Sorte plamager på teak bord efter krystalsæbe

Hej alle,
Som nybegynder lavede jeg den fejl at jeg i i kanten af vores olierede teak træs bord ikke fik tørret alt overskydende olie af. Som løsning brugte jeg krystal sæbe efter opslag som disse (https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/236533/s/overskydende-olie-paa-traeborde). Det lader ikke til var den bedste idé da bordet nu står med voldsomme sorte plamager i kanten.
Hvad kan/skal man gøre for at få genetableret udseendet fra før, som midten af bordet. 
Kan se nogle løsninger kunne være oxalsyre behandling eller slib med ståluld 0000 men jeg er blevet bange for at gøre mere nu.

Håber nogle her kan hjælpe og belyse hvad der kan redde vores bordplade!

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest ser jeg en skinnende overflade. Er du sikker på du har fået al olien væk? Det er forudsætningen for at fjerne de sorte plamager.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar og du har helt ret. Jeg prøvede at genoliere overfladen efter krystalsæben da overfladen i siden hvor behandlingen fandt sted var grålig og tør som når bordet har mangel på olie efter gentagende aftørring efter spisning. Efter oliering trådte de mørke områder frem som på billedet.
Prøv at sætte et nærbillede af de sorte partier. Du må igen fjerne al olie for at komme videre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vil du have et billede før fjernelse af olie eller først efter og hvad er den bedste måde at fjerne olien - igen krystalsæbe?
Undskyld de mange spørgsmål, men vil helst undgå at skade det mere end allere gjort :(
Her er lidt nærbilleder med og uden ovenlys
1. Du har ikke fjernet al sæben før der blev olieret.
2. Start forfra, og denne gang skal du være omhyggelig med at fjerne al sæbe.
3. Brug en neutral olie til teaktræ.

De sorte plamager kan fjernes med en stiv børste og sæbe. Bliv ved til træet får et gråligt skær.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det lyder godt. Tusind tak for råd.
Bare lige for at sikre en nybegynder som mig forstår.
2. En ny omgang med krystal sæbe - eller er der en anden nemmere måde at fjerne lager af olie?
Eller skal jeg blot bruge børste og sæbevand på plantagerne før ny oliering?
3. Jeg har pt. brugt trip trap bordolie, er der et bedre alternativ af neutral olie?
1: Ja - En ny omgang med krystalsæbe og børsten, men denne gang skal du vær særdeles omhyggelig med at få alle sæberester væk. Vær forberedt på at processen skal gentages flere gange før al olie er væk og det grålige skær er tydeligt.

2: Trip trap bordolie er udmærket, men du har brugt alt for meget. Teak skal ikke svømme i olie. Til teak skal du være nærig med olien. Al overflødig olie skal straks tørre af så overfladen fremstår tør. 

3 : Har du problemer med at styrer olien kan du i stedet bruge voks.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind mange tak! Det prøver jeg! :)
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis