Manglende varme.

Hej.

Jeg er sikker på dette emne har været oppe og vende flere gange, men har ikke tide til at læse samtlige tråde i dette fantastiske forum.

Så vælger at springe over hvor gærdet er lavest. :-)

Jeg bor til leje i en ældre landejendom hvor jeg har forkøbsret, og huslejen er absolut fair.
Til gengæld står jeg selv for løbende vedligehold, hvilket vil sige det ikke er en mulighed at gå til udlejer med følgende opgave:

Ejendommen opvarmes med oliefyr, det er (tror jeg) 1 strengs anlæg, der er stueetage samt 1 sal.
På første sal er der 2 radiatorer, hvor af den ene sidder i rummet længst væk fra oliefyret.

Fredag d. 03-12-2021 stod cirkulationspumpen af.
Den blev udskiftet af en VVS'er samme dag, en Grundfos ALPHA2 25-40 180MM.

Efter udskiftning samt automatisk udluftning gennem cirkulationspumpen stod smeden og kløede sig lidt i skægget, da cirkulationspumpen ikke ville pumpe mere end 0,1 m3/time.

Jeg blev bedt om at holde øje med dette, men grundet arbejde har jeg ikke fået gjort mere ved det.
(Blot accepteret der stort set ingen varme er i stuen)

Nu har jeg så brugt lidt tid her på nettet, Googlet og læst, læst lidt mere osv.

Faldt så over Jeres side, og blev enig med mig selv, at var der nogen der havde løsningen, så var det Jer. ;-)

Der er som sagt tale om et oliefyr, 1 strengs anlæg, 2 etager, hvor 1 sal dog ikke bruges.

Cirkulationspumpen kører som førnævnt med 0,1 m3/timen samt 14W.
Cirkulationspumpen står på trin III. (Altså maksimum)

Trykekspansionsbeholderen er fra 03-12-2015, en 12 liters.
Ventilen på trykekspansionsbeholderen vender op af, så tricket med at undersøge om der kommer vand ud af den er udelukket.

Tankkapacitet ifølge typeskilt på oliefyret er 80 liter.

Samtlige radiatorer er udluftet, der blev efterfyldt vand på anlægget så viseren står på 1,5 bar.

Går jeg op på 1 sal, ned i rummet længst væk fra oliefyret, og åbner op for radiatoren bliver den varm med det samme.

Til gengæld kan jeg ikke få varme i de 2 radiatorer i stuen, der kommer varmt vand ned i rørene til termostaterne, og så dør det lidt ud, med lidt god vilje kan man ane lidt varme i radiatoren 1 - 2 cm fra termostaten på hver af de 2 radiatorer. 

Hvorfor, eller rettere, hvad KAN problemet være.?

På forhånd tak. :-)



Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Hej. Jeg er sikker på dette emne har været oppe... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvor højt der er fra pumpen til det øverste punkt på dit anlæg, men jeg har en mistanke om pumpens kapacitet muligvis er for lille. Det andet tal 40 i rækken her 25 - 40 - 180 er et udtryk for pumpens løftehøjde i decimeter - 40 betyder "kun" 4 meter - løftehøjden er et mål for hvor stort tryk, pumpen er i stand til at producere. 

Ps. Har du prøvet at lukke for alle de nederste radiatorer så kun boligens øverste radiatorer er åbne.? 
Hej Frank.

Som skrevet tidligere i tråden fik jeg monteret ny cirkulationspumpe d. 26-11-2021 da den gamle stod af.

Smeden tog selvfølgelig den gamle pumpe med sig, så har desværre ikke mulighed for at se hvilken model den gamle var.

Men din mistanke lyder absolut logisk, uden dog at vide noget som helst omkring dette.

Det er som skrevet tidligere en ældre landejendom i 2 etager.

4 meter lyder af meget, men kommer vel også an på hvordan man måler dette.
Er vel ikke "bare" at måle fra pumpen og så 4 meter lodret op i luften, eller.?

Med venlig hilsen Finn. 
 

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Jo det er det faktisk, altså at måle afstanden lodret fra pumpehuset til øverste punkt i varmeanlægget (incl. evt. rør der er ført hen ovenover husets øverste loft på loftvær.) - så er er afstanden mere end 4 m, vil det give udfordringer med din nuværende pumpe. 
Frank: Du er helt forkert på den. Pumpen kan lave et differenstryk på 4 mvs. Det vil sige at har du et anlægstryk på 1,5 bar målt ved din trykekspantionsbeholder - og på pumpens sugeside, så kan pumpen hæve trykket til max 1,9 bar målt ved pumpens afgangsside.

Hos os har vi indirekte fjernvarme, 5 lejligheder på i alt ca. 550 m2. Vores pumpe er en 25-60. Vi har indstillet pumpen til konstant tryk, og vores fastmonterede manometre viser et differenstryk over pumpen på 0,2 bar. Når der er mest brug for varme er elforbruget 13-16 W. Vi kunne udmærket have nøjedes med en 25-40 pumpe. Normalt anbefales et differenstryk i en fjernvarmeunit til et parcelhus på 0,1 bar.


Søren O
Frank, hvis der er varme på de øverste radiatorer, må pumpen være stor nok. Rørene til de nederste radiatorer kommer fra oven, så når der ikke er varme på dem, kunne det tyde på luft i rørene. Vi aner simpelthen ikke, om der er mulighed for udluftning af de lodrette rør.

fase
Annonce
Søren - I dette her tilfælde hvor tallet er 40, er dette tal altså tallet i dm for den hydrauliske modstand pumpen er i stand til at kompensere for - intet andet. 

Ps. På f.eks. Grundfos hjemme side kan man beregne en nødvendig pumpestørrelse, når man kender anlæggets omfang.  
Frank: 40 dm = 4,0 m
Når rørene bliver fyldt med vand svarer 4,0 m til 4,0 mvs (meter vand søjle) = 0,4 bar.
Så vi er helt enige.

Søren O
Hej I tre.

Utroligt så meget man kan lære sådan en lørdag aften. :-)

Søren O. - Nu er jeg stødt på ordet "differenstryk" flere gange under min søgen på nettet efter mulige løsninger.
Hvad betyder dette, er det noget du kan forklare så selv én som jeg forstår det.? ;-)

Frank Chr. - Uanset hvad prøver jeg at måle hvor højt der er fra min cirkulationspumpe og op til højeste punkt, om ikke andet bliver jeg da lidt klogere omkring dette også. :-)

S. Fabrin - Også det der undrer mig mest, i samme øjeblik der åbnes op for de 2 radiatorer på første sal bliver de varme med det samme.
De er dog skruet ned på minimum, da jeg ikke bruger første sal.
Men skrues der op for varmen bliver de varme med det samme.

Har lige været alle rum igennem i stueetagen og udluftet samtlige radiatorer igen igen igen.
Med det resultat radiatoren i køkkenet stort set ikke bliver varm mere, den gamle støbejernsradiator i fruens rum kun er fislunken nu, og de 2 radiatorer i stuen er lige så kolde som det er udenfor.

Kun radiatoren på mit kontor der er godt varm endnu. (Også en gammel støbejernsradiator)

Jeg skal lige en tur til Norge i nat, regner med at være hjemme igen mandag aften.
Når jeg kommer hjem må jeg begive mig en tur rundt i skunken på 1 sal.

PS: Kan det have noget med ekspansionsbeholderen at gøre, har læst et sted de normalt holder 6 - 8 år.
Min er fra december 2015.

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Frank Chr. - Jeg læste lige dagens opslag igennem, først nu jeg opdagede dit forslag om at lukke samtlige radiatorer i stueetagen, og så "nøjes" med at lade de 2 på første sal være åbne.

Det har jeg ikke prøvet, nej.

Hvad vil det "fortælle dig" alt efter resultatet.?

Med venlig hilsen Finn. 

Der findes ingen problemer, kun opgaver.
Opgaver er til for at blive løst. :-)
Differenstrykket er forskellen på vandtrykket f.eks. over din cirkulationspumpe.
Hvis der ikke var noget differenstryk vil der ikke være cirkulation i dine rør.
Pumpen opbygger et differenstryk, som så bliver “nedbrudt” af rør og de forskellige komponenter i varmeanlægget.
Hvad viser manometret ved din trykekspansionsbeholder? Manometret skal normalt vise ca. 1,5 bar. Svinger trykket meget afhængig af om du har varme eller kolde radiatorer kan der mangle fortryk i beholderen.

Søren O
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis