jeg aktiverede vippeanordningen.

Jeg må tilstå jeg ikke har været en tur rundt i skunken for at se hvordan de forskellige rør er tilsluttet.

Men nok ikke andet for, end jeg må begive mig en tur rundt der, og så få tjekket op på rørføringen.


Hej Frank Chr.

Den kan ikke stilles højere op end trin 3, den står på maksimum i højre side, hvis jeg stiller den på trin 3 i samme side, men med lys i det andet symbol med den skrå kurve, ja så falder den endnu mere i ydelse.

Jeg beklager MANGE gange den lange svartid, men har min lille forretning at passe ved siden af, og den tager en del tid.

Men er dybt taknemmelig for de eventuelle løsningsforslag der kommer, og de bliver efterprøvet, tro mig.

Med venlig hilsen Finn. 

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis