Sorte plamager på teak bord efter krystalsæbe

Hej alle,
Som nybegynder lavede jeg den fejl at jeg i i kanten af vores olierede teak træs bord ikke fik tørret alt overskydende olie af. Som løsning brugte jeg krystal sæbe efter opslag som disse (https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/236533/s/overskydende-olie-paa-traeborde). Det lader ikke til var den bedste idé da bordet nu står med voldsomme sorte plamager i kanten.
Hvad kan/skal man gøre for at få genetableret udseendet fra før, som midten af bordet. 
Kan se nogle løsninger kunne være oxalsyre behandling eller slib med ståluld 0000 men jeg er blevet bange for at gøre mere nu.

Håber nogle her kan hjælpe og belyse hvad der kan redde vores bordplade!

Hej alle, Som nybegynder lavede jeg den fejl at... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ang. Teak:
Teak indeholder en olieagtig harpiks som modvirker råd. Veddet fremkalder hverken iltning eller korrosion ved kontakt med metal, men indeholder til gengæld kisel der kan gå i forbindelse med flere kemiske forbindelser, som ses ved at teak med tiden danner et gråligt beskyttende lag. 

Teak indeholder ikke garvesyre som hos eg.

Harpiks beskytter planten mod skadedyr og svampe, som hindrer en ødelæggende iltning af vævene bag et sår. En behandlet overflade kan betragtes som et sår, og harpiks nedbrydes af bl.a. oxalsyre.

Det giver mening med oxalsyre på eg, men ikke på teak.

Ang. Matas: 
Matas anbefaler naturligvis deres egne produkter, men afsnittet om linolie til teak giver ingen mening på hårdttræ. Linolie er beregnet til nåletræ hvor linolie fylder de åbne porer hvor olien hærder ved hjælp af luftens ilt på cellevæggene som derved forsegles. Der er forskel på hudplejemidler og træbehandling. 

Ang. Linolie:
Linolie er en organisk olie, som under de rette omstændigheder kan fungerer som vækstmedie for bl. a. bakterier. Følges Matas råd om slutbehandling med linolie er der risiko for at ende op med en gigantisk petriskål.

Koldpresset linolie bør kun anvendes som grunder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Enig i at linolie ikke nødvendigvis er det optimale til hårdttræ. 
Jeg har dog kun set (bakterielle) misfarvninger i forbindelse med linolie på udendørs træ, hvor der er store udsving i fugt.
Afhandlingen omkring teak og harpiks tænker jeg ikke er så relevant på et stykke tørt finer der allerede har fået krystalsæbe og anden kemi, og sidder limet på et stykke spånplade. På et massivt stykke hårdttræ, der står ude, har det lidt mere relevans. 
Jeg står ved min tidligere procedure, men det er naturligvis op til Raspet at vælge fremgangsmåde. Håber det lykkes at bringe bordet tilbage til et ensartet udseende. Over and out.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis