Manglende varme.

Hej.

Jeg er sikker på dette emne har været oppe og vende flere gange, men har ikke tide til at læse samtlige tråde i dette fantastiske forum.

Så vælger at springe over hvor gærdet er lavest. :-)

Jeg bor til leje i en ældre landejendom hvor jeg har forkøbsret, og huslejen er absolut fair.
Til gengæld står jeg selv for løbende vedligehold, hvilket vil sige det ikke er en mulighed at gå til udlejer med følgende opgave:

Ejendommen opvarmes med oliefyr, det er (tror jeg) 1 strengs anlæg, der er stueetage samt 1 sal.
På første sal er der 2 radiatorer, hvor af den ene sidder i rummet længst væk fra oliefyret.

Fredag d. 03-12-2021 stod cirkulationspumpen af.
Den blev udskiftet af en VVS'er samme dag, en Grundfos ALPHA2 25-40 180MM.

Efter udskiftning samt automatisk udluftning gennem cirkulationspumpen stod smeden og kløede sig lidt i skægget, da cirkulationspumpen ikke ville pumpe mere end 0,1 m3/time.

Jeg blev bedt om at holde øje med dette, men grundet arbejde har jeg ikke fået gjort mere ved det.
(Blot accepteret der stort set ingen varme er i stuen)

Nu har jeg så brugt lidt tid her på nettet, Googlet og læst, læst lidt mere osv.

Faldt så over Jeres side, og blev enig med mig selv, at var der nogen der havde løsningen, så var det Jer. ;-)

Der er som sagt tale om et oliefyr, 1 strengs anlæg, 2 etager, hvor 1 sal dog ikke bruges.

Cirkulationspumpen kører som førnævnt med 0,1 m3/timen samt 14W.
Cirkulationspumpen står på trin III. (Altså maksimum)

Trykekspansionsbeholderen er fra 03-12-2015, en 12 liters.
Ventilen på trykekspansionsbeholderen vender op af, så tricket med at undersøge om der kommer vand ud af den er udelukket.

Tankkapacitet ifølge typeskilt på oliefyret er 80 liter.

Samtlige radiatorer er udluftet, der blev efterfyldt vand på anlægget så viseren står på 1,5 bar.

Går jeg op på 1 sal, ned i rummet længst væk fra oliefyret, og åbner op for radiatoren bliver den varm med det samme.

Til gengæld kan jeg ikke få varme i de 2 radiatorer i stuen, der kommer varmt vand ned i rørene til termostaterne, og så dør det lidt ud, med lidt god vilje kan man ane lidt varme i radiatoren 1 - 2 cm fra termostaten på hver af de 2 radiatorer. 

Hvorfor, eller rettere, hvad KAN problemet være.?

På forhånd tak. :-)



Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Hej. Jeg er sikker på dette emne har været oppe... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin - Også det der undrer mig mest, i samme øjeblik der åbnes op for de 2 radiatorer på første sal bliver de varme med det samme.
De er dog skruet ned på minimum, da jeg ikke bruger første sal.
Men skrues der op for varmen bliver de varme med det samme. 

Det tyder på, at der er cirkulation. Jeg hænger mig lidt i,  at radiatorerne i stuetagen er med overfordeling, altså at det varme vand skal komme fra oven. Du er helt sikker på at der ikke er luft i systemet? Du skriver også at den gamle støbejernsradiator på dit kontor bliver varm. Den befinder sig vel også i stueetagen?
Ekspansionsbeholderen er der for at optage vandets udvidelse, når det bliver opvarmet.

fase
Hej Søren O.

Netop hjemvendt fra Norge, det trak selvfølgelig ud.

I morgen vil jeg undersøge skunken med hensyn til eventuelle ventiler og lignende, samt rørføringen med håb om at kunne give yderligere oplysninger.

Trykket på mit manometer ved ekspansionsbeholderen kører lidt op og ned, hvis anlægget er koldt er viseren næsten i bund, i samme øjeblik fyret kører som det skal (det løb tør for olie) stiger viseren igen op til cirka 1,2 bar.

MEN, det kan altså godt være min egen skyld.!!

Havde læst på nettet, at såfremt der kom vand ud af ekspansionsbeholderen ville det tyde på den stod til udskiftning.
Pillede gummihætten af og trykkede på ventilen, der kom luft ud, men ingen vand.
Kom "vist" nok til at tømme ekspansionsbeholderen for luft, hvilket jeg bagefter kunne læse ikke var smart, at man blot skulle tjekke den ved lige at lave et kort pift.

Fyldte luft i den til den stod på 1 bar, hvorefter jeg efterfyldte med vand til anlægget stod på 1,5 - 1,8 bar, og startede fyret op igen.

Derefter har manometret haft sit eget liv, altså på den måde at forstå når fyret er koldt er viseren stort set i bund (0) for derefter at stige igen efterhånden som det bliver varmt igen.

 Hej S. Fabrin.

Jeg er efterhånden slet ikke sikker på noget, ej heller om det er mig der gør det fuldstændig forkert.

Synes bare ikke det kan være så vanskeligt:
At slukke for oliefyret (så cirkulationspumpen ikke kører), derefter løsne udluftningsskruen og tjekke om der kommer vand eller luft ud.

Gøre det ved samtlige radiatorer, for derefter at tjekke manometret inden oliefyret atter startes.

Mangles der vand påfyldes dette, og gerne med en slange der i forvejen er fyldt op med vand for at undgå luft i systemet.

Det er sådan jeg har forstået det, gør jeg det rigtigt, eller er jeg helt ude i skoven.?

Og ja, rørene til radiatorerne i stueetagen går ned gennem loftet.

Mit kontor ligger i stueetagen, i samme ende af huset hvor oliefyret står.

Med venlig hilsen Finn.   

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
du kan prøve at lukke alle radiatore og fuld skrald på pumpen , så åbner du en af gangen, og ser om der kommer varme
du kan være heldig at få flyttet den luft der åbenbart er et eller andet sted

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Dit manometer kører op og ned. Det tyder på, at din ekspansionsbeholder ikke virker. Fortrykket på 0,8 bar er ikke tilstede. Har du en mulighed for et måle trykket i beholderen uden vandtryk. Hvis ikke har du måske mulighed for at afmontere den og køre hen på en tankstation og få pumpet den op til 0,8 bar. Hjem og montere den igen og ingen kontrol af trykket   . Du kan nu fylde vand på anlægget til ca. 1,5 bar/ 15 mVS. Dernæst kommer opgaven med at få fyldt vand på rørene til de nederste radiatorer. Måske skulle du få sat udluftninger på rørene, hvor de går ned til stueetagen.

fase
Hej Rolias.

Det vil jeg prøve, men vil først prøve det S. Fabrin skriver i det efterfølgende opslag.
Hvis ikke det virker, prøver jeg at gøre som du skriver, simpelthen lukke samtlige radiatorer, for så at åbne dem én efter én.

Og jeg starter selvfølgelig med den radiator jeg mener er tættest på oliefyret, for derefter at arbejde mig "ud af" i systemet, ikke.?


Hej S. Fabrin

Så at montere en slange på studsen til vandpåfyldning, tappe vand af anlægget indtil viseren ikke falder længere, derefter aflæse manometret, pumpe det op til 0,8 bar, hvorefter der fyldes vand på anlægget igen.

Er det rigtig forstået.?

For så derefter at udlufte samtlige radiatorer endnu engang.

Med venlig hilsen Finn. 


Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Annonce
I princippet er er din måde at få levet et fortryk på rigtigt, men det kræver at du har styr på trykket. Har du ikke adgang til et manometer, eller kender du ikke en, der har en kompressor med et manometer, så du er sikker på, at fortrykket ikke bliver for højt.
Du skal vel begynde med radiatorer i stueetagen for at få evt. luft ud.

fase
Under vandpåfyldning udlufter man uden at cirkulations pumpe tændt. Så flytter luften sig ikke så meget. Det er klart at radiatorer i stueetage fyldes først men det er sjældent at man kan følge med med udluftning. man skal løbende kontrollere at der tryk på. 
Når så trykket er stabilt, det meste luft er ude kan pumpen tændes og kan man gå rundt til kontrol runde med udluftnings værktøj. ( Nøgle og klud) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen.

Så er der positivt nyt.

Tappede en del vand af anlægget, målte trykket i ekspansionsbeholderen, (omkring 0,60 bar), pumpede en lille smule luft i så den endte på 0,81 bar.

Efterfyldte vand, hvorefter samtlige radiatorer blev udluftet

Det viste sig der var en del luft i den ene radiator i stuen, hvilket undrede mig, da den pågældende radiator er blevet udluftet før.

Om det er en luftlomme der måske har rykket sig skal jeg så ikke kunne sige.

Men nu er der ihvertfald kommet varme i de rør der går ned gemmen loftet i stuen til de 2 radiatorer der befinder sig der.
Radiatorerne er ikke som sådan varme, men med yderligere udluftning, efterfyldning af vand og endnu mere udluftning skal det nok komme, det er jeg overbevist om.

Så vil sige tusind tak for råd og vejledning, det har været en fornøjelse.

Inden jeg dog stikker helt af igen, har jeg lige et sidste spørgsmål:

I forbindelse med alt dette her, prøvede jeg at surfe lidt rundt på nettet på udkig efter en ny trykekspansionsbeholder såfremt denne måtte være problemet.
Ud fra målene på den nuværende kunne jeg regne mig frem til det var en 12 liters jeg skulle bruge.
MEN, jeg fandt en med et fortryk på 1,0 bar, og en med et fortryk på 0,5 bar. 

Hvad er forskellen på disse to udover den halve bar i tryk, hvilken en af disse to ville I anbefale mig at købe hvis det senere viser sig nødvendigt, og hvorfor netop den.?

På forhånd tak for nogle yderst letforståelige svar, og Jeres tålmodighed.

Med venlig hilsen Finn. 

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis